شناسهٔ خبر: 58023743 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

واکنش کشورهای اسلامی نسبت به حمله وزیر جدید صهیونیستی به مسجدالاقصی

حمله «ایتمار بن غفیر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی با واکنش مسلمانان و دولت های کشورهای اسلامی از جمله امارات، قطر، کویت،ایران، مصر و عربستان مواجه شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: «ایتمار بن غفیر» وزیر جدید امنیت داخلی رژیم صهیونیستی صبح سه شنبه در اولین هفته کاری خود به همراه گروه دیگری از صهیونیست ها با حمایت نظامیان این رژیم در اقدامی تحریک ‌آمیز به مسجد الاقصی حمله کردند.

 

این اقدام با واکنش گسترده مسلمانان رو به‌ رو شد و برخی دولت‌ های کشورهای اسلامی این اقدام بن غفیر را محکوم کردند.

 

اتحادیه جهانی علمای مسلمان ورود وزیر اسرائیلی به مسجدالاقصی را محکوم کرد

اتحادیه جهانی علمای مسلمان حمله ایتامار بن غفیر وزیر جدید امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به صحن مسجد الاقصی را محکوم کرد و این اقدامات تحریک آمیز را که حریم مقدسات اسلامی را نقض می کند و با قوانین و آداب و رسوم مذهبی در تضاد است، محکوم کرد.

 

اتحادیه جهانی اسلام ضمن هشدار نسبت به این اقدامات از اهمیت تلاش همگان در تلاش برای صلح عادلانه و فراگیر و توقف همه اقداماتی که شانس راه حل در سرزمین های اشغالی را تضعیف می کند، تاکید کرد.

 

اردن :تعرض بن غفیر به مسجد الاقصی اقدامی خطرناک است

بنا برگزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، وزارت خارجه اردن طی بیانیه ‌ای تعرض ایتمار بن غفیر وزیر تندرو اسرائیلی به مسجد الاقصی را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: تعرض بن غفیر به مسجد الاقصی اقدامی تحریک ‌آمیز است که به تشدید تنش و درگیری‌ها منجر خواهد شد.

سنال المجالی،  سخنگوی وزارت خارجه اردن تاکید کرد که این اقدام نقض صریح قوانین بین‌الملل و وضعیت تاریخی و قانونی حاکم بر مسجد الاقصی است.

المجالی تصریح کرد که تجاوزات دشمن صهیونیستی علیه مقدسات فلسطین همزمان با تعرض های روزانه به مسجد الاقصی اوضاع را به سمت و سویی خطرناک کشانده و به تنش و درگیری بیشتر می انجامد.

وی تاکید کرد که جامعه بین الملل باید فورا جلوی ادامه تجاوزات و هتاکی های اشغالگران اسرائیلی به مسجد الاقصی و دیگر مقدسات فلسطین را بگیرد.

 

ایران، هتاکی وزیر تندرو اسرائیلی به مسجد الاقصی را محکوم کرد

بنابر گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هتک حرمت مسجد الاقصی توسط وزیر کابینه رژیم نامشروع و نژادپرست اسرائیل را به شدت محکوم و تاکید کرد: بیت‌المقدس یکپارچه، پایتخت همیشگی و ابدی کشور فلسطین است و هر گونه هتک حرمت اماکن مقدسه فلسطین از جمله مسجدالاقصی، مصداق نقض مقررات بین‌المللی و توهین به ارزش‌ها و مقدسات مسلمانان جهان بوده و با واکنش ملت‌های مسلمان مواجه خواهد شد.

ناصر کنعانی ضمن تجلیل از مقاومت مردم فلسطین، نسبت به ماجراجویی‌ها و اقدامات تحریک آمیز کابینه جدید رژیم غاصب صهیونیستی هشدار داد و با تأکید بر آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف به عنوان اولویت اول جهان اسلام، اظهار داشت: وظیفه همه آزادگان جهان بویژه ملت‌ها و دولت‌های اسلامی است تا نسبت به دفاع همه‌جانبه از بیت‌المقدس و مقابله با اقدامات تجاوزکارانه رژیم اشغالگر صهیونیستی، به صورت متحد عمل کنند.

کنعانی همچنین از مراجع و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد خواست به وظیفه قانونی خود در این رابطه عمل کرده و مانع از تجاوزات و اقدامات وحشیانه رژیم متجاوز و نژادپرست صهیونیستی علیه مردم فلسطین و مقدسات مسلمانان شوند.

 

امارات متحده عربی حمله وزیر اسرائیلی را به مسجدالاقصی محکوم کرد

بنا برگزارش آناتولی، وزارت امور خارجه امارات متحده عربی نیز در بیانیه ‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام، با اشاره به «موضع ثابت» این کشور در مورد لزوم حفاظت کامل از مسجدالاقصی و توقف تخلفات خطرناک و تحریک آمیز، از اسرائیل خواست تا تنش‌ها را کاهش داده و از اقداماتی که باعث افزایش تنش می‌شود، کنند.

 

مصر نسبت به پیامدهای منفی حمله به مسجدالاقصی هشدار داد

وزارت امور خارجه مصر نیز از این حادثه ابراز «نگرانی» کرده و تصریح کرد که اقدامات یکجانبه ناقض موقعیت تاریخی و حقوقی بیت المقدس را رد می کنند.

این وزارتخانه همچنین نسبت به پیامدهای منفی اقدامات مذکور بر سرزمین‌های اشغالی، امنیت و ثبات منطقه و آینده روند صلح هشدارها داد. در این بیانیه همچنین از همه طرف‌ها خواسته شده تا از هرگونه اقدامی که موجب تشدید تنش می‌شود، خودداری کنند.

 

کویت، خواستار توقف تخلفات اسرائیل شد

وزارت امور خارجه کویت نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اینکه سرکوب «احساسات مسلمانان را برانگیخته و قطعنامه‌های بین المللی را نقض کرده»، از جامعه جهانی خواست تا برای توقف تخلفات اسرائیل سریع و موثر عمل کند.

 

در این بیانیه تاکید شده است که مسئولیت تنش‌هایی که ممکن است به دلیل تخلفات ایجاد شود، بر عهده اسرائیل است.

 

قطر، حمله وزیر اسرائیلی به مسجدالاقصی نقض آشکار قوانین بین المللی است

 

وزارت امور خارجه قطر نیز در بیانیه‌ای این اقدام را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» دانسته و به اسرائیل نسبت به «سیاست تشدید تنش» هشدار داد.

 

در این بیانیه خاطرنشان شد که بی احترامی به جایگاه مذهبی و تاریخی مسجدالاقصی «حمله‌ای» نه تنها به فلسطینیان بلکه به میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان است.

 

عربستان، حمله وزیر اسرائیلی به مسجدالاقصی را محکوم کرد

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای این «اقدامات تحریک آمیز» را محکوم و اعلام کرد که در کنار مردم فلسطین هستیم و از تلاش‌های آنها برای ایجاد کشور مستقل حمایت می‌کنیم. اقدامات مقامات اسرائیلی که تلاش‌های صلح را تضعیف کرده و با اصول بین‌المللی در مورد مقدسات مغایرت دارد، مایه تاسف است.

 

پایان پیام/43

نظر شما