شناسهٔ خبر: 57574690 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

رشد ۵ برابری درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان

مریم رضایی

مدیر کارگزار اعتبارسنجی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: طی سال‌های اخیر به صورت میانگین سالانه هزار شرکت به جمع دانش‌بنیان‌ها اضافه شده‌اند. علاوه بر این، درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان از سال ۹۶ از حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به ۱۹۸ میلیارد تومان رسیده است که این امر به معنای رشد ۵ برابری درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان است.

صاحب‌خبر -

مصطفی عرب، کارشناس ارشد زیست‌بوم دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: علی‌رغم وجود اطلاعات کلان، تصمیم‌سازی‌ها و سیاستگذاری‌ها در کشور عموما در قالب شورایی و نظام خبرگانی صورت می‌گیرد و تهیه گزارش‌های تحلیلی در حوزه دانش‌بنیان‌ها می‌تواند به تصمیم‌گیری سیاستگذاران این حوزه و تبیین جایگاه اقتصاد دانش‌بنیان نزد نخبگان و فعالان این حوزه در کشور کمک بسزایی کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس، نسبت به ایجاد نظام اطلاعاتی جامعی اقدام کردیم و در این راستا از سال ۹۷ تهیه گزارش‌های مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار قرار دادیم و در آن به تحلیل زیست بوم شرکت دانش بنیان پرداختیم.

مدیر کارگزار اعتبارسنجی صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به برخی از محتوای گزارش‌های تهیه شده، گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده زیست بوم فناوری کشور از سال ۹۰ به صورت پر شتابی توسعه داده شده است، به عنوان نمونه نیمی از شرکت‌های دانش‌بنیان بعد از سال ۱۳۹۲ تاسیس شده‌اند و در سال‌های اخیر تعداد  شرکت‌های دانش‌بنیان از حدود یک هزار و ۵۰۰ مورد به حدود ۷ هزار و ۵۰۰ شرکت رسیده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به طور متوسط هزار شرکت به جمع دانش بنیان‌ها اضافه شده‌اند، خاطر نشان کرد: درآمد شرکت‌های دانش بنیان نیز از سال ۹۶ از حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به ۱۹۸ میلیارد تومان رسیده است که این امر به معنای رشد ۵ برابری درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان است.

عرب با بیان اینکه ۲۲ درصد از اعضای هیئت مدیره و ۱۲ درصد از مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان را زنان تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: بر اساس آمارها در پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۲۷۵ هزار نفر در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت داشتند و این آمار نسبت به ابتدای سال ۹۹ رشد ۲۰ درصدی داشته است.

به گفته وی، این امر نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از فعالان و نخبگان در بدنه شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

نظر شما