شناسهٔ خبر: 58448804 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایان مبارزات انتخاباتی در تونس/ دور دوم در سایه تحریم فردا برگزار می شود

تهران - ایرنا - با نزدیک شدن به زمان رای گیری دور دوم انتخابات پارلمانی تونس، فعالیت انتخاباتی نامزدهای این دور از انتخابات به پایان رسید. دور اول این انتخابات در سایه تحریم گسترده احزاب و جریان های مخالف، بسیار کم رمق برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا از رسانه های تونسی، دور دوم انتخابات پارلمانی تونس فردا (یکشنبه) با رقابت ۲۶۲ نامزد برگزار و نتایج اولیه آن روز چهارشنبه اعلام خواهد شد، نتایج نهایی آن نیز پس از پایان بررسی شکایت ها، بعد از تاریخ چهارم مارس اعلام می شود.

از امروز همه نامزدها و احزاب سیاسی تونس، از هرگونه فعالیت تبلیغاتی و انجام هر گونه فرآیند برای جلب نظر رای دهندگان، منع شده‌اند، همچنین انتشار نتایج نظرسنجی‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم به انتخابات مربوط می‌شود و انجام همه پرسی، تحقیقات و نظرات مطبوعاتی مرتبط با آن از طریق رسانه‌های مختلف ممنوع است.

دور دوم انتخابات پارلمانی تونس پس از پیروزی ۲۳ نامزد از جمله سه زن برای ۱۶۱ کرسی مجلس، از فردا در بیشتر حوزه‌های انتخاباتی در مناطق مختلف این کشور برگزار می‌شود.

دور اول این انتخابات ۱۷ دسامبر (۲۶ آذرماه) برگزار شد که میزان مشارکت پایین ۱۱.۲۲ درصد رای دهندگان جنجال گسترده‌ای را در محافل سیاسی تونس به راه انداخت و احزاب مخالف این انتخابات را شکست پروژه سیاسی «قیس سعید» رئیس جمهوری تونس دانستند و خواستار ابطال نتایج و تعویق انتخابات شدند.

از سوی دیگر، رییس جمهوری تونس این انتقادات را نادیده گرفت و تاثیر حضور کم مردم بر شفافیت و سلامت انتخابات و مشروعیت مجلس آینده را کم اهمیت دانست و گفت: میزان مشارکت فقط در دور اول سنجیده نمی‌شود، بلکه در دو دور سنجیده می‌شود.

در عین حال اداره انتخابات تونس از ادامه بی‌رغبتی رای دهندگان برای رای در دور دوم انتخابات بیم دارد.

بر اساس قانون اساسی جدید تونس که جولای گذشته پس از برگزاری همه پرسی با حضور یک سوم مردم تصویب شد، اختیارات پارلمان جدید محدود خواهد شد.

پیش از این رئیس جمهوری تونس در واکنش به شرکت فقط ۱۱ درصد واجدین شرایط در انتخابات پارلمانی اخیر در سایه تحریم گسترده آن و کشیده شدن انتخابات در برخی حوزه ها به دور دوم گفت: این آمار ملاک نیست و مثل بازی فوتبال، هنوز یک نیمه دیگر مانده است.

اولین انتخابات پارلمانی تونس پس از تعلیق فعالیت پارلمان در ۲۵ جولای ۲۰۲۱ سپس انحلال آن توسط «قیس سعید» رئیس جمهوری این کشور 17 دسامبر برگزار می شود.

دور اول این انتخابات درحالی برگزار شد که بسیاری از احزاب از جمله حزب اسلامگرای النهضه مخالف آن بودند؛ این حزب اکثریت کرسی های پارلمان قبلی را قبل از تعلیق فعالیت آن در اختیار داشت.

تحریم گسترده انتخابات از سوی احزاب و شهروندان تونسی، درخواست ها برای برکناری فوری «قیس سعید» رییس جمهوری کنونی این کشور را افزایش داده و جبهه رهایی ملی تونس از تلاش خود برای سرنگونی او در آینده نزدیک خبر داده است.

جبهه رهایی ملی تونس از ائتلاف جنبش النهضه، جنبش امل، جنبش اراده تونس، ائتلاف کرامت، قلب تونس، جنبش شهروندان ضدکودتا، ابتکار دموکراتیک و چندین تشکل و گروه دیگر تشکیل شده است.

حزب النهضه تونس در پی مشارکت پایین مردمی در دور اول انتخابات این کشور، خواستار کناره گیری قیس سعید از قدرت شد.

حزب النهضه اعلام کرد که تحریم ۹۰ درصدی دور اول انتخابات به معنای رأی عدم اعتماد به سعید و دولتش است و ما خواستار کناره گیری او از قدرت هستیم.

نظر شما