شناسهٔ خبر: 58447902 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار گیلان:

احیای تالاب انزلی کار می‌خواهد نه نظریه

رشت – ایرنا - استاندار گیلان خطاب به مدیران استان تصریح کرد: احیای تالاب انزلی کار می خواهد نه نظریه؛ اگر کاری انجام شده ارائه شود در غیر این صورت ناچاریم با دستگاهی که کوتاهی کرده است با استفاده از اهرم های لازم ،برخورد کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز شنبه در نشست بررسی میدانی معضلات و راهکارهای احیای تالاب انزلی افزود: کارگروه برای احیای تالاب انزلی تشکیل شده و باید فعالیت آن استمرار یابد.

وی تصریح کرد: باید کار انجام شود ما نظریه و تئوری نمی خواهیم به قدر کافی نظریه های ضد و نقیض ارائه شده و بقدری اصطکاک نظریه بوجود آمد که نتوانستند حتی یک گام بردارند.
وی با تاکید بر اینکه مسئول باید پاسخگو باشد، اظهار کرد: اینک در این جلسه می‌خواهیم ببینیم بعد از یکسال چه مشکلی رفع شده است؟ باید در زمینه اقداماتی که در دست انجام است اطلاع رسانی شود.
استاندار گیلان همچنین در خصوص اعتبارات مصوب ۲۵ میلیارد تومان برای احیای تالاب هم گفت : ۱۰ میلیارد تومان از این میزان در سال ۱۴۰۰، ۱۰ میلیارد تومان نیز در سال ۱۴۰۱ تخصیص یافته و پنج میلیارد تومان مانده است که این اعتباری بوده که بر اساس درخواست دستگاه ها تخصیص یافته است.
عباسی با بیان اینکه قرار نیست پول پاشی صورت بگیرد، گفت: دستگاه ها به تناسب مسئولیت از محل اعتبار و بودجه سنواتی خود هزینه کنند و وقتی به جایی رسیدند که در انجام اقدامات با مشکل اعتبار مواجه شدند آن زمان درخواست اعتبار کنند، ما هم حمایت می کنیم.
وی با اشاره به این موضوع که همه مشکلات حوزه تالاب، مالی نیست، تاکید کرد: بخشی از مشکلات، مساله اراده است؛ ما کار و اقدام موثر می خواهیم؛ کار انجام دهید و منابع مورد نیاز هم تامین و پرداخت می شود.
استاندار گیلان با بیان اینکه مشکل تالاب در وهله اول مدیریتی و عدم انسجام و هماهنگی دستگاه‌های متولی بود نه مالی و آن زمان داشتند تالاب را نابود می کردند، گفت: خوشبختانه امروز این اراده و انسجام برای احیای تالاب انزلی بوجود آمده است و از سال گذشته در دولت سیزدهم در حد بضاعت حرکتی آغاز شد و عواملی که باعث خفگی تالاب شده بود مورد بررسی قرار گرفت.
عباسی تصریح کرد: منشا موانع پیش رو احیای تالاب انزلی آلودگی است که به چندین دسته تقسیم می شود، نخست آلودگی و فاضلابی بود که از رودخانه های زرجوب و گوهر رود و سایر رودخانه ها استان از جمله رودخانه های صومعه‌سرا، خمام، بندرانزلی به تالاب سرازیر می شدند.
وی ادامه داد: بخش دوم گیاهان مهاجمی چون سنبل آبی است که باعث خفگی تالاب انزلی می شود و سیر نابودی تالاب را تسریع می کنند؛ نکته سوم هم سرازیر شدن رسوباتی است که از رودخانه ها به تالاب سرازیر و روی هم انباشته می شده و می شود.

وی کاهش آب دریای خزر را مساله دیگری دانست که باعث می‌شد موج دریا به سمت تالاب حرکت نکند و یک بخش دیگر کرانه اسکله بود که قرار بود از نظر فنی مورد بررسی قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: تهدیدات دیگر در خصوص موضوع مورد بررسی، آتش سوزی‌هایی بود که به عمد یا غیر عمد باعث از بین رفتن تالاب می شد؛ همچنین بحث تصرف غیر مجاز یا ورود به تالاب از طریق اشخاص حقیقی یا حقوقی است که اینها عمده مسائلی گریبانگیر تالاب است و آن را متاثر نموده است.

استاندار گیلان تصریح کرد: با بررسی و کارشناسی انجام شده و توجه به این مباحث تصمیم گرفتیم حرکتی را آغاز کنیم و از سال گذشته در بخش مربوط به آلودگی زندان لاکان از محل اعتبارات سفر برای تصفیه خانه این مجموعه اعتبار گذاشتیم و در شهریور ماه تصفیه خانه افتتاح و جلوی انتقال آلودگی آن به رودخانه و تالاب گرفته شد.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت : آلودگی دوم مربوط به فاضلاب مسکن مهر بود که با اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار هم اینک تصفیه خانه آن در حال ساخت است؛ آلودگی بعدی فاضلاب رشت است که کارگاه آن ایجاد و توافقات اولیه انجام شده و شرکت آب و فاضلاب باید در این خصوص گزارش دهد.
عباسی افزود: نکته دیگر رسوباتی است که از طرف رودخانه ها به سمت تالاب سرازیر می شد که بدین منظور قرار شد محیط زیست ضمن اینکه تله های رسوب گیر را تخلیه کند از طریق اقدامات آبخیزداری جلوی ورود رسوب به تالاب را بگیرد و اینک باید گزارش عملکردی خود در این خصوص را ارائه دهند.
وی ادامه داد: در خصوص لایروبی و برداشتن رسوب‌ها با توجه به مصوباتی که داشتیم اداره کل بنادر استان هم قرار بود اقداماتی در این خصوص انجام دهد.
استاندار گیلان گفت: در بحث تصاحب اراضی تالاب توسط افراد هم بنا بود جهاد کشاورزی و منابع طبیعی حدنگار را مشخص و حدود تالاب را تعیین و سندهای روستاییان را نیز مشخص و تعیین تکلیف کنند.

عباسی تصریح کرد: در بخش آب راهه ها بدلیل رسوب هایی که وجود داشت قایق های کوچک و بزرگ چه سنتی و غیره نمی توانستند تردد کرده و وارد آبراهه ها شوند که بدین منظور قرار شد محیط زیست آب راه های سنتی را بازگشایی کرده تا ممر درآمد قایقرانان سلب نشود و روستاییان و صیادان به راحتی تردد کنند.

وی اظهار کرد: در مسیر تالاب مانعی نمی بینیم باید حرکت شتاب‌دهنده ای داشته باشیم که تالاب زنده بماند؛ وظایف مشخص است و به اظهار نظرهای پراکنده و حواشی توجه نکنید.

وی تاکید کرد: در این مسیر گشودن آبراهه ها برای تسهیل عبور و مرور صیادان، روستائیان و گردشگران اولویت نخست است و برای این کار یک ماه فرصت دارید.
وی گفت:وضعیت تالاب نسبت به سال گذشته بهتر شده است و مسئولان باید تلاش کنند از ظرفیت مردم محلی برای حفاظت از تالاب استفاده کرده و منسجم وهماهنگ همه با هم کار را انجام دهند.
استاندار گیلان امروز همچنین از روند رسوب زدایی تالاب در مجتع بندری انزلی به صورت میدانی بازدید و ابراز امیدواری کرد با توجه به روند رسوب زدایی در محدود یادشده فضای مطلوب برای بهره مندی همگان از موهبت دریا تا قبل از این عید نوروز فراهم شود.

نظر شما