شناسهٔ خبر: 58446133 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

گوتام آدانی، مردی که در یک روز ۲۵ میلیارد دلار از دست داد

بی بی سی

روز چهار‌شنبه شرکت سرمایه‌گذاری هیندنبورگ مجموعه شرکت‌های آقای آدانی را متهم به "بزرگ‌ترین کلاهبرداری در تاریخ شرکت‌های بزرگ" کرد.

صاحب‌خبر -

گوتام آدانی، یکی از ثروتمند‌ترین افراد جهان، هفتهٔ پر فراز و نشیبی داشته است. او در این هفته حدود ۲۵ میلیارد دلار از ثروت خود را در یک روز از دست داد.

افزایش ده‌برابری ارزش سهام مجموعه شرکت‌های او در طول سه سال گذشته این مرد ۶۰ ساله را تبدیل به یکی از ثروتمند‌ترین مردان آسیا و سومین فرد ثروتمند در جهان کرد.

این هفته گزارش بحث‌برانگیز شرکت تحقیقات هیندنبورگ مستقر در نیویورک باعث شد ارزش سهام شرکت‌های این کارآفرین استان گجرات در غرب هند ناگهان سیر نزولی پیدا کند.

گروه آدانی برای اطمینان بخشیدن به سرمایه‌گذاران خود تهدید کرده است که در مورد این گروه آمریکایی اقدامات قانونی لازم را انجام خواهد داد.

این مرد ناشناس که از هیچ به همه‌چیز رسیده کیست و چگونه امپراتوری کسب‌و‌کار عریض‌و‌طویل او چنین آشفته و در‌هم‌پیچیده شده است؟

مردی از خانوادهٔ متوسط

او پس از ترک تحصیل تصمیم گرفت کار نساجی پدر را ادامه ندهد. او پیش از آنکه ادارهٔ کارخانهٔ پلاستیک برادرش را بر‌عهده بگیرد مدتی در کار تجارت الماس فعالیت کرد.

در سال ۱۹۸۸، او صادرات آدانی را بنیان گذاشت که بعد تبدیل به مجموعه شرکت‌های آدانی شد، که پرچم‌دار همه شرکت‌های تحت مدیریت و مالکیت اوست.

کسب‌و‌کار‌های او اکنون در سه گروه بزرگ تجاری هند و در زمینه‌های گوناگونی فعالیت می‌کنند.

شرکت‌های او شامل بزرگ‌ترین شرکت اداره‌کننده بنادر و هم‌چنین فرودگاه‌هاست، هم‌چنین بزرگ‌ترین شرکت خصوصی تولید نیرو و دومین تولید‌کنندهٔ سیمان هم متعلق به اوست.

در وبسایت گروه آدانی آمده است که آقای آدانی اولین نسل کارآفرینی بوده است که با فلسفهٔ اصلی "رشد با نیکی" دیدگاه‌های آینده‌ساز خود را پیش برده است. بسیاری از صنایع و شرکت‌های این گروه به‌شدت تحت نظارت دولت هند هستند.

حمایت سیاسی

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در سال ۲۰۱۳ در جشن عروسی پسر گوتام آدانی در گوا شرکت کرده بود، در آن زمان نارندرا مودی، رهبر حزب مردم هند یا بهاراتیا جاناتا وزیر ارشد ایالت گجرات هند بود.

منتقدان می‌گویند پس از به قدرت رسیدن حزب مردم هند در سال ۲۰۱۴ گروه آدانی چندین قرارداد مهم و اساسی در زمینه بنادر و فرود‌گاه‌ها با دولت بست که به نظر گروه‌های مخالف دولت شاهدی بر رفیق‌بازی و لابی‌گری دولتی است.

گوتام آدانی، مردی که در یک روز ۲۵ میلیارد دلار از دست داد

ثروت شخصی آدانی پس از نخست وزیری مودی تقریباً بیست برابر شد

آدانی چنین اتهاماتی را رد می‌کند و می‌گوید همهٔ قرارداد‌ها به طور صحیح و مطابق قوانین و مقررات بسته شده است.

او به تلویزیون هند می‌گوید: «باید به همه شما بگویم که نخست‌وزیر مودی آدمی نیست که شما بتوانید هیچ‌گونه امتیاز شخصی از او دریافت کنید. می‌توانید با او از سیاست و دربارهٔ مسائل مهم کشور حرف بزنید، اما از نظر او سیاست برای همه مردم است نه فقط برای گروه آدانی».

