شناسهٔ خبر: 58445890 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد:

بارانداز شهید رجایی دریچه مهم در حوزه تجارت قزاقستان با کشورهای جنوب

صاحب‌خبر -
بارانداز شهید رجایی دریچه مهم در حوزه تجارت قزاقستان با کشورهای جنوب
خبرگزاری آریا - وزیر جهاد کشاورزی ایجاد بارانداز در بندر شهید رجایی ایران را دریچه‌ای مهم در حوزه تجارت قزاقستان با کشورهای جنوب دانست و گفت: کریدور شمال - جنوب به سمت کشورهای جنوب، می‌تواند رونق بسیار خوبی را در حوزه ترانزیت و مبادلات تجاری ایجاد کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی که در راس هیاتی برای شرکت در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان به این کشور سفر کرده است، صبح امروز در دیدار با سریک ژومانگارین وزیر تجارت و همگرایی قزاقستان گفت: با تدبیر و تلاش‌های جنابعالی به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی، ارتباطات بین دو کشور ایران و قزاقستان در حال غنا و عمق بیشتر است و امیدواریم شاهد گسترش روابط اقتصادی، تجاری و علمی بین دو کشور باشیم.
وی افزود: سفر رییس‌جمهور قزاقستان به ایران، دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس شانگهای، حضور 6 هیات رسمی در این مدت از قزاقستان به ایران، برگزاری هفدهمین اجلاس در ایران و امروز نیز برگزاری هجدهمین اجلاس در آستانه، همه اینها نشان می‌دهد که تکاپو و سرعت زیادی در برقراری و رفع تنگناهای ارتباطی و تعاملات تجاری دو کشور بوجود آمده است.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: مذاکرات انجام شده، نشان می‌دهد که توفیقات خوبی در رفع موانع ایجاد شده است که بستر خوبی برای حل و فصل مابقی مسایل و گسترش ارتباطات تجاری در دیدار آینده دو کشور با سفر نخست‌وزیر محترم قزاقستان به دعوت معاون اول رئیس‌جمهور، به ایران را فراهم می‌کند.
وی افزود: نگاه بلند دو رییس‌جمهور بر این است که بتوانیم در گام اول حجم مبادلات تجاری را تا 3 میلیارد دلار برسانیم برای انجام این مهم، دیروز توافقی با وزیر کشاورزی قزاقستان داشتیم که ظرف یک ماه آینده کمیته مشترک مبادلات کشاورزی بین دو کشور راه‌اندازی شود و بتواند این حجم مبادلات کشاورزی تا 30 درصد این سه میلیارد دلار، توسعه پیدا کند.
ساداتی‌نژاد تشکیل کمیته مشترک بین دو کشور در حوزه صنعت، معدن و تجارت را پیشنهاد کرد و گفت: این کمیته مشترک نیز می‌تواند نقشه راهی برای توسعه این همکاری‌ها تهیه کند.
وی به سفر گذشته مسوولان قزاق به ایران و بازدید آنان از بندر شهید رجایی و امضای تفاهم‌نامه همکاری در زمینه توسعه تجاری، حمل و نقل و لجستیک بین دو کشور اشاره کرد و گفت: معاونین حمل و نقل و بندری وزارت راه و شهرسازی ایران حاضر در هیات ایرانی، آمادگی دارند در این اجلاس مذاکرات در خصوص سرمایه‌گذاری قزاقستان در پروژه‌های بندری ایران به طور کامل صورت گیرد و ما در این خصوص حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی ایجاد بارانداز در بندر شهید رجایی ایران را دریچه‌ای مهم در حوزه تجارت از قزاقستان به کشورهای جنوب دانست و گفت: کریدور شمال - جنوب به سمت کشورهای جنوب، می‌تواند رونق بسیار خوبی را در حوزه ترانزیت و مبادلات تجاری ایجاد کند.
وی در خصوص حمل و نقل ریلی نیز اظهار داشت: اولین قطار کانتینری قزاقستان - ایران - ترکیه در سفر رئیس‌جمهور قزاقستان در خرداد ماه افتتاح شد، ما از گسترش این مسیر از چین به ترکیه استقبال می‌کنیم لذا درخواست داریم به علت ارتباطات حمل و نقلی نزدیکی که قزاقستان با کشور چین دارد، امکان ترانزیت هرچه بیشتر کالاهای چینی به اروپا، از طریق ایران فراهم شود.
ساداتی‌نژاد بر ایجاد کمیته مشترک بانکی در بحث دیپلماسی اقتصادی و گسترش فعالیت‌های تجاری تاکید کرد و گفت: با ایجاد کمیته مشترک بانکی، سرپرستی بانک‌های مرکزی دو کشور می‌توانند فرصت‌های برقراری روابط کارگزاری را بررسی کنند.
