شناسهٔ خبر: 58439163 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

دکتر طهرانچی در نشست بررسی همکاری‌های مشترک دانشگاه آزاد و سازمان منطقه آزاد قشم مطرح کرد

گام بلند دانشگاه در مهارت، کارآفرینی و فناوری‌های دریاپایه برنامه جامع فرآوری شیلات را تدوین می‌کنیم

صاحب‌خبر -
گام بلند دانشگاه در مهارت، کارآفرینی و فناوری‌های دریاپایه

نشست بررسی همکاری‌های مشترک دانشگاه آزاد و سازمان منطقه آزاد تجاری‌ـ صنعتی قشم در حوزه شیلات و علوم پزشکی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و عادل پیغامی، عضو هیات‌مدیره منطقه آزاد ـ تجاری صنعتی قشم در دانشگاه آزاد واحد قشم برگزار شد. 
دکتر طهرانچی در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه جزیره قشم گفت: «صنعت دریا و آبزیان تجارت تضمینی است که به حوزه حمل‌ونقل دریایی و آبزیان مربوط می‌شود. دانشگاه آزاد استان هرمزگان و واحد قشم و سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی قشم می‌توانند همکاری‌ها و تعاملات گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف داشته باشند و حضور دکتر پیغامی در این سازمان نویدبخش طرح‌های توسعه‌ای با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی است.» 
وی با اشاره به مدل همکاری دانشگاه آزاد و منطقه آزاد قشم در حوزه شیلات، اظهار کرد: «این مدل همکاری می‌تواند مانند یک لوزی دارای 4 ضلع باشد که در رأس آن چهارعامل فناوری، برند، لارو و خوراک قرار دارد و برای موفقیت در صنعت شیلات باید محصولات با یک برند به بازار داخلی و خارجی عرضه شود و دارای استاندارد در فناوری و پروتکل تولید باشند و برای قطر این لوزی هم می‌توان بوشهر تا چابهار را درنظر گرفت تا با یک دستورالعمل مشترک و واحد، مزارع شیلات فعالیت کنند.» 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه برای ارائه آموزش مهارت‌های مورد نیاز جوانان برای ورود به بازار کار گفت: «دانشکده مهارت و کارآفرینی یکی از راهکارهای دانشگاه آزاد است که با دانشکده‌های معمولی متفاوت است و دارای مدرسه عالی مهارت، ارائه دوره‌های کوتاه‌مدت و مقاطع کاردانی و کارشناسی است که به صورت مهارت‌محور دانشجویان را تربیت می‌کند. با توجه به ظرفیت‌های جزیره قشم، دو دانشکده مهارت و کارآفرینی در حوزه حمل‌و‌نقل دریایی و آبزی‌پروری در دانشگاه آزاد واحد قشم راه‌اندازی خواهد شد که جوانان را برای اشتغال بومی آماده می‌کنند.» 
دکتر طهرانچی فرآوری محصولات شیلات را یکی از اضلاع دیگر همکاری دانشگاه آزاد با منطقه آزاد قشم عنوان کرد و گفت: «برای موفقیت در این صنعت باید فرآوری دارای استاندارد، بسته‌بندی متنوع و مطالعه بازارهای جهانی را داشته باشیم که در این راستا می‌توان کارخانه فرآوری شیلات را در جزیره قشم راه‌اندازی کرد. دانشکده‌های دانشی دانشگاه آزاد که در حوزه صنایع غذایی دریایی فعالیت دارند، به کمک این کارخانه آمده و دانشگاه روی مدل‌های صنایع غذایی دریایی کار کند. جنس دانشکده‌های دانشی با دانشکده‌های مهارتی متفاوت است و می‌تواند در حوزه‌های مورد نیاز صنایع کمک علمی داشته باشند.» 
