شناسهٔ خبر: 58417617 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

جشنواره تئاتر فجر به نیمه‌ رسید؛

درخشش یک نمایش تاریخی دینی درجشنواره تئاتر فجر+ فیلم

اقتصاد ایران: جشنواره تئاتر فجر پس از پشت سر گذاشتن پنجمین روز به نیمه رسید. کورش زارعی در دیدار با هیئت عراقی شرکت کرد و نمایش «ایرانیان» خوش درخشید.

صاحب‌خبر -
محمدرضا پورابراهیمی پس از پشت سر گذاشتن پنجمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، این رویداد هنری به نیمه‌راه خود رسید. جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر، شنبه اول بهمن‌ با بخش‌های بین‌الملل، مسابقه بزرگ صحنه‌ای ایران و آثار خیابانی آغاز کرد و در مدت‌زمان سپری‌شده از جشنواره تاکنون 28 اجرا در بخش‌های جایزه بزرگ صحنه‌ای، بین‌الملل و میهمان ویژه روی صحنه رفته است.

در بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر نیز 27 اجرا در پهنه رودکی و ایوان انتظار مترو ولی‌عصر (عج) اجرا شدند.

 

حقایق پنهان از کشتار زنان و کودکان علوی در نمایش «ایرانیان»

در چهارمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر، اولین اجرای نمایش «ایرانیان» اثری از رضا صابری با حضور محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمد هاشمی (معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد)، محمدحسین نیرومند (مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری و سینمایی)، شیوا قاسمی‌پور (نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی)، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی)، علی اصغر دریایی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کردستان)، کوروش زارعی (دبیر جشنواره تئاتر فجر) و جمعی از مدیران فرهنگی، هنرمندان و مخاطبان سه‌شنبه (چهارم بهمن) در تالار وحدت روی صحنه رفت.

تئاتر , جشنواره تئاتر فجر , تئاتر شهر , تئاتر دینی , تئاتر مقاومت , خانه تئاتر , تئاتر خیابانی ,

نمایش «ایرانیان»، روایت حقایق پنهان از کشتار زنان و کودکان علوی به دست هارون خلیفه عباسی تا به قدرت رسیدن پسرش مأمون عباسی است؛ در این اثر اتفاقاتی که در مسیر سفر امام رضا (ع) از مدینه به خراسان پیش می‌آید به تصویر کشیده می‌شود؛ سفری عجیب و تأثیرگذار که فرجامش با نقش و جایگاه ویژه ایرانیان، نابودی دسیسه‌های مأمون و یارانش است.

تئاتر , جشنواره تئاتر فجر , تئاتر شهر , تئاتر دینی , تئاتر مقاومت , خانه تئاتر , تئاتر خیابانی ,

محمود سالاری (معاون امور هنری)، کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) و کوروش زارعی (دبیر جشنواره تئاتر فجر) در پایان اجرای نمایش «ایرانیان» با حضور در پشت‌صحنه این نمایش از رضا صابری و بازیگران و عوامل نمایش تقدیر و تشکر به عمل آوردند.

علیرضا ضیاچمنی، زهره مرادی، کریم جشنی، حامد یزدی، مرتضی ملتجی، سعید ملک نژاد، مجتبی غفاری، محمدرضا علوی، محمد طهان، نرگس نوروزی، عطیه سجادی، علی صدایی، محمدمهدی حسنی، صادق نظامی، ایمان سیدی، علی ضابطیان، صالح غلامی، مهدی باقری، علی هروی و حبیب جوانبخت بازیگران نمایش ایرانیان هستند.

تئاتر , جشنواره تئاتر فجر , تئاتر شهر , تئاتر دینی , تئاتر مقاومت , خانه تئاتر , تئاتر خیابانی ,

همچنین محمد برومند (مجری طرح)، مجتبی غفوری (مدیر تولید)، سیاوش صابری (دستیار تهیه)، کریم جشنی (دستیار اول کارگردان)، یگانه سبزواری (دستیار دوم کارگردان)، مریم ماهگلی (طراح صحنه)، محبوبه سلطانی (طراح لباس)، حجت خاکپور (طراح گریم)، سیاوش صابری (موسیقی)، حمید لشگری (مدیر صحنه)، اسماء صفاییان (منشی صحنه)، علی هروی (دستیار صحنه)، فاطمه دری پور و معصومه ایزدی (دستیاران لباس)، فاطمه قنبری (دوخت لباس)، حامد کفاش (ویدئو مپینگ) و حسام جلالی (دستیار مپینگ) دیگر عوامل این نمایش را تشکیل می‌دهند.

