شناسهٔ خبر: 58441673 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

کشف راهکار تشخیص آلزایمر تا ۳ سال زودتر

آزمایش خون جدید کشف شده توسط محققان می‌تواند بیماری آلزایمر را تا ۳ سال و نیم قبل از تشخیص بالینی شناسایی کند.

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از فارس، تحقیقات جدید، آزمایشی مبتنی بر خون ایجاد کرده اند که برای پیش بینی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر تا ۳.۵ سال قبل از تشخیص بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مطالعه که در مجله Brain منتشر شده، از ایده‌ای حمایت می‌کند که اجزای موجود در خون انسان می‌توانند تشکیل سلول‌های مغزی جدید را تعدیل کنند؛ فرآیندی که نوروژنز نامیده می‌شود. نوروژنز در بخش مهمی از مغز به نام هیپوکامپ رخ می‌دهد که در یادگیری و حافظه نقش دارد. در حالی که بیماری آلزایمر بر تشکیل سلول‌های مغزی جدید در هیپوکامپ طی مراحل اولیه بیماری تأثیر می‌گذارد؛ مطالعات قبلی تنها قادر به مطالعه نوروژنز در مراحل بعدی آن از طریق کالبد شکافی بودند.

محققان برای درک تغییرات اولیه، طی چندین سال نمونه‌های خونی را از ۵۶ فرد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) جمع‌آوری کردند (وضعیتی که در آن فرد شروع به تجربه ضعیف شدن حافظه یا توانایی شناختی خود می‌کند). در حالی که همه افرادی که MCI را تجربه می‌کنند به بیماری آلزایمر مبتلا نمی‌شوند؛ اما افرادی که این بیماری را دارند با سرعت بسیار بالاتری نسبت به دیگران مبتلا می‌شوند. از ۵۶ شرکت کننده در این مطالعه، ۳۶ نفر به بیماری آلزایمر مبتلا شدند.

الکساندرا ماروسزاک یکی از نویسندگان این تحقیق توضیح داد که آن‌ها در تحقیقات خود، سلول‌های مغز را با خون گرفته شده از افراد مبتلا به MCI درمان کردند و بررسی کردند که چگونه این سلول‌ها در پاسخ به خون با پیشرفت بیماری آلزایمر تغییر می‌کنند.

محققان در مطالعه چگونگی تأثیر خون بر سلول‌های مغز، چندین کشف کلیدی انجام دادند. نمونه‌های خونی که طی سال‌ها از شرکت‌کنندگانی که متعاقباً بدتر و به بیماری آلزایمر مبتلا شدند؛ جمع‌آوری شد. محققان خاطرنشان کردند که این نمونه‌ها تبدیل سلول‌های مغز نابالغ به نورون‌های هیپوکامپ را نیز افزایش می‌دهند.

در حالی که دلایل اصلی افزایش نوروژنز همچنان نامشخص است، محققان معتقدند که ممکن است این مکانیسم جبران‌کننده اولیه برای تخریب عصبی (از دست دادن سلول‌های مغز) باشد که توسط افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تجربه می‌شود.

ساندرین تورت، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: مطالعات قبلی نشان دادند که خون موش‌های جوان می‌تواند با بهبود نوروژنز هیپوکامپ، اثر جوان کننده‌ای روی شناخت موش‌های مسن داشته باشد. این اتفاق ایده مدل سازی فرآیند نوروژنز را به ما داد. هدف در مطالعه این بود که از این مدل برای درک فرآیند نوروژنز و استفاده از تغییرات این فرآیند برای پیش بینی بیماری آلزایمر استفاده کنیم و اولین شواهد را در انسان پیدا کردیم که نشان می‌دهد سیستم گردش خون بدن می‌تواند بر توانایی مغز جهت تشکیل سلول‌های جدید تأثیر بگذارد.

زمانی که محققان تنها از نمونه‌های خونی استفاده کردند که قبل‌تر از ابتلای شرکت‌کنندگان به بیماری آلزایمر جمع‌آوری شده بود؛ دریافتند که تغییرات در نوروژنز ۳.۵ سال قبل از تشخیص بالینی رخ داده است.

محققان معتقدند که یافته‌های آن‌ها بسیار مهم هستند و به طور بالقوه به ما امکان می‌دهند تا شروع زودهنگام آلزایمر را به روشی غیر تهاجمی پیش بینی کنیم. این می‌تواند مکمل دیگر نشانگر‌های زیستی مبتنی بر خون باشد که منعکس کننده علائم آلزایمر هستند. بیماری، مانند تجمع پروتئین‌های آمیلوئید و تاو (پروتئین‌های مهم بیماری آلزایمر).

هیونا لی، یکی دیگر از محققان این مطالعه، گفت: در حال حاضر ضروری است که این یافته‌ها را در گروه بزرگتر و متنوع تری از مردم تایید کنیم. کاربرد‌های بالقوه آزمایش مبتنی بر خون عالی است. به عنوان مثال، می‌تواند به طبقه بندی افراد مبتلا به مشکلات حافظه جهت آزمایش بالینی دارو‌های اصلاح کننده بیماری آلزایمر کمک کند.

محققان می‌گویند این یافته‌ها می‌تواند فرصتی برای درک بیشتر تغییرات مغز در مراحل اولیه بیماری آلزایمر ارائه دهد.