شناسهٔ خبر: 58443745 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

معاون رئیس جمهوری در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان:

دانش‌بنیان‌ها در ترسیم آینده حکمرانی کشور نقش‌آفرینی کنند

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: دانش‌بنیان‌ها در ترسیم آینده حکمرانی کشور نقش‌آفرینی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، میثم لطیفی به همراه معاونان خود و مدیران استانداری اصفهان از این شهرک بازدید کرد و از نزدیک با توانمندی و دغدغه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور آشنا شد.

حضور 8 هزار نیروی متخصص دانشگاهی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، در این نشست با بیان اینکه اولین مرکز رشد کشور در سال ۱۳79 در اصفهان راه‌اندازی شد، اظهار کرد: در این شهرک بیش از 8 هزار نفر نیروی خلاق و متخصص از جمله 550 نفر با مدرک دکتری حضور دارند بنابراین لازم است به این سرمایه اجتماعی بالا و ظرفیت نخبگانی موجود توجه شود تا بتوان جلو مهاجرت نخبگان را گرفت. باید توجه داشت که هزینه ایجاد اشتغال در شهرک به مراتب از متوسط دولتی کمتر است.

توسعه علوم انسانی کاربردی در قالب شرکت‌های خلاق

وی افزود: به منظور تسهیل فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در شهرک، تاسیسات زیربنایی لازم برای همه واحدها ایجاد شده است. اخیرا ساختمان جدیدی نیز به منظور استقرار و توسعه شرکت‌های خلاق و فعال در زمینه علوم انسانی و فرهنگی تجهیز شده که با توجه به نرخ موفقیت ۷۵ درصدی‌ شرکت‌های مستقر در شهرک می‌تواند نقش پررنگی در این عرصه داشته باشد.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به ساختار پرسنل شهرک گفت: این شهرک حدود ۸۰ نفر پرسنل سازمانی دارد که فکر نمی‌کنم با توجه به حجم فعالیت‌ها و ابعاد سازمانی، سازمانی به چابکی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان وجود داشته باشد و تنها در یکی از رویدادهای بین‌المللی برگزار شده در این شهرک، نمایندگانی از بیش از ۵۰ کشور حضور داشتند که فواید خوبی هم برای کشور داشت.

وی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم برای تسری فرهنگ اشتغال دانش‌بنیان به سنین کودک و نوجوان، پارک کودکان را با ظرفیت‌های جدید احیا و طرح راهیان پیشرفت را برای دبیرستانی‌ها و دانشجویان برگزار کنیم .

نخبگان؛ عامل پیشرفت

لطیفی نیز در این نشست با تایید وجود فضای نخبگانی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: سرمایه‌گذاری هدفمند روی علم، عامل پیشرفت است. امروز ثمره حمایت مقام معظم رهبری از توسعه علم در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و تشکیل بنیاد نخبگان قابل مشاهده است.

جذب هزار نخبه در دولت تا پایان سال

وی با تاکید بر جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور (دولت) گفت: نظر دولت بر جذب حداکثری نخبگان در دستگاه‌های اجرایی است و برنامه ویژه‌ای برای این کار دارد. در این راستا جذب یک هزار نخبه در دولت تا پایان سال و در نهایت 5 هزار نخبه طی سال‌های آتی در برنامه‌های دولت قرار دارد.

لزوم نقش‌آفرینی دانش بنیان‌ها در ترسیم آینده حکمرانی کشور

رئیس سازمان استخدامی کشور تصریح کرد: آینده حکمرانی، امروز باید ترسیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی شودو از آنجا که پیشرفت‌های خوبی در عرصه دانش‌بنیان‌ها رخ داده، لازم است بر اساس الگوهای جدید حرکت کنیم و با استفاده از فضای نخبگانی موجود شرایط بهره‌ورتر و روان‌تری برای مردم ایجاد شود.

لطیفی افزود: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند در حوزه حاکمیتی برای تسهیل فعالیت مردم اقدام کنند از آن حمایت می‌کنیم. البته یک دبیرخانه برای مجموعه‌های اندیشگاهی و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه تشکیل شده است که فعالیتی متفاوت با سایر نهادهای مشابه دولتی از بعد بروکراسی اداری خواهد داشت.

وی ادامه داد: تحریم‌های امروز اروپا به دلیل پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های علم و فناوری انجام شده است. هیچ مقطعی از تاریخ ایران را نمی‌توان یافت که اسلحه به کشوری فروخته باشد که بتواند موازنه را به هم بزند. این در حالی است که اولین نمونه پهبادهای ایرانی توسط دانشمندان و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخته شده است.

معاون رئیس جمهور در پایان این نشست از شرکت دانش‌بنیان بهیار صنعت سپاهان بازدید کرد و از نزدیک با توانمندی‌های این شرکت آشنا شد.

نظر شما