شناسهٔ خبر: 57628585 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

انتفاع دو گروه از سود عرضه خودرو در بورس کالا و معرفی موتور محرک بورس

کارشناس بازارسرمایه با معرفی موتور محرک بورس، گفت: سود حاصله از عرضه خودرو در بورس کالا نصیب تولیدکننده و مصرف کننده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا شهیدی تبار با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا باعث حذف رانت و دلالی و کاهش قیمت در بازار خواهد شد به ایرنا گفت: اقدام دولت برای عرضه خودرو در بورس، تصمیمی مثبت در صنعت خودرو تلقی می‌شود و سود این اقدام به جیب تولیدکننده و مصرف کننده می‌رود.

وی افزود: بورس دماسنج اقتصاد است و نمی‌توان انتظار داشت بورس بدون ایجاد رشد در روند اقتصادی با صعود همراه شود. رشد بازارهایی مانند مسکن، طلا و سکه طی چند هفته گذشته در حالی رخ داد که بازار سرمایه رشد قابل توجهی را تجربه نکرد و از دیگر بازارها عقب ماند. روند معاملات بورس باید همسو با نرخ دلار و تورم با روند صعودی همراه باشد در حالی که این اتفاق رخ نداده و این امر ناشی از وجود برخی از مشکلات در بخش‌های مختلف است که در معاملات بورس نشان داده شد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: حذف قیمت‌گذاری دستوری نیز از جمله اقدامات مثبتی است که اکنون به مرحله اجرا رسیده و به نظر می‌رسد عرضه خودرو در بورس کالا زمینه‌ای برای کاهش اعمال قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود. اگر قرار است صنعت خودرو از سایه قیمت‌گذاری دستوری خارج شود بورس کالا می‌تواند بستری مناسب برای اجرای این اقدام باشد.

شهیدی تبار توضیح داد: خودروسازان محصولی را که در بازار آزاد ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد را در شیوه دستوری ۲۰۰ میلیون تومان می‌فروختند که مابه‌التفاوت ۲۰۰ میلیون تومان نصیب دلالان می‌شد اما خودرو در بورس کالا با حدود ۳۰۰ میلیون تومان و ۱۰۰ میلیون تومان به چرخه تولید باز می‌گردد و ۱۰۰ میلیون دیگر نیز به سود مصرف‌کننده واقعی تمام شود. این سیاست بارها در ایران اجرا شد اما هیچگاه در بلندمدت با تاثیر مثبت همراه نبود.

صنعت پتروشیمی موتور محرک بازار سرمایه

وی گفت: پتروشیمی به عنوان یکی از موتورهای محرک بازار سرمایه معرفی بوده و این صنعت در زمستان احتمالاً با مشکل قطعی گاز مواجه شده که این مسئله در کنار دیگر عوامل زمینه ساز ایجاد نوسان در معاملات بازار سهام شد. همچنین در کنار این مسائل اگر سرمایه‌گذار سرمایه را وارد سپرده‌های بانکی کند، سود بالایی را به صورت ثابت سود دریافت می‌کند در حالی که در بورس این اتفاق رخ نداده و انگیزه‌ برای ورود به بازار را کاهش داده است.

وی افزود: یکی از راهکارهای در نظر گرفته شده به منظور حذف رانت و دلالی در بازار، اقدام دولت برای عرضه خودرو در بورس کالا بود که این اتفاق به عنوان تصمیمی مثبت در صنعت خودرو تلقی می‌شود. اجرای چنین اقدامی باعث می‌شود تا سهام خودرویی در بورس با رونق همراه شود و سهامداران این شرکت‌ها با ضرر کمتری در بازار روبرو شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظر شما