شناسهٔ خبر: 58439935 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

شليك با انگيزه شخصي به روابط تهران- باكو

در جريان حمله فرد مسلح به سفارت آذربايجان يك نفر كشته و 2نفر زخمي شدند

صاحب‌خبر -

گروه سياسي

حول و حوش ساعت 8صبح روز گذشته بود كه خبرگزاري‌ها از حمله فرد مسلحي به سفارت جمهوري آذربايجان خبر دادند؛ حادثه‌اي كه باعث كشته شدن يك نفر (تبعه جمهوري آذربايجان) و زخمي شدن 2نفر ديگر از افراد حاضر در محل شد. ماجر‌ايي كه بازتاب‌هاي وسيعي در فضاي رسانه‌اي و فضاي مجازي دو كشور ايران و جمهوري آذربايجان داشت و روايت‌هاي متفاوت و در برخي موارد متضادي در خصوص آن ارايه شد. وزارت امور خارجه جمهوري آذربايجان در بيانيه‌ اوليه خود نوشت: «يك فرد مسلح به اسلحه كلاشينكف به پست امنيتي سفارت حمله كرد و مسوول نگهباني سفارت در اين حمله جان باخت.»از سوي ديگر ناصر كنعاني سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان نيز اين اقدام را محكوم كرد و گفت:« با دستور ويژه مقامات سياسي و امنيتي كشور، موضوع با اولويت و حساسيت بالا در حال بررسي است تا ابعاد اين اقدام و انگيزه ضارب مشخص شود.» حسين اميرعبداللهيان و احمد وحيدي وزراي خارجه و كشور با توجه به حادثه پيش آمده در سفارت جمهوري آذربايجان در تهران اهداف و انگيزه مهاجم مسلح را مورد بررسي قرار دادند.
اما در شرايطي كه برخي افراد و جريانات تلاش مي‌كردند از اين حادثه بهره‌برداري سياسي كنند، اطلاعيه‌ها و گفت‌وگوهاي منتشر شده از سوي مقامات قضايي و انتظامي نشان داد كه اين حادثه كاملا با انگيره‌هاي شخصي به وقوع پيوسته و هيچ ارتباطي ميان اين رخداد و مسائل سياسي وجود ندارد.
تصاوير تلويزيوني منتشر شده از اين حادثه نشان مي‌دهد كه فردي از خودروي پرايد خود پياده شده، همراه با يكي از كارمندان سفارت وارد سفارت شده و دقايقي بعد اقدام به شليك به سمت حاضران مي‌كند. وزارت امور خارجه آذربايجان نيز در اين خصوص در بيانيه‌اي اعلام كرد كه در 27 ژانويه، حدود ساعت 30: 8 صبح، حمله مسلحانه به سفارت آذربايجان در تهران انجام شد. مهاجم به بخش امنيتي سفارت نفوذ كرده با اسلحه كلاشينكف رييس سرويس امنيتي سفارت را كشت. 2 مامور امنيتي سفارت هنگام دفع حمله مجروح شدند، وضعيت آنها رضايت‌بخش است.
قاضي «محمد شهرياري» سرپرست دادسراي امور جنايي تهران كه بلافاصله پس از وقوع حادثه با حضور در صحنه جزييات حادثه را بررسي كرده، گفت: حمله به سفارت جمهوري آذربايجان در تهران با انگيزه شخصي بوده است. قاضي محمد شهرياري درباره اين حادثه اظهار داشت: ساعت هشت صبح امروز (جمعه، هفتم بهمن‌ماه) يك دستگاه خودروي پرايد با توقف مقابل سفارت جمهوري آذربايجان در تهران و پس از به‌كار‌گيري سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت مي‌شود. پس از حمله اين فرد به سفارت يك فرد از جمهوري آذربايجان كشته و ۲ نفر مجروح مي‌شوند. به گفته سرپرست دادسراي امور جنايي تهران، تحقيقات اوليه نشان مي‌دهد اين فرد با انگيزه شخصي به سفارت جمهوري آذربايجان در تهران حمله كرده است.
در تحقيقات اوليه متهم مدعي شده است: فروردين ماه امسال همسرم به سفارت جمهوري آذربايجان در تهران مراجعه كرده و ديگر به منزل مراجعه نكرده است. وي انگيزه خود در حمله به سفارت جمهوري آذربايجان را اينگونه بيان مي‌كند كه در مراجعات مكرر به سفارت جمهوري آذربايجان در تهران هيچ پاسخي از آنها دريافت نمي‌كردم و تصور مي‌كردم همسرم در سفارت جمهوري آذربايجان در تهران حاضر است و حاضر به ديدار با من نيست. امروز صبح تصميم گرفتم با اسلحه كلاشينكفي كه از قبل تهيه كرده بودم به سفارت مراجعه كنم. فرد مهاجم در تحقيقات اوليه مدعي است انگيزه‌اش از حمله به سفارت جمهوري آذربايجان در تهران كاملا شخصي بوده است. سرپرست دادسراي جنايي تهران خاطرنشان‌كرد: به‌محض اطلاع از اين حادثه به همراه اكيپ‌هاي تشخيص هويت و پزشكي قانوني، اكيپ بررسي صحنه جرم و پليس آگاهي براي بررسي حادثه حاضر شده و پرونده در حال رسيدگي است.

واكنش «الهام علي اف» به حمله به سفارت اين كشور در تهران

«الهام علي اف» رييس‌جمهوري جمهوري آذربايجان به حمله مسلحانه صبح روز جمعه به سفارت اين كشور در تهران واكنش نشان داد و خواستار رسيدگي فوري به آنچه كه حمله تروريستي به سفارت اين كشور در تهران خوانده است، شد. براساس گزارش پايگاه خبري آذرتاج  وي در حساب توييتري خود نوشت: «من قويا حمله تروريستي امروز عليه سفارت‌مان در تهران را محكوم مي‌كنم. من عميقا با خانواده و بستگان «عسكراف رضوان اوغلو» رييس نيروهاي گارد سفارت كه براي محافظت از سفارت و كارمندان آن كشته شد ابراز همدردي مي‌كنم. ما خواستار رسيدگي سريع به اين اقدام تروريستي و مجازات تروريست‌ها هستيم.» وي در پايان تاكيد كرد كه «حمله تروريستي به نمايندگي ديپلماتيك غيرقابل قبول است.»

نظر شما