شناسهٔ خبر: 57597719 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ساخت کیت تشخیص مولکولی کرونا در مرکز رشد دانشگاه آزاد شهرکرد

کیت تشخیص مولکولی COVID-19 RT-real time PCR در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد طراحی و ساحته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، تورج خسروی دانشجوی مقطع کارشناسی میکروبیولوژی دانشگاه آزاد شهرکرد موفق به ساخت کیت تشخیص مولکولی  COVID-19 RT-real time PCR شد.

به گفته وی، هدف اصلی این طرح تولید کیت مولکولی جهت تشخیص سریع و دقیق ویروس کووید ۱۹ است. نظر به اینکه هر موجود زنده یا میکروارگانیسم ژنوم منحصر به فرد خود را دارد، لذا بهترین راه شناسایی شامل روش هایی است که مبتنی برمولکول های تشکیل دهنده ژن باشد.

تورج خسروی گفت: امروزه با پیشرفت تکنیک های مولکولی اغلب عوامل عفونت زا شامل باکتری ها و ویروس ها را بااستفاده از روشهایpcr کیفی یا کمی می توان تشخیص داد با توجه به اینکه توالی کامل ژنوم ویروس کووید ۱۹ در بانک ژن جهانی انتشار یافته می توان با طراحی شناساگرهای مناسب برای بخش های ویژه ای از ژنوم این ویروس یا انتخاب پرایمرها و پروب های مناسب مورد تایید مراجع علمی معتبر جهان که تاییدیه مراجع CDC یا FDA را دارند اقدام به تشخیص مولکولی کووید ۱۹ کرد.

دانشجوی میکروبیولوژی دانشگاه آزاد شهرکرد بیان کرد: کیت حاضر بر پایه روش مولکولی RT-real time PCR با کاربرد پرایمرهای اختصاصی و نشانگرهای دقیق TaqMan برای تشخیص ویروس 19Covid ساخته شده است.

خسروی افزود: پرایمرها و پروب های به کار رفته در این کیت از روی ژن های E و RdRp ویروس کووید ۱۹ انتخاب شده اند و از ژن RNase به عنوان کنترل داخلی استفاده شده است.

وی اظهار کرد: دستگاه real time PCR (این کیت در تمام مدل های دستگاه real time PCR که دارای کانال های زرد (HEX)، سبز (FAM) و نارنجی (ROX) باشند، قابل کاربرد است)، سمپلر متغیر، میکروسانتریفیوژ و میکسر  (Vortex/Spin) از جمله تجهیزات و دستگاههای مورد نیاز در این طرح است.

نمونه مورد نیاز شامل یکی از موارد لاواژ، برونکوآلوئلار خلط سواب گلو و بینی، ترشحات تنفسی و... است.

این دانشجوی محقق عنوان کرد: تمام ملزومات و مواد تخصصی لازم در کیت موجود است جهت انجام آزمایش ها نیاز به مواد مصرفی دیگر نظیر کیت استخراج RNA میکروتیوب و سر سمپلر است که در این کیت موجود نیست و لازم است جداگانه تهیه شوند.

خسروی تصریح کرد: روش کار تشخیص در این طرح جهت انجام آزمایش مواد و واکنشگرهای زیر به ترتیب در حجم نهایی ۲۰ میکرولیتر با یکدیگر مخلوط شوند:

۱- مقدار ۱۰ میکرولیتر 2X Covid-19 Master Mix

۲- مقدار ۱ میکرولیتر Enzymes Mix

۳- مقدار ۵ میکرولیتر RNA تخلیص شده از نمونه مورد آزمایش (در صورتی که غلظت RNA پایین باشد، امکان افزودن حجم بیشتری از RNA تا ۹ میکرولیتر هم به مخلوط واکنش وجود دارد)

۴- مقدار لازم از DEPC-Treated Water تا حجم نهایی به ۲۰ میکرولیتر برسد.

آنالیز نتایج آزمایش ها

در پایان آزمایش نتایج زیر حاصل می شود:

کنترل داخلی در تمام تیوبها دارای CT مساوییا کمتر از ۴۰ باشد.

کنترل منفی : CT بالاتر از ۴۰ یا فاقد CT

کنترل مثبت : CT کمتر یا مساوی ۳۵

کنترل مثبت و منفی باید به طور همزمان در آزمایش به کار برده شود در غیر اینصورت نتایج آزمایش غیر قابل قبول است.

انتهای پیام /

نظر شما