شناسهٔ خبر: 58394907 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دانستنی های سلامت؛

 مکمل‌های غذایی  نشاط آور مناسب زمستان

خبرگزاری صدا و سیما

بهترین مکمل‌های غذایی برای فصل زمستان آن دسته از مکمل‌هایی هستند که با تقویت سیستم ایمنی بدن و دارا بودن مواد معدنی از افسردگی و استرس بکاهند و بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم سازند.

صاحب‌خبر -

 مکمل‌های غذایی  نشاط آور مناسب زمستانبه گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،  بهترین مکمل‌های غذایی برای فصل زمستان آن دسته از مکمل‌هایی هستند که با تقویت سیستم ایمنی بدن و دارا بودن مواد معدنی از افسردگی و استرس بکاهند و بدن را در برابر بیماری‌ها مقاوم سازند. همانطور که واضح است در زمستان به دلیل تغییر دما و شرایط آب و هوا بدن به نوعی در برابر بیماری‌ها ضعیف می‌شود به همین دلیل با مصرف مکمل‌های غذایی مناسب بایستی این ضعف جسمی و روانی را کاهش داد.

هر چیزی را با توجه به توان خود انجام دهید تا از خستگی و از دست دادن انرژی و توانتان در امان بمانید و بهداشت را به اندازه رعایت کنید تا از ابتلا به بیماری‌های ویروسی که در زمستان هم در کمین شما هستند در امان بمانید.


غذا‌های مناسب زمستان را مصرف کنید:
همانطور که می‌دانید برخی از غذا‌ها برای تابستان و فصل‌های گرم مناسب هستند و در کاهش در جه حرارات بدن موثرند پس از مصرف این غذا‌ها در زمستان خودداری کنید. به گفتهی متخصصان تغذیه بهترین مواد غذایی برای فصل زمستان سبزیجات طبیعی و میوه‌هایی همچون سیب و مرکبات هستند. در ضمن بزرک را به صورت تفت داده شده و در صورت تمایل به صورت پودر مصرف کنید تا بدن شما را تا حد قابل توجهی در مقابل سرما حفظ کند.


اولین قدم تقویت سیستم ایمنی بدن است که پیش از زمستان برای مقاومت بدن در برابر ویروس‌ها و دیگر میکروب‌های بیماری زا، ایده بسیار خوبی برای حفظ سلامتی است.

بهترین ترکیباتی که می‌توانند برای تقویت قوای ایمنی بدن مفید باشند عبارتند از:

پروبیوتیک ها: این ترکیبات در واقع میگروارگانیسم‌هایی هستند که در روده تجمع می‌یابند و در فلور روده‌ای نقش دارند که می‌توانند سیستم ایمنی را تحریک کنند.

قارچ ها: بعضی از انواع قارچ‌ها در طب چینی قدیم برای تقویت سیستم ایمنی توصیه می‌شده است. قارچ‌ها همچنین به دلیل عملکرد ضدسرطانی شهرت دارند.

جنسینگ: این گیاه خواصی دارد که می‌توانند سیستم ایمنی را تحریک کند.

سلنیوم: سلنیوم در مقابله با تکثیر سلول‌های سرطانی نقش دارد البته بر سیستم ایمنی نیز مؤثر است.

روی: این عنصر کمینه به دلیل تقویت سیستم ایمنی معروفیت د ارد و همچنین از شکنندگی مو و ناخن در سرما جلوگیری می‌کند.

لاکتوفرین: این ماده نوعی پروتئین شیر و بزاق است که مانع از تکثیر میکروارگانیسم‌ها می‌شود.لاکتوفرین همچنین بسیاری از سلول‌های سیستم ایمنی را نیز تحریک می‌کند.



با استرس مقابله کنید

معجزه‌ی ویتامین C: این ویتامین خواص آنتی اکسیدانی قوی دارد و در تقویت سیستم ایمنی مؤثر است. باید توجه داشته باشید که سیگاری‌ها دچار کمبود این ویتامین هستند.

گفتنی است افزایش استرس در طولانی مدت برای سلامتی مضر است و قدرت دفاعی بدن را ضعیف می‌کند.

منیزیوم: این ماده معدنی به جرات یکی از بهترین ماده معدنی ضداسترس است که در مکمل‌های غذایی معمولا با ویتامین‌های گروه B استفاده می‌شود. این ویتامین‌ها برای عملکرد مطلوب بدن بسیار مفید هستند.

جنسینگ: در طب سنتی از این گیاه برای کمک به بدن برای مقابله با استرس استفاده می‌شده است.

پروتئین شیر: بعضی از پروتیئن‌های شیر خواص آنتی اکسیدانی دارند و می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند.



تاثیر مکمل‌ها با رعایت نکات زیر افزایش می‌یابد:

ورزش و انجام حرکات ورزشی به طور روزانه:ورزش سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند و خطر ابتلا به عفونت‌ها را در فصل زمستان کاهش می‌دهد. همچنین ضداسترس عالی نیز محسوب می‌شود.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات فصل و همچنین لبنیات (به خصوص انواع پروبیوتیک) در این روز‌ها بسیار مفید هستند.

دوری از تنش و ریلکسیشن و آرامش:زمانی را در طول روز به کسب آرامش و دوری از استرس‌ها اختصاص دهید.

نظر شما