با‌این‌حال در هند رشد سر‌سام‌آور ثروت آقای آدانی باعث بحث و گفتگو‌های فراوانی شده است. وقتی مودی به نخست‌وزیری رسید ثروت آقای کار‌آفرین ۷ میلیارد دلار بود و سال گذشته به بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار رسید.

چنین وضعیتی تناقض شدیدی با وضعیت زندگی میلیون‌ها نفر از مردم هند دارد که با وجود رشد سریع اقتصادی به گزارش بانک جهانی از خط فقر در هند، حدود ٪۶۰ از مردم این کشور با درآمد روزانه کمتر از ۳،۲۰ دلار سر می‌کنند.

درآمد سرانه این کشور در هفت سال اول به قدرت رسیدن مودی حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.

گزارش تکان‌دهنده

روز چهار‌شنبه شرکت سرمایه‌گذاری هیندنبورگ مجموعه شرکت‌های آقای آدانی را متهم به "بزرگ‌ترین کلاهبرداری در تاریخ شرکت‌های بزرگ" کرد.

این شرکت مستقر در نیویورک در زمینهٔ اوراق بهادار و فروش استقراضی فعالیت می‌کند به این معنا که از سقوط و کاهش بهای سهام شرکت‌ها می‌تواند سود ببرد.

در این گزارش از وضعیت شرکت‌های آدانی در بهشت‌های مالیاتی جهان مانند جزایر موریس و کارائیب پرس‌و‌جو شده است. در این گزارش هم‌چنین آمده است که گروه آدانی "بدهی‌های هنگفتی" دارد که باعث می‌شود کل این گروه تجاری در وضعیت "بی‌ثبات و ناپایدار مالی" باشد.

در دنبالهٔ این گزارش آمده است که شرکت‌های برون مرزی در ارزش سهام معامله شده در هند دستکاری می‌کنند.

گروه آدانی به شدت در برابر این گزارش واکنش نشان داده است و همه این اتهامات را رد کرده است.

گروه آدانی می‌گوید:"روشن است که این گزارش و محتوای بی‌اساس آن با هدف تأثیر مخرب بر ارزش سهام شرکت‌های گروه آدانی تهیه و تنظیم شده است، به گفتهٔ شرکت هیندنبورگ آن‌ها از کاهش ارزش سهام آدانی سود می‌برند".

آدانی تهدید کرده است که اقدامات قانونی مناسب در برابر گروه هیندنبورگ انجام خواهد داد.

شرکت هیندنبورگ در پاسخ گفته است از امکان ارائهٔ یافته‌هایش در دادگاه "استقبال" می‌کند.

گوتام آدانی، مردی که در یک روز ۲۵ میلیارد دلار از دست داد

عدد‌ها مهم نیستند

پس از انتشار این گزارش ارزش گروه شرکت‌های آدانی ۴۸ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. تأثیر این گزارش را به دلیل وسعت تأثیر آن می‌تواند در سراسر هند و حتی فراتر از آن مشاهده کرد. در سال ۲۰۲۲، مجلهٔ ایندیا تودی اعلام کرد آدانی خبرساز‌ترین فرد سال شده است. اما در مصاحبه‌ها ثروت و تأثیر خود را کمتر از آنچه هست جلوه داده است.

او به ایندیا تودی در پاسخ موقعیتش در میان ثروتمندان جهان می‌گوید:"این عدد‌ها و مقام و مرتبه‌ها هیچ اهمیتی از نظر من ندارد. این‌ها فقط تب‌و‌تاب و بازی‌های رسانه‌ای است".

"برای من امکان و توانایی ایجاد دگرگونی در زندگی مردم در جهت رشد و تعالی و بازسازی کشورم بیشترین اهمیت را دارد و توفیق در این راه برای من بیشترین رضایت را به ارمغان می‌آورد".

پاسخ تند و شدید او به گزارش هیندنبورگ نشان می‌دهد که تصمیم ندارد بیکار بنشیند و اجازه دهد که تجارت و کسب‌و‌کار او را نابود و زمینگیر کنند.

به گزارش رسانه‌های هند او روز جمعه به دیدار وزیر برق هند رفت و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا نگذارد جنجال اخیر برنامهٔ فروش سهام به ارزش تقریبی ۲ و نیم میلیارد دلار را به هم بزند.

نظر شما