شناسهٔ خبر: 58281582 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

چه کسی پرچم را از مسی می‌گیرد؟

زندگی پس از لیونل، آدیداس بر سر یک دوراهی بزرگ

برای جانشینی لیونل مسی در آدیداس و رقابت با کیلیان امباپه به عنوان پرچمدار نایکی، دو گزینه بزرگ مدنظر هستند اما شانس ستاره رئال مادرید بیشتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، آدیداس به تازگی از یک جام جهانی درخشان لذت برده است. آن هم به لطف فوق ستاره ‌اش لیونل مسی، که تمام مسیر را تا بردن جایزه جهانی فوتبال طی کرد. این بالاترین افتخار ممکن برای آدیداس بود، اما با نزدیک شدن مسی به پایان فوتبالش، این برند به کجا می‌رود؟

1792871

مسی، نگین آدیداس

صحنه آماده بود و تا حدی احساس می‌کردیم که سناریوی قهرمانی مسی از قبل نوشته شده است، اما این باعث نشد که از لذت قهرمانی لیونل مسی کاسته شود. این لحظه ای بزرگ از تاریخ بود که یک نسل در آن سهیم شدند. لحظه ای که همه ما به نوه های خود خواهیم گفت. بحث در مورد اینکه بهترین بازیکن تاریخ کدام بازیکن است، برای همیشه ادامه خواهد داشت، چون در نهایت این موضوعی سلیقه ای است، اما مسی مطمئناً قرار نیست دیگر چیزی را به کسی اثبات کند. به نظر می رسد که قهرمانی در جام جهانی یک پایان مناسب برای یک دوران فوتبال حماسی بود هرچند کار مسی در فوتبال هنوز تمام نشده است.

1792878

مسی هنوز کفش هایش را آویزان نکرده ولی به جز هدایت پی اس جی به سمت قهرمانی لیگ قهرمانان، به نظر می رسد او چیزهای زیادی برای انجام دادن در فوتبال نداشته باشد. مسی بیش از یک دهه و نیم است که نگین درخشانی برای آدیداس بوده و پس از قهرمانی تاریخی اش در جام جهانی با آرژانتین، احساس می شود داستان باورنکردنی او به پایان خود نزدیک شده است. برای آدیداس و پس از اتمام کار بهترین بازیکن تاریخ، چه کسی می آید یا چه چیزی در راه خواهد بود؟ به عبارت دیگر، چه کسی جانشین مسی به عنوان نگین درخشان آدیداس می شود؟ پاسخ به این سوال هرگز ساده نیست.

1789433

امباپه رهبر جدید نایکی

مدت زیادی است که مسی و رونالدو در نبرد آدیداس و نایکی بوده اند، اما با گذشت سال‌ها، این ستاره های فوق بشری به آرامی به سمت پایان دوران حرفه ای خود پیش می روند. نایکی کیلیان امباپه را به عنوان یک جانشین برای رونالدو تعیین است. امباپه وارث تاج و تخت رونالدو در نایکی خواهد شد. رونالدو به فوتبال عربستان رفته و به پایان نزدیک است اما امباپه که اخیرا برنده کفش طلای جام جهانی شد، با فرانسه یک قهرمانی جام جهانی 2018 را دارد و ستاره تیمش در جام جهانی 2022 بود، هرچند در نهایت نایب قهرمان شدند. امباپه می تواند ستاره اول فرانسه و فوتبال دنیا برای یک دهه آینده باشد.

1792868

پس آدیداس چطور؟ برای آنها این وضعیت، تا حدی منعکس کننده سال 2006 است. زین الدین زیدان ستاره اصلی آدیداس در آن زمان بود و در آخرین جام جهانی خود حضور داشت ولی بر خلاف مسی، زیدان جام جهانی را ناکام تمام کرد. با این حال و در آن مقطع، آدیداس جایگزین زیدان را انتخاب کرده بود. آرژانتینی کوچک که با نایکی فسخ کرده بود، قرار بود جانشین زیزو باشد. اکنون هیچ جایگزین واضحی وجود ندارد و هیچ نامزد مشخصی برای رهبری آدیداس نیست. این برند پس از مسی وارد یک دوره جدید خواهد شد.

1792867


گزینه های آدیداس برای جانشینی مسی

 تقریباً یک سال از پایان قرارداد ارلینگ هالند با نایکی و شایعات انتقالش به آدیداس پس از ملاقات با سفیر و اسطوره برند یعنی زیدان می گذرد اما در 12 ماه گذشته همه چیز در حد شایعه باقی مانده است. با این حال هالند همچنان یکی از بهترین گزینه های آدیداس است هرچند او ترجیح می دهد گزینه های خود را باز نگه دارد و در زمین خودش بازی کند.

1792873

از هالند دور شویم. قبلاً در مورد اینکه چگونه استعدادهای نوظهوری مانند رافائل لیائو می‌توانند به طور بالقوه رهبری نسل جدیدی را برای آدیداس بر عهده بگیرند، صحبت کرده‌ایم. نسلی که صرفاً بر عملکرد فوتبالی تمرکز نمی‌کند و در عوض طیف وسیع‌تری از فرهنگ فوتبال را در بر می‌گیرد اما بدون شک غیبت یک سوپراستار در آیداس احساس خواهد شد. بله، لیائو پتانسیل این را دارد، همانطور که جود بلینگام و پدری هم دارند، با این حال، گزینه آماده دیگری نیز در هفته های اخیر ارائه شده است.
قبل از جام جهانی، نایکی برنامه تبلیغاتی سنتی خود، "The Footballverse" را پخش کرد. بزرگ‌ترین ستاره‌های نایکی در گذشته و حال گرد هم آمدند تا مشخص شود چه کسی بهترین ورزشکار تاریخ برند است. رونالدو و رونالدینیو در دوران اوج خود برابر کیلیان امباپه، کریستیانو رونالدو، ویرژیل فن دایک، کوین دی‌بروینه، الکس مورگان، لی ویلیامسون، کارلی لوید و سام کر. حتی فیل فودن هم بود اما غیبت یک نفر جالب توجه بود.

