شناسهٔ خبر: 58308686 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

اهمیت آب و مدیریت آن در نشست داوس

سحر طلوعی

یکی از گردهمایی‌های حاشیه‌ای امسال نشست داوس، آب است. شرکت‌کنندگان و مسئولان برگزاری داوس یک نشست خاص را به موضوع آب اختصاص داده اند.

صاحب‌خبر -

اتفاقی که در فضای بیرونی استادیوم بصره عراق در فینال جام خلیج رخ داده صفحه اول بسیاری از رسانه‌های جهان را به خود مشغول کرده است. روزنامه‌های آمریکایی در کنار این موضوع پرونده افشای اطلاعاتی لغو قانون سراسری سقط جنین را بررسی کرده اند. اتفاقی که پیش از انتشار خبر رسمی این تصمیم از سوی دیوان عالی آمریکا رخ داد و اعتراضاتی را در پی داشت. 

روزنامه‌های انگلیسی در کنار خبرهای اعتصاب و اعتراض موضوع استعفای نخست‌وزیر نیوزیلند را پی‌گیری می‌کنند. آنها می‌خواهند مشخص شود آردرن به دلیل فشارهای توهین‌آمیز و آزاردهنده کناره‌گیری کرده یا موضوع دیگری در میان بوده است. به نظر می‌رسد گروه‌های ضد واکنس باعث شده اند جوی توهین‌آمیز و تند و تیز علیه او در فضای مجازی ره بیفتد. 

حادثه استادیوم بصره بیش از هر جایی در صفحه اول روزنامه‌ های خاورمیانه‌ای مورد توجه است. آنها گزارش مفصل و عکس‌های این حادثه را منتشر کرده اند. اجلاس داوس و همچنین برگزاری بازی دوستانه میان تیم رونالدو و پاری‌سن ژرمن در استادیوم فهد ریاض هم از آن موضوعاتی است که خاورمیانه‌ای‌ها بسیار مشغول آن هستند. حضور رونالدو، مسی و امباپه و کلی ستاره دیگر در ریاض بیش از هر موضوعی برای دوربین‌های خبری و اسپانسرها اهمیت دارد.

 

گاردین

استعفای نخست‌وزیر نیوزیلند؛ پای توهین در میان است؟ 

کناره‌گیری خودخواسته جاسیندا آردرن،‌ نخست‌وزیر نیوزیلند بسیاری از اهالی سیاست در نیوزیلند و خارج از مرزهای این کشور را غافلگیر کرده است. کسی باور نداشت یکی از موفق‌ترین چهره‌های سیاسی جهان ناگهان کناره‌گیری کند و بگوید دیگر توان و انصاف برای ادامه کار نداشته باشد. 

برخی کارشناسان می‌گویند آردرن و خانواده‌اش در دو سال گذشته زیر بار انواع و اقسام توهین و آزار و خصومت‌های شخصی و یا گروهی بوده اند. در واقع کارشناسان تحلیلگران می‌گویند آردرن از نخست‌وزیری رانده شده نه این که واقعا خودخواسته کناره‌گیری کرده باشد. 

آنها از حملات بی‌سابقه‌ای می‌گویند که نه تنها خانم نخست‌وزیر که همسرش را هم در این دو سال اخیر نشانه گرفته بوده است. پلیس نیوزیلند گزارش داده است در سال ۲۰۲۲ حملات فضای مجازی علیه آردرن سه برابر شده است. پلیس انگیزه این حملات را معلوم نکرده است. اما گروه‌های ضد واکسن تا توانسته اند علیه او موضع گرفته اند.

فشار گروه‌های ضد واکسن و یا فشار منتقدان بعد از تیراندازی در کراست‌چرچ در ۱۵ مارس و … آردرن فردای اعلام استعفا به خبرنگاران گفت برای نخستین بار در این مدت راحت خوابیدم.

