شناسهٔ خبر: 58423495 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان خبر داد

برگزاری ۳۰۰۰ برنامه فرهنگی به میزبانی کتابخانه های عمومی گیلان

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان برگزاری ۳۰۰۰ برنامه فرهنگی در سال جاری به میزبانی کتابخانه‌های عمومی سراسر استان گیلان نیز اشاره کرد و از امانت ۵۰۰ هزار نسخه کتاب در همین محدوده زمانی خبر داد.

صاحب‌خبر -

یاسر تقوی امروز، ۶ بهمن در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت، به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: رهبری معظم در بیانات اخیرشان به مسئله و موضوع کتاب تاکید فراوانی داشتند که این موضوع مهم وظیفه ای بر دوش مسئولین نخبگان جامعه و عموم فرهنگ است.

وی در ادامه موضوع کتاب و کتابخوانی را یکی از مهمترین مقوله های پیشرفت جوامع بشری به ویژه در جوامع اسلامی عنوان کرد و افزود: رهبر فرزانه انقلاب سه مقوله مهم هزینه، وقت و برنامه ریزی را عنصر موفقیت مجموعه برای رسیدن به هدف برشمردند، اما امروز شاهد این موضوع هستیم که علیرغم تاکیدات ایشان آنچنان که باید توجه به مقوله کتاب از سوی شهرداری ها به عنوان مهمترین عنصر حمایت از کتابخانه ها شکل نمی گیرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان همچنین به وضعیت کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی شمال کشور نیز اشاره کرد و خواستار رفع مشکلات باقی مانده و تزریق اعتبارات تکمیل این پروژه شد.

تقوی همچنین با اشاره به آمادگی مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی برای تجهیز این پروژه عظیم فرهنگی از اقدامات این مجموعه برای آماده سازی منابع خرید تجهیزات و نیز استقرار کتابداران در این مجموعه بزرگ خبر داد.

وی شهر رشت را از لحاظ سرانه فضای مطالعاتی از مراکز استانی محروم کشور عنوان کرد و ادامه داد: کتابخانه های عمومی خاتم الانبیاء(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و میرزا کوچک جنگلی رشت علیرغم محدودیت در سرانه فضای مطالعه دارای برنامه های فرهنگی مختلف هستند و در این حوزه جزو کتابخانه های برتر کشور می باشند.

این مسئول فرهنگی برگزاری ۳۰۰۰ برنامه فرهنگی در سال جاری به میزبانی کتابخانه‌های عمومی سراسر استان گیلان نیز اشاره کرد و از امانت ۵۰۰ هزار نسخه کتاب در همین محدوده زمانی خبر داد.

وی در پایان رفع مشکلات و نیازهای کتابخانه های عمومی استان را در گرو خرد جمعی و همراهی و هم افزایی همه دستگاه ها و مسئولین استانی عنوان کرد و افزود: در صورت هم افزایی آموزش و پرورش می توانیم شاهد افتتاح سه باب کتابخانه عمومی مدرسه در دهه فجر سال جاری باشیم.

حمیدرضا امام پناهی، فرماندار شهرستان رشت نیز، با اشاره به ارتباط مستقیم میزان سرانه مطالعه افراد در جامعه با تقویت آگاهی، بالا رفتن قدرت تجزیه و تحلیل درست مسائل، ایمنی در برابر اطلاعات فله ای موجود در رسانه های غیر رسمی و فضای مجازی و همچنین تولید علم و پیشرفت کشور ها، اظهار کرد: کتابخانه های شهر رشت اولین ها، با وجود استقبال تاریخی و همیشگی مردم فرهنگ پرور این دیار از کتاب و کتابخوانی، مستعد نقش آفرینی بیشتر در عرصه علم و فرهنگ، می باشند.

وی افزود: همه باید کمک کنیم تا نهاد کتابخانه‌های عمومی جدای از فعالیت‌های عادی، در جایگاه شایسته خود در گفتمان سازی و فرهنگ‌سازی قرار گیرد.

امام پناهی با بیان اینکه هدف دشمن از به کارگیری انواع توطئه ها در برابر نظام اسلامی، ناکارآمد جلوه دادن حاکمیت مردم سالار دینی و کاستن از شدت اشتیاق ملل تحت ستم و توده های مسلمان منطقه از پیروی الگویی به نام جمهوری اسلامی است، گفت: در جنگ هیبریدی به عنوان شیوه نوین نبرد دشمنان علیه ایران اسلامی، نیازمند به کار بستن دفاع هیبریدی و چندبعدی می باشیم که در این راستا یکی از مراکز مهم تعریف و اجرای این دفاع در عرصه فرهنگ، نهاد کتابخانه های عمومی است.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به ضرورت جدی گرفتن جلسات مرتبط با کتابخانه ها و مشارکت مسئولان در رفع مشکلات کتابخانه ها و تصمیم گیری های فرهنگی، گفت: برای گسترش فرهنگ کتابخوانی و یاری رسانی به ایجاد فضای مناسب فعالیت های کتابخوانی در شهرها و دهستان های تابعه، نیازمند احساس مسئولیت و همت جمعی در حمایت از نهاد کتابخانه های عمومی هستیم.

وی همچنین بر لزوم اجرای مصوبات این جلسات از جمله پرداخت به موقع سهم نیم درصدی شهرداری ها تاکید کرد.

امام پناهی با تبریک قرار گرفتن در آستانه ایام پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، خواستار استفاده از ظرفیت بالای کتابخانه‌ها در گرامیداشت این روز های مبارک و تقویت همکاری ما بین این نهاد با آموزش و پرورش در راستای جبران آسیب های دوساله تعطیلی ناگزیر مدارس شد.

انتهای پیام

نظر شما