نمایش "قل آب" به نویسندگی  و کارگردانی بهناز زحمتکش از یزد از جمله آثاری بود که در پنجمین روز جشنواره تئاتر فجر در پهنه رودکی اجرا شد. در زیر عکس‌هایی از این نمایش را می‌بینید:

تئاتر , جشنواره تئاتر فجر , تئاتر شهر , تئاتر دینی , تئاتر مقاومت , خانه تئاتر , تئاتر خیابانی , تئاتر , جشنواره تئاتر فجر , تئاتر شهر , تئاتر دینی , تئاتر مقاومت , خانه تئاتر , تئاتر خیابانی , تئاتر , جشنواره تئاتر فجر , تئاتر شهر , تئاتر دینی , تئاتر مقاومت , خانه تئاتر , تئاتر خیابانی ,

کورش زارعی: جشنواره تئاتر بغداد وضعیت نمایش عراق را تغییر داد

در روز چهارم برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کاظم نظری (مدیر کل هنرهای نمایشی)، کوروش زارعی (دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر)، غلامرضا نعمتی (معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی) و مژگان وکیلی (مدیر بخش بین‌الملل اداره‌کل هنرهای نمایشی) با اعضای دو گروه نمایشی عراقی حاضر در جشنواره، در محل تالار گفت‌وگوی اداره کل هنرهای نمایشی دیدار کردند.

در ابتدای این نشست، کورش زارعی ضمن اشاره به حرکت پیش‌رونده جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از سوی ایران به‌سوی کشورهای عربی و نیز سایر کشورهای منطقه مانند ترکیه و آذربایجان، به حضورش در جشنواره بین‌المللی تئاتر بغداد اشاره‌ای داشت. او گفت که در پی حضورش در این جشنواره، نظرش درباره وضعیت نمایش در کشور عراق تغییر یافته است و ازاین‌جهت باید به مردم عراق تبریک گفت.

در ادامه، کاظم نظری، گفت که تا پیش‌ازاین، تصویر درستی از نمایش در عراق نداشته است، ولی با تماشای این دو نمایش از کشور عراق، نظرش درباره نمایش در عراق تغییر یافته است. در ایران شهرهای عرب‌زبان در منطقه خوزستان وجود دارند که می‌توان در آن منطقه به برگزاری جشنواره‌های تئاتر به زبان عربی اقدام کرد.

وی افزود: پس از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کوروش زارعی این موضوع را پیگیری خواهد کرد و در این جشنواره‌ها علاوه بر نمایش‌های صحنه‌ای، انواع گونه‌های دیگر نمایشی مانند عروسکی، آیینی-سنتی، دینی، کودک و نوجوان، و... ارائه خواهند شد.


کاظم نظری بر امکان تولید مشترک نمایش با همکاری گروه‌های نمایشی ایرانی و عراقی در این جشنواره‌ها تأکید و برای انجام پروژه‌های دانشگاهی و پژوهشی در حوزه هنرهای نمایشی بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی ایران و عراق، اعلام آمادگی کرد. 

او همچنین پرتال ایران تئاتر را به‌عنوان منبع دسترسی به مهم‌ترین اخبار رویدادها، همایش‌ها، فراخوان‌ها، و مطالب هنر نمایش در ایران، به دو زبان فارسی و انگلیسی برای علاقه‌مندان به پیگیری هنرهای نمایشی در ایران معرفی کرد و ابراز امیدواری کرد که مطالب این درگاه به‌زودی به زبان عربی نیز منتشر شود.

در ادامه این نشست، کوروش زارعی، با اشاره به دریافت حکم جدیدش به‌عنوان دبیر بیستمین جشنواره تئاتر رضوی اعلام کرد که این جشنواره در خردادماه سال آینده در شهر تبریز برگزار خواهد شد. برای این منظور، ده نمایشنامه به ده نویسنده حرفه‌ای سفارش داده شده است که این نمایشنامه‌ها به زبان عربی نیز ترجمه خواهند شد. او از همه علاقه‌مندان به اهل‌بیت و دوستداران امام رضا (ع) در کشور عراق دعوت کرد تا برای شرکت در این جشنواره اقدام کنند.

علی سودانی مدیر تئاتر کشور عراق، ضمن سپاسگزاری از برگزارکنندگان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اعلام کرد که وضعیت تئاتر در کشور عراق به شرایط بسیار خوبی رسیده است. 

سودانی که در نبود جواد الاسدی کارگردان نمایش «امل»، مدیریت اجرای این نمایش را در جشنواره تئاتر فجر بر عهده داشت، افزود که پس از حضورش در این جشنواره، تهران را شهری زیبا و شهر عاشقان می‌داند.

محمد مؤید، کارگردان نمایش «طلقة الرحمة» نیز ضمن سپاسگزاری از برگزارکنندگان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از همه اعضای گروهش که برای اجرای این نمایش با او همکاری کرده‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی از 25 دی تا یازدهم بهمن‌ در تهران در حال برگزاری است.

برچسب‌ها:

نظر شما