شناسهٔ خبر: 57578013 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

فشار آمریکا بر سازمان ملل برای ممانعت از به روزرسانی تحریم شرکت‌های فعال درشهرک‌های صهیونیست نشین

واشینگتن قصد دارد با فشار بر سازمان ملل، مانع از به‌روزرسانی فهرست شرکت‌هایی شود که در اراضی اشغالی مشغول انجام فعالیت‌های تجاری هستند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده اعلام کرد بر سازمان ملل فشار می‌آورد تا فهرست سیاه شرکت‌هایی را که در شهرک‌های صهیونیست‌نشین فعالیت تجاری انجام می‌دهند، به‌روز نکند.

وزارت امور خارجه آمریکا تأیید کرد با نگرانی در مورد فهرستی که اولین انتشار آن در سال 2020 رژیم صهیونیستی را خشمگین کرد، با دفتر حقوق بشر سازمان ملل در حال تعامل است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ایالات متحده «به مخالفت با هر فعالیتی برای به‌روزرسانی آن ادامه می‌دهد» و نگرانی‌های خود را «به طور مستقیم با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر» در میان گذاشته است.

او مدعی شد: «نظر ما این است که این فهرست تنها در جهت تقویت تعصب ضد اسرائیلی عمل می‌کند که اغلب در جلسات سازمان ملل مورد توجه قرار می‌گیرد.»

او ادامه داد: «همچنین این فهرست یک تهدید واقعی برای شرکت‌هایی محسوب می‌شود که در منطقه تجارت می‌کنند یا در حال بررسی انجام فعالیت‌های تجاری در آنجا هستند.»

انتشار اولیه این فهرست - که شرکت‌های آمریکایی از جمله Airbnb، Expedia و TripAdvisor را در خود جای داده است - توسط دولت وقت دونالد ترامپ محکوم شد. دولت ترامپ مخالفت طولانی مدت ایالات متحده با شهرک سازی در کرانه باختری را نادیده گرفته بود.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه هفته گذشته در یک سخنرانی به کابینه راست‌گرای آینده بنیامین نتانیاهو هشدار داد که ایالات متحده با گسترش شهرک‌سازی و همچنین هرگونه تلاش برای الحاق کرانه باختری مخالفت خواهد کرد.

وب‌سایت آکسیوس به نقل از منابع صهیونیستی نوشته است که فولکر تورک، مسئول جدید حقوق بشر سازمان ملل متحد، در آینده با این انتخاب روبرو است که آیا فهرست سیاه را به روز کند یا خیر، و ممکن است در خفا و بدون اعلام رسانه‌ای آن را به سرانجام برساند.

گزارش سازمان ملل در پاسخ به قطعنامه شورای حقوق بشر این سازمان در سال 2016 ارائه شده است که در آن خواستار ایجاد «پایگاه اطلاعاتی برای تمامی مشاغلی است که در فعالیت‌های خاص مرتبط با شهرک‌های اسرائیلی در اراضی اشغالی فلسطین فعالیت می‌کنند».

نظر شما