وی از تدوین یک برنامه جامعه برای فرآوری شیلات شمال و جنوب کشور توسط دانشگاه آزاد خبر داد و افزود: «معتقدیم که کارخانه‌های فرآوری شیلات باید های‌تک بوده تا به وسیله آن بتوانیم فرآوری استاندارد در کشور را تعیین کنیم. در تدوین این طرح دانشکده‌های پزشکی و بهداشت مواد غذایی می‌توانند با موضوع فرآوری شیلات درگیر شده تا بتوانیم یک سیکل کامل در این حوزه داشته باشیم.» 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوراک آبزیان را یکی از صنایع پرسود برشمرد و گفت: «تکنولوژی خوراک آبزیان موضوعی جدی است و باید ورود جدی به این حوزه نیز داشته باشیم. برای توجه به ظرفیت‌های جزیره قشم می‌توان این واحد را به‌عنوان واحد دانشگاهی صنایع دریایی و اقتصاد دریا تعیین کرد تا دانشگاه آزاد واحد قشم در کنار خدمات عمومی در ارائه رشته‌های مورد نیاز منطقه بتواند به صورت تخصصی و ویژه به ظرفیت‌های منحصربه‌فرد جزیره قشم ازجمله صنعت دریانوردی، آبزی‌پروری، گردشگری و... توجه لازم را داشته باشند.» 
وی با اشاره به تغییر آرایش دانشگاه آزاد واحد قشم با ایجاد دو دانشکده مهارت و کارآفرینی حمل‌و‌نقل دریایی و آبزی‌پروری گفت: «دانشگاه آزاد در مدل جدید خود دارای سه نوع دانشکده دانشی، موضوعی و فناوری است که با توجه به ظرفیت‌های جزیره قشم و چالش‌های این منطقه باید رشته‌ها، مهارت‌ها و فناوری‌های مورد نیاز جزیره در واحد قشم مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه علاوه‌بر موضوعات مطرح‌شده لازم است یک مرکز مطالعات راهبردی در این واحد دانشگاهی راه‌اندازی شود تا به مطالعات آینده‌پژوهی جزیره قشم بپردازد.» 
دکتر طهرانچی تاکید کرد: «دانشگاه آزاد آمادگی کامل دارد تا در کنار منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی قشم در حوزه دریا سرمایه‌گذاری کند.» 
رئیس دانشگاه آزاد در ادامه این جلسه با اشاره به همکاری این دانشگاه و منطقه آزاد قشم در حوزه علوم پزشکی گفت: «آمادگی ستادی برای احداث بیمارستان در جزیره قشم را داریم. بحمدالله دانشگاه آزاد استان هرمزگان ظرفیت خوبی در تعامل با خیرین دارد و از این طریق نیز می‌توانیم این ظرفیت را برای احداث بیمارستان آموزشی، پژوهشی و درمانی پای کار بیاوریم و از کمک منطقه آزاد قشم نیز استفاده کنیم.» 
وی با اشاره به نبود بخش اعصاب و روان در جزیره قشم گفت: «با توجه به اینکه دانشگاه آزاد واحد قشم دارای متخصص اعصاب و روان و هیات‌علمی روانشناسی است، می‌توان کلینیک روانشناسی سلامت و روانشناسی بالینی را در این واحد دانشگاهی راه‌اندازی و مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت اخذ کند. همچنین برای خدمت بیشتر به مردم منطقه، واحد قشم آمادگی آن را دارد تا مرکز تخصصی اعصاب و روان، روانشناس سلامت و آسیب‌شناسی سفرهای دریایی را راه‌اندازی کند. در این راستا مسئولان دانشگاه آزاد استان هرمزگان و واحد قشم باید راهبرد مشخصی برای جزیره قشم داشته باشند.» 
در این جلسه علی سروری‌مجد مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط‌عمومی و هماهنگی استان‌ها دانشگاه آزاد، مجید مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد، محمدحسین رنجبر رئیس دانشگاه آزاد استان هرمزگان و حمید رستمی‌جاز رئیس دانشگاه آزاد واحد قشم حضور داشتند. 
دکتر طهرانچی در بدو ورود به واحد قشم با حضور در یادمان شهدای گمنام دفاع مقدس با قرائت فاتحه و اهدای گل به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. 
همچنین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه برنامه‌های سفر یک‌روزه خود به استان هرمزگان از دانشگاه آزاد مرکز بندر هرمز بازدید کرد.

نظر شما