شناسهٔ خبر: 58443193 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هندبال قهرمانی جهان/ مصاف رکورد دار با مدافع قهرمانی در فینال

بیست و هشتمین دوره رقابت‌های هندبال قهرمانی جهان ۲۰۲۳ جمعه شب در دو کشور سوئد و لهستان ادامه یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما،  این رقابت‌ها با حضور ۳۲ تیم تا یکشنبه ۹ بهمن در شهر‌های کراکوف، گدانسک، کاتوویتس و پلوک لهستان و کریستینشتاد، یونشوپینگ، استکهلم، مالمو و گوتنبرگ سوئد برگزار می‌شود و تیم‌ها در ۸ گروه ۴ تیمی (جدول مقدماتی) رقابت کردند و ۲۴ تیم (از هر گروه ۳ تیم) به دور دوم گروهی راه یافتند. در دور دوم گروهی (جدول اصلی) تیم‌ها به ۴ گروه ۶ تیمی تقسیم بندی شدند که در نهایت ۸ تیم راهی یک چهارم نهایی شدند. تیم‌های چهارم گروه‌ها نیز برای رده‌های ۲۵ تا ۳۲ در جام ریاست فدراسیون بین المللی رقابت کردند. تیم ملی هندبال ایران برای دومین بار در این رقابت‌ها حاضر شد.
در دور گروهی اصلی نتایج تیم‌های هم گروه در دور گروهی مقدماتی مجدد محاسبه شد. نتایج و برنامه ادامه رقابت‌ها به این شرح است:
* برای رده‌های ۵ تا ۸:
آلمان ۳۵ - ۳۴ مصر (وقت اضافه)
نروژ ۳۳ - ۲۵ مجارستان
* نیمه نهایی:
اسپانیا ۲۳ - ۲۶ دانمارک (قهرمان دوره قبل) (در گدانسک لهستان)
فرانسه ۳۱ - ۲۶ سوئد (در استکهلم سوئد)
** برنامه - یکشنبه ۹ بهمن:
* برای رده‌های ۷ و ۸:
مصر - مجارستان
* برای رده‌های ۵ و ۶:
آلمان - نروژ
* رده بندی:
اسپانیا - سوئد
* فینال:
دانمارک - فرانسه (سالن تله تو در استکهلم سوئد)
---
- تیم‌های کرواسی، اسلوونی، صربستان، ایسلند، پرتغال، هلند، لهستان، بحرین، برزیل، مونته نگرو، آرژانتین، آمریکا. بلژیک، قطر، کیپ ورد، ایران بدون برگزاری مراحل رده بندی حذفی و با توجه به عملکرد در رده‌های نهم تا بیست و چهارم قرار گرفتند. تیم‌های الجزایر (قهرمان جام ریاست فدراسیون جهانی)، اروگوئه، عربستان، مغرب، مقدونیه شمالی، کره جنوبی، تونس و شیلی در رده‌های ۲۵ تا ۳۲ جای گرفتند.
- در جدول گلزنان ادوین فوشتمان از شیلی و ماتیاس گیسدل از دانمارک با ۵۴ گل صدرنشین مشترک هستند و یوری نور از آلمان با ۴۹ و بیارکی الیسون از ایسلند با ۴۵ گل در رده‌های سوم و چهارم هستند. در این دوره محمد رضا اورعی از ایران با ۲۸ گل بهترین گلزن ایران بود.
- تیم ایران در این دوره و در دور گروهی مقدماتی در شهر کراکوف لهستان و در گروه یک ۲۵ - ۲۴ از سد تیم شیلی گذشت و ۳۱ - ۳۴ مغلوب مونته نگرو و ۲۲ - ۳۵ مغلوب اسپانیا شد و با ۲ امتیاز در رده سوم قرار گرفت و صعود کرد. تیم ایران در دور گروهی اصلی در شهر کراکوف لهستان و در گروه الف با نتایج ۲۱ - ۳۸ از اسلوونی، ۲۹ - ۴۱ از تیم فرانسه و ۲۲ - ۲۶ از تیم لهستان شکست خورد و بدون امتیاز ششم و حذف شد.
-----
- در دوره قبل در سال ۲۰۲۱، تیم‌های دانمارک، سوئد و اسپانیا اول تا سوم شدند.
-----
- در رقابت‌های هندبال قهرمانی جهان که از سال ۱۹۳۸ سابقه برگزاری دارد و ۲ سال یک بار برگزار می‌شود، تیم فرانسه با ۶ قهرمانی، یک نایب قهرمانی و ۴ مقام سومی همچنان رکورد دار است و تیم‌های سوئد با ۴ قهرمانی، نایب قهرمانی و سومی در رده دوم و رومانی با ۴ قهرمانی و ۲ سومی در رده سوم قرار دارند. تیم دانمارک با ۲ قهرمانی ۳ نایب قهرمانی و یک سومی چهارم است.
- تیم ایران در سال ۲۰۱۵ در رقابت‌های جهانی در رده ۲۱ قرار گرفت و سال ۲۰۲۲ بیست و چهارم شد. تیم ایران تا کنون ۳ پیروزی و ۱۰ شکست در هندبال قهرمانی جهان کسب کرده است و ۳۴۰ گل زده و ۴۲۴ گل خورده در کارنامه دارد.
- دوره آتی این رقابت‌ها سال ۲۰۲۵ به میزبانی مشترک سه کشور دانمارک، نروژ و کرواسی برگزار خواهد شد.

نظر شما