شناسهٔ خبر: 57779496 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

اخبار

صاحب‌خبر -

بهترین‌ فیلم‌های ۲۰۲۲  به انتخاب چند کارگردان
چند کارگردان مطرح، بهترین فیلم سال ۲۰۲۲ را از نظر خود معرفی کردند که در ادامه می‌خوانید. وس اندرسون فیلم «برفک سفید» نوآ بامباخ را انتخاب کرد و نوشت: «این فیلم شاید ادبی‌ترین و زبان محورترین فیلم نیمه علمی تخیلی عظیمی باشد که تاکنون ساخته شده است. این فیلم خیره‌کننده، مرموز و شاعرانه و سرگرم‌کننده است.» لنا دانهام کارگردان «کاترین به نام پرنده» فیلم «او گفت» ماریا شریدر را ستود و نوشت: «شریدر با کارگردانی عالی توانسته وحشت از هاروی واینستین را از دریچه چشم زنان بیان کند.» کیمبرلی پیرس کارگردان «پسران گریه نمی‌کنند»، «همه آرام در جبهه غربی» اثر ادوارد برگر را برگزید. لولو وانگ سازنده «وداع» فیلم «باردو، وقایع نگاری دروغین مشتی حقیقت» ساخته آلخاندرو گونزالس اینیاریتو را انتخاب کرده و آن را تصویر کننده بهترین خاطرات درباره آسیب‌پذیری، در معرض خطر قرار گرفتن و در معرض تمسخر واقع شدن دانسته که خاطرات را با تصاویری عمیق و تکان‌دهنده از هویت، میراث و زندگی بازنگری شده بررسی می‌کند. جاد آپاتو که امسال برای فیلم «رویای آمریکایی جورج کارلین» برنده جایزه امی شد «فابلمن‌ها» اثر استیون اسپیلبرگ را برگزیده و می‌نویسد: «به عنوان فرزند طلاق، ارتباط عمیقی با این داستان در مورد خانواده‌ای که تلاش می‌کنند کنار هم بمانند برقرار کردم و درک کردم چگونه آسیب‌های ناشی از یک ازدواج متلاشی شده بر یک جوان تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود از خلاقیت برای پردازش دردش استفاده کند.» کارگردان‌های دیگر نیز فیلم‌های «بدون خرس» جعفر پناهی، «پرستار خوب» ساخته توبیاس لیندهولم، «زمان آرماگدون» جیمز گری، «همه چیز همه جا همه در یک زمان»، «تار» ساخته تاد فیلد، «سیزده زندگی» ساخته ران هاوارد و ... را برگزیدند. همچنین رامین بحرانی کارگردان ایرانی‌الاصل فیلم «چشم آبی کم‌رنگ» ساخته اسکات کوپر را انتخاب کرده و آن را داستان عاشقانه پدر - پسری در ترکیب با ادگار آلن پو خوانده که در آن تمام خطوط دیالوگ، هر نما، هر برش به‌خوبی تنظیم شده است.

نوید محمدزاده بهترین بازیگر جشنواره اوراسیا شد
شانزدهمین جشنواره فیلم «اوراسیا» در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد و فیلم «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند در بخش مسابقه اصلی این رویداد سینمایی به نمایش گذاشته شد و در نهایت نوید محمدزاده برای بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد. فیلم «روزی که زن شدم» ساخته مرضیه مشکینی هم در بخش رویدادهای ویژه جشنواره «اوراسیا» به نمایش گذاشته شد. «شب، داخلی، دیوار» نخستین نمایش جهانی خود در هفتاد و نهمین دوره جشنواره ونیز در بخش مسابقه تجربه کرد و در ادامه نیز به چندین جشنواره از جمله تورنتو کانادا، هامبورگ در آلمان، جشنواره بوسان کره جنوبی و جشنواره بین‌المللی جنای در کشور هند دعوت شده است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «زندگی نابینایی به نام علی با ورود نابهنگام زنی متواری، آشفته می‌شود…» نوید محمدزاده، امیر آقایی، علیرضا کمالی، سعید داخ، با معرفی دایانا حبیبی و دانیال خیری‌خواه و جمعی از بازیگران و هنرجویان تئاتر بازیگران این فیلم هستند.

«یلدا معیری» آزاد شد
«یلدا معیری» عکاس مطبوعاتی ظهر دیروز (۲۹ آذرماه) با قید وثیقه آزاد شد. او در ۳۰ شهریورماه امسال و در پی تجمع بعد از جان باختن «مهسا امینی»، در خیابان حجاب تهران بازداشت شده بود. معیری پیش‌ازاین در بهار ۱۳۹۷ و در دومین دوره اعطای «دوربین طلایی» (نشان عکس سال مطبوعاتی ایران)، برای بخش تک عکس خبری این نشان را دریافت کرده بود.

نظر شما