شناسهٔ خبر: 58181364 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

گسترش همکاری‌های ترکمنستان و چین در زمینه کریدورهای بین‌المللی

نخست وزیر چین با اشاره به سفر رئیس جمهور ترکمنستان به «پکن» از عزم دو کشور در جهت همکاری در زمینه های ترانزیتی و کریدورهای بین الملی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در راستای دستاوردهای مهم سفر رئیس جمهور ترکمنستان به چین که در اوایل سال جدید میلادی صورت گرفت، امضای یادداشت تفاهم بین دولت‌های ترکمنستان و چین درباره تلفیق طرح‌های بین‌المللی «احیای جاده بزرگ ابریشم» و «یک کمربند و یک جاده» از نتایج مهم سفر «سردار بردی محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان به چین است.

در این رابطه «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن تبیین این موضوع تصریح کرد: سند جدید امکان دستیابی به هم افزایی بیشتر بین ابتکار «یک کمربند، یک جاده» چین و ابتکار ترکمنستان برای «احیای جاده بزرگ ابریشم» و گسترش همکاری های دوجانبه سودمند در زمینه های اقتصاد و تجارت را فراهم می‌کند.

ونبین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: این چشم انداز کاملاً جدیدی را برای همکاری در چارچوب «کمربند و جاده» بین چین و پنج کشور آسیای مرکزی باز می‌کند.

وی ادامه داد: در طول سال گذشته، همکاری تحت این پروژه پیشرفت ثابتی داشته است و انگیزه جدیدی به بهبود اقتصاد جهانی داده است. خدمات قطار سریع السیر چین-اروپا در طول سال 16 هزار سفر و حمل بار 1.6 میلیون تن بار انجام داد که نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش داشت.

 به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه چین، مسیر جدید کریدور خشکی-دریای کریدور غرب 756  هزار تن محموله را حمل کرد که 18.5 درصد افزایش یافته است.

 وی همچنین خاطرنشان کرد: پنج کشور آسیای مرکزی در سال 2022 اسناد همکاری با چین را در این زمینه امضا کردند.

ونبین افزود: همین هفته گذشته، چین و فیلیپین یک یادداشت تفاهم به روز شده در مورد طرح کمربند و جاده امضا کردند. ما به پیروی از اصل مشاوره گسترده، مشارکت مشترک و منفعت مشترک ادامه خواهیم داد، با همه ذینفعان در راستای دستیابی به توسعه مشترک کار خواهیم کرد و این «کمربند توسعه» و «جاده خوشبختی» را برای ایجاد رفاه بیشتر برای افراد بیشتری فراهم خواهیم کرد.

انتهای پیام/.

نظر شما