وی با بیان این که مباحث بانکی یکی از موانع پیش رو است، بر ایجاد یک بانک ایرانی در قزاقستان تاکید کرد و گفت: در گذشته بانک توسعه صادرات ایران در این کشور فعال بود، اما مدت‌هاست بانک ایرانی در قزاقستان وجود ندارد، نبود بانک یکی از مواردی است که تجار ایرانی به آن تاکید دارند که امیدواریم در این خصوص کار ویژه‌ای صورت گیرد.
وزیر جهاد کشاورزی به مذاکره روز گذشته با وزیر کشاورزی این کشور در خصوص فعالیت بیشتر کرویدور شمال – جنوب اشاره و پیشنهاد کرد: یک شرکت مشترک تجاری کشاورزی به منظور توسعه تجارت در حوزه کشورهای خلیج فارس، آسیای میانه و خاورمیانه ایجاد شود تا بتواند تبادلات تجاری را از نظر حجم افزایش دهد.
مقام عالی وزارت افزود: در زمینه خدمات فنی و مهندسی هم شرکت‌های ایرانی در بخش‌های کشاورزی مثل آبیاری‌های بارانی و نوین و در حوزه‌های آب‌شیرین‌کن‌ها که ظرفیت‌های خوبی هم داریم، آمادگی دارند تا توانمندی‌های خود را ارائه کنند، که قرار شد در سفر آینده کمیته حوزه کشاورزی قزاقستان به ایران در یک ماه آینده، نشستی در این خصوص برگزار شود و توانمندی‌هایی که در این زمینه در ایران وجود دارد، مورد بازدید و ارزیابی قرار گیرد.
وی ادامه داد: همزمان با حضور نخست‌وزیر قزاقستان در ایران، نمایشگاهی از شرکت‌های قزاقستانی در ایران برنامه‌ریزی شده که درخواست من این است که شرکت‌های قزاقستانی در این نمایشگاه حضور فعالی داشته باشند تا شناخت بهتری از توانمندی‌های دو کشور روشن شود.
ساداتی‌نژاد بر فعالیت کریدور شمال - جنوب و توسعه ریلی که یکی از موضوعاتی حایز اهمیت دو کشور است، تاکید کرد و گفت: ما آمادگی داریم تا سرمایه‌گذاران قزاقستانی در منطقه آزاد انزلی مراکز بسته‌بندی کشاورزی راه‌اندازی کنند تا صادرات محصولات قزاقستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شود.
به گفته وی، در بحث مربوط به تسریع در اجرایی شدن کریدور قزاقستان – ترکمنستان – ایران، دو رئیس‌جمهور به یکسان‌سازی تعرفه‌های گمرکی و حمل و نقل بین سه کشور نگاهی داشتند، که ما هم با آن موافقیم و بر ضرورت تسهیل و توسعه تبادلات تاکید می‌کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی در زمینه فناوری اطلاعات و محصولات دانش‌بنیان نیز گفت: هیاتی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی از قزاقستان دیدار کردند و این دیدارها و همکاری‌ها می‌تواند منجر به تولیدات مشترک محصولات دانش‌بنیان شود، البته مذاکراتی نیز انجام شده، زیرا حوزه دانش‌بنیان یکی از حوزه‌های پیشرو در همکاری‌های دو کشور است.
وی با بیان این که در زمینه اکتشافات و تجهیزات معادن نیز ظرفیت‌های خوبی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: ما اطلاع‌رسانی لازم برای حضور شرکت‌های ایرانی در مناقصه‌ها در حوزه مس و آلومینوم را انجام می‌دهیم. در حال حاضر یک شرکت فعال در زمینه مس وجود دارد و علاقمندی از سوی شرکت‌های ایرانی و توانمندی لازم نیز هست و امیدواریم توسعه پیدا کند.
ساداتی‌نژاد در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص ترمینال امیرآباد نیز گفت: مقرر شد حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و بندر ایران نشستی داشته باشند تا کمک کنند مشکل سرمایه‌گذاری در ترمینال امیرآباد حل و فصل شود.
وی ادامه داد: توسعه سرمایه‌گذاری برای ترمینال امیرآباد که سرمایه‌گذار قزاقستانی آنجا مشغول است و این که صادراتش را به کشورهای افغانستان و عراق انجام دهد، اتفاق خوبی برای استمرار سرمایه‌گذاری این مجموعه می‌تواند باشد.
مقام عالی وزارت اظهار امیدواری کرد؛ تا قبل از سفر نخست‌وزیر به ایران، سایر اسناد همکاری‌ برای امضا آماده شوند.

نظر شما