شناسهٔ خبر: 58197054 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدودف: نخست وزیر ژاپن به قربانیان بمباران هسته‌ای کشورش خیانت می‌کند

تهران- ایرنا- دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت فدراسیون روسیه روز شنبه نخست وزیر ژاپن را خدمتکار آمریکا خواند و افزود: وی به یاد و خاطره صدها هزار قربانی بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی خیانت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از ایتارتاس، دیمیتری مدودف با اشاره به بیانیه مشترک فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در مورد استفاده بالقوه از سلاح های هسته ای توسط روسیه در اوکراین، گفت: این عملی شرم آور است.
وی افزود: فقط به این مساله فکر کنید. رئیس دولت ژاپن در اظهارات تحقیرکننده خود در خصوص روسیه باب سخن گشوده است. این درحالیست که وی به یاد صدها هزار شهروند ژاپنی که در حریق هسته ای هیروشیما و ناکازاکی سوزانده شده اند، خیانت می کند.

وی تصریح کرد: کیشیدا نمی خواهد به این مساله توجه کند که تنها کشوری که از سلاح های هسته ای استفاده می‌کند، آمریکاست و وطن خود کیشیدا تنها قربانی این اقدام آمریکا محسوب می‌شود.

به گفته مدودف نخست وزیر ژاپن باید «این مساله را به رییس جمهور ایالات متحده خاطرنشان می‌کرد و توبه مقامات آمریکایی در خصوص این اقدام جنگی را خواستار می شد».

وی افزود: «اما نه. کیشیدا تنها یک کارمند آمریکایی هاست و بندگان نمی توانند شجاعت داشته باشند.»

بایدن و کیشیدا در بیانیه مشترکی که روز جمعه (۲۳ دی ماه جاری) صادر شد، اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه و حمایت از اوکراین را خواستار شده و خاطرنشان کردند استفاده احتمالی سلاحهای هسته ای روسیه علیه اوکراین غیرقابل قبول است.

بیانیه مشترک آمریکا و ژاپن می افزاید: در همین حال، در اروپا، روسیه به جنگ تجاوزکارانه ناعادلانه و بی رحمانه خود علیه اوکراین ادامه می دهد. ما به شدت با هرگونه تلاش یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود با زور یا اجبار در هر نقطه از جهان مخالفیم.

در بیانیه مشترک واشنگتن و توکیو آمده است: هند و اقیانوسیه با چالش‌های فزاینده‌ای مواجه است. از اقدامات ناسازگار با نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین توسط چین گرفته تا تحریکات کره شمالی همه چالش های پیش روی ما هستند.

رهبران آمریکا و ژاپن تاکید کردند که اتحاد دو کشور سنگ بنای صلح، امنیت و شکوفایی منطقه هند و اقیانوسیه است.

در این بیانیه آمده است، بایدن بر تعهد قاطع آمریکا به دفاع از ژاپن بر اساس ماده پنجم معاهده همکاری و امنیت متقابل دو کشور با استفاده از طیف وسیعی از قابلیت های این کشور از جمله هسته ای، تاکید کرد.

نظر شما