 

عرب نیوز

فینال جام خلیج؛ هجوم هواداران به استادیوم بصره

در حالی که قرار بود فینال جام خلیج میان دو تیم عراق و عمان در بصره برگزار شود، هزاران نفر شهروند عراقی بدون بلیت گرد استادیوم بصره جمع شده بودند به این امید راهی به درون پیدا کنند. 

تجمع و هجوم آنها یک ساعت پیش از برگزاری فینال نه تنها راهی به درون استادیوم باز نکرد که باعث مرگ یک هوادار شد. تا آمبولانس بیاید و ماموران پلیس جمعیت را متفرق کنند، بیش از ۶۰ نفر زیر دست و پا مجروح و مصدوم شدند. 

عراق با نتیجه سه بر دو عمان را شکست داد، اما هجوم هواداران عراقی به این استادیوم شرایط عجیب و غریبی پیش از مسابقه فینال ایجاد کرد. حتی برخی هواداران تلاش کرده بودند از دیوارهای استادیوم بصره وارد شوند! همه این وقایع باعث شد تا نخست‌وزیر عراق برای نظارت بر وضعیت راهی بصره شود.

 

نیویورک تایمز

چه کسی پیش‌نویس لغو سقط جنین را افشا کرد؟ 

دیوان عالی آمریکا اعلام کرده پس از تحقیقات طولانی هنوز موفق نشده هویت کسی که پیش‌نویس لغو قانون سراسر سقط جنین را پیش از موعد افشا کرده، شناسایی کند. 

ماه می گذشته پیش از این که به صورت رسمی اعلام شود دیوان عالی قصد دارد قانون سراسری سقط جنین را در آمریکا لغو کند و تصمیم درباره آن را به ایالت‌ها بسپارد، زمزمه‌های آن در نشریه پولیتیکو شروع شد. در واقع جزییاتی از پیش‌نویس این تغییر در این نشریه منتشر شد. 

تحقیقات از همان زمان آغاز شد تا مشخص شود چه کسی یا کسانی این موضوع را درز اطلاعاتی داده اند. گروه تحقیق و بررسی در جستجوهای خود به هویت مشخصی نرسیده اند. اما متوجه شده اند بعضی کارمندانی که در جریان موضوع بوده اند در گپ و گفت‌‌های خانوادگی درباره آن حرف زده اند. 

البته بررسی‌ها تنها پیرامون کارمندان دیوان عالی انجام شده و به خارج از مرزهای آن نرسیده است. ۹۷ کارمند دیوان در این تحقیقات به پرسش کارآگاهان پاسخ داده اند. 

 

نشنال

اهمیت آب و مدیریت آن در نشست داوس

یکی از گردهمایی‌های حاشیه‌ای امسال نشست داوس، آب است. شرکت‌کنندگان و مسئولان برگزاری داوس یک نشست خاص را به موضوع آب اختصاص داده اند. افزایش تقاضا برای آب و کمبود آن در سطح جهانی باعث توجه ویژه رهبران و کارشناسان شده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل سرانه آب شیرین در ۲۰ سال گذشته، ۲۰ درصد کاهش داشته است. به همین دلیل است که آب و مدیریت کیفی و کمی و قیمت‌گذاری آن در نشست داوس مورد توجه قرار می‌گیرند. شرکت‌کنندگان در این نشست برنامه‌هایی را ارائه داده اند تا بهره‌وری و امنیت آب بیشتر از قبل تامین شود. استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای مدیریت آب نیز در این نشست مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته است. 

قیمت‌گذاری آب و ارزشمند جلوه دادن این مایع با هدف حفظ بیشتر آن هم مورد دیگری بوده است که در نشست حاشیه‌ای داوس مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. به نظر می‌رسد دولت‌‌ها با هدف حفظ منابع آبی تلاش می‌کنند قیمت آن را برای مصرف‌کننده بیشتر کنند.

 

نظر شما