شناسهٔ خبر: 57774250 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انگلیس: ایران به حامی نظامی کلیدی روسیه تبدیل می‌شود

وزیر دفاع انگلیس مدعی شد روسیه در ازای دریافت پهپاد از ایران قصد دارد تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای در اختیار تهران قرار دهد.

صاحب‌خبر -

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس امروز سه شنبه ضمن تکرار ادعای اینکه روسیه در ازای پهپاد‌های دریافتی از ایران قصد دارد تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای در اختیار تهران قرار دهد گفت که «ایران به یکی از حامیان نظامی ارشد روسیه تبدیل شده است».

والاس در پارلمان انگلیس مدعی شد: روسیه در ازای دریافت بیش از ۳۰۰ پهپاد کامیکازه از ایران، اکنون قصد دارد قطعات نظامی پیشرفته‌ای را در اختیار ایران قرار دهد که هم خاورمیانه و هم امنیت بین‌المللی را تضعیف می‌کند.

اظهارات وی پس از آن بیان شد که جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا نیز از تهران خواست به کمک نظامی خود به مسکو پایان دهد.

پیشتر، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مصاحبه‌ای ضمن تکرار ادعای استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در اوکراین، در خصوص همکاری نظامی و دفاعی تهران و مسکو ابراز نگرانی کرد و مدعی شد این همکاری تهدیدی برای متحدان واشنگتن در منطقه است.

همچنین اخیرا خبرگزاری آلمانی "DPA" به نقل از یک منبع مطلع در گزارشی ادعا کرد که روسیه درخواست خرید صد‌ها پهپاد و موشک بالستیک از ایران کرده است.

به تازگی «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با تکرار این ادعا که ایران در کنار روسیه است و تجهیزات نظامی و مربیان را برای حمله به کشور دیگری در اختیار آن قرار می‌دهد، گفت: «ما قبلاً اقداماتی را انجام داده‌ایم تا انتقال پهپاد‌ها و تجهیزات نظامی ایران به روسیه را دشوار کنیم.»

همچنین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اخیراً مدعی شده که ایران به شریک دفاعی اصلی روسیه تبدیل شده است. گزارش‌های خبری در روز‌های اخیر حکایت از آن دارد که کشور‌های غربی در حال فشار بر دبیرکل سازمان ملل هستند تا علیه ایران و آنچه همکاری این کشور با روسیه در جنگ اوکراین ادعا می‌کنند گزارش منتشر کند. در همین حال، وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید ایران از اوکراین درخواست کرده اگر شواهدی بر مدعای خود دارد، آن را در جلسه‌ای به ایران تحویل دهد، اما مقامات اوکراینی در لحظه آخر از حضور در این جلسه خودداری کرده‌اند.

نظر شما