شناسهٔ خبر: 57856550 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

رئیس مرکز تنظیم مقرارت سازمان امور مالیاتی در گفتگو با خبرگزاری موج:

گام اول اجرای مصوبه پایانه های فروشگاهی آغاز شده است

موج نیوز

محمد برزگری با اشاره به اینکه گام اول اجرای مصوبه پایانه های فروشگاهی آغاز شده است، گفت: در این مرحله شرکت های حاضر در بورس و فرابورس صورت حساب ها را به صورت الکترونیکی ارائه می دهند.

صاحب‌خبر -

رئیس مرکز تنظیم مقرارت سازمان امور مالیاتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ضمن اشاره به اینکه مصوبه پایانه های فروشگاهی به شرکت های حاضر در بورس و فرابورس ابلاغ شده است، گفت: در واقع فراخوان اولیه اجرای قانون پایانه های فروشگاهی به این شرکت ها ارائه شده تا صورت حساب گزارش های مالی را الکترونیکیا علام کنند.

محمد برزگری با بیان اینکه پایانه های فروشگاهی یک زیرساخت برای خوداظهاری مالیاتی است، افزود: جداسازی حساب های تجاری و غیرتجاری یکی از پیش شرط های اجرای مصوبه اخذ مالیات بر مبنای داده های صورت حساب ها است اجرای آن کمک می کند تا تعداد مودیان مالیاتی افزایش یابد.

برزگری با بیان اینکه در اجرای پایانه های فروشگاهی باید محدودیت ها در کشور در نظر گرفته شود، گفت: باید در تدوین مقررات نگاه عملیاتی داشت و در اجرای قانون پایانه فروشگاهی باید تغییرات در اقتصاد و مالیات بررسی شود.

به گزارش خبرگزاری موج، مطابق لایحه الحاق ۵ تبصره به ماده ۲ قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که یک فوریت آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، شرکت های دولتی و سایر دستگاه های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، از تاریخ اول دی ماه امسال ملزم به رعایت قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی خواهند بود.

ارسال صورتحساب‌ های الکترونیکی به سامانه‌ مودیان به منزله ثبت آن در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌ های مستقیم بوده و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی دراین خصوص نخواهند داشت.

در همین راستا کارگروه راهبری سامانه مؤدیان به منظور سیاستگذاری در چهارچوب این قانون و با رعایت اسناد بالادستی و ایجاد هماهنگی بین نهادهای ذی ربط و نیز تدوین استانداردهای تبادل اطلاعات، در چهارچوب ملی تعامل پذیری اطلاعات، کارگروهی با حضور نمایندگان تام ­الاختیار سازمان و وزارتخانه های «ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «صنعت، معدن و تجارت» و «اطلاعات» و بانک مرکزی تشکیل می شود. مصوبات این کارگروه پس از تأیید وزیران امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات لازم ­الاجراء می شود.

 

بیشتر بخوانید:

الزامات شرکت‌های دولتی و دستگاه های اجرایی به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

اجرای تدریجی قانون سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی تا پایان سال ۱۴۰۲

مشمولان قانون پایانه فروشگاهی ملزم به صدور صورت حساب الکترونیکی از اول آبان ماه شدند

نظر شما