شناسهٔ خبر: 57671370 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

همه اتوبوس‌های شهری قم نوسازی شد / کاهش ۹ ساله عمر اتوبوس‌های قم

شهردار قم گفت: با ورود ۹۹ دستگاه اتوبوس تا پایان سال سن ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری قم به عدد ۲ سال می‌رسد و این در حالی است که تمام سیستم ناوگان اتوبوس‌رانی شهر قم نوسازی شده است.

صاحب‌خبر -

آئین ورود ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوس‌رانی شهر قم با حضور سقائیان‌نژاد شهردار قم، دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و نیازمند عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر قم و جمعی دیگر از مدیران شهری برگزار شد.

در این آئین و در نخستین مرحله، ۱۵ دستگاه اتوبوس از ۹۹ دستگاه خریداری‌شده توسط شهرداری برای تقویت ناوگان اتوبوس‌رانی در خطوط مختلف شهر قم وارد سیستم خدمت‌رسانی شد.

هزینه این اتوبوس‌ها با اعتباری بالغ‌بر ۵،۱۲۰ میلیارد ریال شامل پرداخت ۱.۲۸۰ میلیارد ریال از منابع داخلی شهرداری قم و همچنین پرداخت سهم دولت در حمل‌ونقل عمومی برای نخستین بار بعد از سال‌ها به مبلغ ۳.۸۴۰ میلیارد ریال تأمین‌شده است.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد در حاشیه مرحله نخست ورود ۹۹ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر قم، با اشاره به ۲۶ آذر روز ملی حمل‌ونقل گفت: مباحث مربوط به حمل‌ونقل به‌خصوص حمل‌ونقل عمومی امروز از مباحث مهم مدیریت شهری است.

سقائیان نژاد سرویس و خدمات در حمل‌ونقل عمومی را مربوط به شهروندان و مردم دانست و افزود: متأسفانه امروز فرهنگ قالب در شهر‌ها به‌خصوص کلان‌شهر‌ها استفاده از خودروی شخصی است و ورود روزافزون خودرو‌های سواری به شهر‌ها مشکلات زیادی را در مدیریت شهری ایجاد کرده است.

شهردار قم ساخت بزرگراه و تقاطع‌های غیرهمسطح را در راستای بهبود شرایط ترافیکی شهر‌ها و سیاست افزایش خودرو‌های سواری دانست و بیان کرد: ساخت بزرگراه و تقاطع‌های غیرهمسطح چاره اساسی ما به‌عنوان مدیران شهری نبوده و راهکار اصلی تقویت حمل‌ونقل عمومی است.

سقائیان نژاد آلودگی و وارونگی هوا را نیز مطرح کرد و گفت: افزایش بی‌حساب خودرو‌های شخصی باعث افزایش روز‌های آلوده هوا در شهر قم به نصف روز‌های سال شده که علاوه بر چالش‌های ترافیک و تأمین سوخت و بنزین، شهر قم را با مشکلات زیادی روبه کرده که نشان دهنده لزوم حمایت از حمل‌ونقل عمومی است.

شهردار قم ایجاد نظم در تردد اتوبوس را یکی از عوامل تشویق‌کننده مردم در استفاده از حمل‌ونقل عمومی برشمرد و یادآورشد: مردم برای استفاده از اتوبوس نیاز دارند زمان تردد اتوبوس و رسیدن آن به ایستگاه‌ها را بدانند که متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم تابلو‌های موردنیاز در ایستگاه‌ها را نصب کنیم.

سقائیان‌نژاد استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: برای اینکه مردم حمل‌ونقل عمومی را به خودروی شخصی ترجیح دهند، لازم است تا شرایط مطلوبی برای مردم در ناوگان حمل‌ونقل عمومی ایجاد کنیم تا بتوانیم بخشی از چالش‌های ترافیکی و آلودگی هوا را حل کنیم.

شهردار قم ایجاد خط سبز را نیز برای کاهش زمان سفر لازم خواند و تأکید کرد: طراحی تقاطع‌ها و چراغ‌های هوشمند برای ایجاد مسیر سبز برای اتوبوس‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته و امروز تمام اتوبوس‌های فعال در شهر قم مجهز به سیستم‌های هوشمند کنترل بوده و از مرکز کنترل رصد می‌شوند.

سقائیان نژاد نبود زیرساخت‌های لازم برای داشتن شهری هوشمند را مطرح و یادآور شد: باید بستر و زیرساخت‌های لازم برای داشتن شهری هوشمند و به‌خصوص ناوگان حمل‌ونقل هوشمند در شهر ایجاد شود و امروز این بستر فراهم نیست، اما با ورود این ۹۹ دستگاه و آمادگی ۴۰۰ دستگاه درمجموع می‌توانیم ناوگان اتوبوس‌رانی را یک‌قدم به سمت توسعه و هوشمند سازی پیش ببریم.

سقائیان‌نژاد، سن ناوگان اتوبوس‌رانی شهر قم را در سال‌های قبل از آغاز طرح نوسازی ۱۱ سال اعلام کرد و گفت: با ورود این ۹۹ دستگاه اتوبوس تا پایان سال سن ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری قم به عدد ۲ سال می‌رسد و این در حالی است که تمام سیستم ناوگان اتوبوس‌رانی شهر قم نوسازی شده است.

سقائیان نژاد نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرداری قم را نیز مطرح کرد و گفت: باوجودآن که ناوگان تاکسیرانی در دسته‌بندی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌حساب نمی‌آید، ولی طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرداری قم نیز به‌صورت جدی در حال پیگیری است و همچنین خرید ۵۰ دستگاه ون در دستور کار قرار گرفته است.

او ادامه داد: نزدیک ۴۵۰ دستگاه خودروی تاکسی فرسوده از مدار خارج‌شده و به‌صورت تدریجی تاکسی‌های نو به ناوگان تاکسیرانی اضافه می‌شود و امیدواریم بتوانیم شرایط مطلوبی برای تاکسیران‌ها ایجاد کنیم تا آن‌ها نیز به مرور تاکسی‌های خود را نو کرده و عمر ناوگان تاکسیرانی نیز کاهش پیدا کند.

شهردار قم با یادآوری جایگاه شهر قم به‌عنوان شهری زیارتی و علمی ابراز کرد: شهر قم باید ازنظر حمل‌ونقل عمومی و جاذبه سفر به جایگاه مطلوبی دست پیدا کند و رسیدن به این مطلوب از سیاست‌های مهم شهرداری قم بوده و امیدواریم به‌زودی خودرو‌های هیبریدی به چرخه ترافیکی کشور وارد شود.

سقاییان نژاد در پایان تأکید کرد: تمام برنامه‌های شهرداری در راستای خدمت گذاری به مردم و درشان مردم بوده و در همین راستا پیش‌بینی‌های لازم برای بهره‌مندی کم توانان حرکتی از خودرو‌های اتوبوس شده و در تلاش هستیم تسهیلات لازم برای استفاده بیشتر مردم از حمل‌ونقل عمومی را فراهم کنیم.

نظر شما