1792870

وینیسیوس جونیور اخیراً به دلیل غیبتش در Footballverse و عدم حضورش در عرضه جدیدترین کیت نایکی برای تیم ملی برزیل، شایعات قطع همکاری اش را قوت بخشیده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این بازیکن 22 ساله پیش از جام جهانی مراحل قانونی را برای فسخ قرارداد با با نایکی که قرار بود تا سال 2028 ادامه داشته باشد، آغاز کرده و البته این قابل درک است.

وینیسیوس بازیکنی است که مدتها از او به عنوان یک ستاره بالقوه آینده دار یاد می شود و در سال 2017 به عنوان یک بازیکن 16 ساله با مبلغ 38 میلیون پوند توسط رئال مادرید به خدمت گرفته شد. در سن 21 سالگی او دو قهرمانی لالیگا و یک قهرمانی چمپیونزلیگ را در کارنامه داشت و اکنون در 22 سالگی، خود را به عنوان مهره کلیدی در یکی از مشهورترین تیم های تاریخ فوتبال تثبیت کرده است. می‌توان درک کرد که چرا در دسترس بودن احتمالی وینیسیوس برای آدیداس حائز اهمیت است.

1792875

در کنار مسی و رونالدو، نیمار نیز قرار نیست جوان‌تر ‌شود و وینی جونیور به خوبی می‌تواند راه هموطن خود را دنبال کند. نه تنها در جدایی از نایکی، بلکه در تبدیل شدن به نقطه کانونی سلسائو برای سال‌های آینده. نیمار چندی پیش از کشتی نایکی پیاده شد تا به مرد اصلی پوما تبدیل شود. در کنار آدیداس، پوما نیز به وینی علاقه‌مند است. او جانشینی مناسب برای نیمار در پوما خواهد بود و به همین دلیل است که آدیداس باید سریع عمل کند تا غافلگیر نشود.

1792874

یکی دیگر از جنبه های جذاب وینی برای آدیداس این است که آنها در خطر افزایش تعداد بازیکنان تحت قرارداد با نایکی رئال قرار دارند در حالی که رئال مادرید، باشگاه پرچمدار آدیداس در دنیاست. در حال حاضر کریم بنزما بازیکن برجسته رئال و نماینده برند آلمانی است، اما برنده توپ طلا بازیکن دیگری است که در مراحل آخر دوران حرفه ای خود قرار دارد. نگاهی گذرا به بازیکنان رئال به ویژه بازیکنان زیر 25 سال نشان می‌دهد که نایکی در حال حاضر با فده والورده، کاماوینگا، شوآمنی و رودریگو قرارداد دارد. این یک عدم تعادل بزرگ ایجاد کرده و آدیداس مطمئناً مایل به جبران آن است.

1792869
وینی به‌عنوان بازیکن کلیدی برزیل در سال های پیش رو، یک مزیت بزرگ در مقایسه با هالند دارد و آن احتمال موفقیت بیشتر در صحنه بین‌المللی است. با احترام به نروژ، این تیم در حد و اندازه های برزیل و فرانسه نیست و بعید است که نروژ با هالند هم بتواند به یک موفقیت بزرگ برسد. این نکته ای است که با غیبت نروژ و بنابراین هالند در قطر مورد توجه قرار گرفت اما وینی جونیور احتمالا همیشه با برزیل در جام جهانی حضور خواهد داشت و برای قهرمانی تلاش خواهد کرد.

1792876

این برزیلی همه ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به بهترین بازیکن جهان را دارد و به همین دلیل نایکی با او چنین قرارداد طولانی مدتی منعقد کرده اما ضرر احتمالی آنها می تواند سود بزرگی برای یک برند دیگر باشد. اگر آدیداس بتواند وینی را از نایکی بگیرد، جانشین طبیعی خود را برای مسی خواهد داشت. وینی قبلاً راه مسی را تا پپسی دنبال کرده و چرا آدیداس نه؟

1792872

در نهایت، وینی می‌خواهد احساس ارزشمند بودن کرده و اعتبارش رشد کند. این طبیعتاً با استفاده از کمپین‌های بازاریابی بزرگ ممکن می‌شود و به نظر می‌رسد که یک جای خالی بزرگ به اندازه وینی در فهرست آدیداس وجود دارد. او در حال حاضر 28.3 میلیون دنبال کننده در اینستاگرام دارد(و این رقم در حال افزایش است) و این توانایی را در زمین دارد که از اعتبار برند جهانی آدیداس دفاع کند. 

1792881

هنوز راه درازی در پیش است ولی همه چیز با فسخ موفقیت‌آمیز قرارداد وینی با نایکی شروع می‌شود. این یک قدم منطقی برای آدیداس به نظر می‌رسد. وینیسیوس در رئال و امباپه در پی اس جی، رهبران جدید آدیداس و نایکی؛ قطعا این یک رقابت جذاب خواهد شد.

نظر شما