شناسهٔ خبر: 57639805 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بیانیه ستاد حقوق بشر: کشورهای غربی "ژست حمایت از زنان و دختران" را کنار بگذارند

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بیانیه مداخله‌جویانه وزرای خارجه آمریکا و هشت کشور دنباله‌روی آن بیانیه‌ای را صادر کرد که در بخشی از آن آمده است:‌ کشورهای غربی "ژست حمایت از زنان و دختران" را کنار بگذارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بیانیه مداخله‌جویانه وزرای خارجه آمریکا و هشت کشور دنباله‌روی آن از جمله انگلیس، استرالیا، کانادا، شیلی، ایسلند، نیوزیلند، کره جنوبی و سوئد که در تاریخ 8 دسامبر 2022 (18 آبان ماه) و با لحنی مزوّرانه و مملو از اظهارات خلاف واقع در خصوص وضعیت دسترسی زنان و دختران در جمهوری اسلامی ایران به بسترهای دیجیتال منتشر شد، بیانیه‌ای را صادر کرد.

متن این بیانیه به این شرح است:

"طنز تلخی است که وزرای خارجه آمریکا و برخی کشورهای عمدتاً غربی طی یک بیانیه مشترک مداخله‌جویانه و با لحنی وقیحانه و مزوّرانه جمهوری اسلامی ایران را به نقض حقوق زنان و دختران متهم می‌سازند و خود را حامی و مدافع حقوق زنان معرفی می‌کنند؛ کشورهایی که به زن و حقوق زنان تنها به‌مثابه ابزاری برای پیگیری منافع و ترجیحات سیاسی و تحمیل رویکرد نادرستشان از زن و حقوق زنان به سایر ملت‌ها و فرهنگ‌ها می‌نگرند و در این مسیر، هیچ تردید و ابایی از قربانی ساختن زنان و دختران و نقض تمامی حقوقشان ندارند.

برابر تحقیقات و گزارشات متعدد منتشرشده توسط مؤسسات تحقیقاتی غربی، نقض حقوق زنان و دختران در کشورهای غربی به‌طور اعم و  کشور آمریکا به‌طور اخص، بسیار اسفناک‌تر و فاجعه‌بارتر از سایر نقاط جهان است. تنزل فاجعه‌بار کرامت، هویت و شخصیت زنان و تبدیل آنان به ابزار بهره‌کشی، نرخ بالای خشونت علیه زنان و دختران و تبعیض گسترده و آشکار علیه آنان، جمعیت بسیار بالای زندانیان زن، جداساختن اجباری مادران پناهجو یا پناهنده از فرزندانشان، نگاه تبعیض‌آمیز و شکنجه و ظلم ناروا به زنان و دختران سیاه‌پوست و رنگین‌پوست و مهاجر، صرفاً جلوه معدودی از زنان و دختران در کشورهای غربی و رویکرد این کشورهای استعماری به مقوله زن و حقوق زنان است!

کشورهای غربی اگر واقعاً دغدغه‌ای در زمینه حقوق زنان و دختران دارند، بهتر است به‌جای گرفتن ژست حمایت از حقوق زنان و دختران در سایر نقاط جهان، طرح و تدبیری نو برای رعایت حقوق زنان و دختران  در کشورهایشان دراندازند.

آمریکا و کشورهای غربی با حمایت همه‌جانبه از ترور هزاران زن و مرد و کودک ایرانی توسط گروهک‌های تروریستی، حمایت همه‌جانبه از کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان توسط رژیم صدام در جریان جنگ تحمیلی علیه ایران، اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی با آثار جبران‌ناپذیر که تبعات سوئی بر حق حیات، سلامت و رفاه افراد آسیب‌پذیر به‌ویژه زنان و کودکان، موارد متعدد بایکوت رسانه‌ای و مانع‌آفرینی برای حضور و مشارکت زنان و دختران موفق ایرانی در صحنه‌های علمی و ورزشی جهانی و موارد متعدد دیگر، نشان داده‌اند که به تنها چیزی که در ایران نمی‌اندیشند، حقوق زنان و دختران است و در پس و پشت بیانیه‌ها و اظهارات مزوّرانه و ریاکارانه خود،  تنها منافع و اهداف سیاسی غیرانسانی و ضدحقوق بشری را پیگیری می‌کنند.

در این چارچوب، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت صدور بیانیه مداخله‌جویانه وزرای خارجه آمریکا و هشت کشور دیگر، اعلام می‌دارد که رویکرد سیاسی و ابزاری کشورهای غربی به حقوق بشر از جمله حقوق زنان و دختران که تنها با هدف اعمال فشار بر کشورهای مستقل صورت می‌گیرد، محتوم به شکست و ناکامی است.

بیانیه اغراض سیاسی 9 وزیر در خصوص ضرورت تسهیل دسترسی زنان و دختران به اینترنت و بسترهای اجتماعی در شرایطی صادر شده است که ضریب نفوذ اینترنت در ایران از 129 درصد نیز عبور کرد و اکنون نزدیک به 142 میلیون مشترک تلفن همراه و 109 میلیون مشترک اینترنت پهنای باند در ایران وجود دارند. این کشورها به‌جای این نمایش‌های سیاسی باید دست از اعمال یا اجرای تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه زنان، دختران و کودکان ایران بردارند.

انتهای پیام/+

نظر شما