شناسهٔ خبر: 57574633 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

بِبَر و زنده بمان بِبَر و زنده بمان

ایمان گودرزی؛ سفر باورنکردنی مراکش به یک‌چهارم‌نهایی که با صدرنشینی در گروه کرواسی و بلژیک و پیروزی برابر اسپانیا در ضربات پنالتی میسر شد، ادامه دارد و این تیم که چهارمین نماینده تاریخ آفریقا در جمع هشت تیم برتر جهان است، با تیم خطرناک پرتغال روبه‌رو می‌شود که در بازی قبلی خود ۶ بر یک سوییس را در

صاحب‌خبر -

ایمان گودرزی؛ سفر باورنکردنی مراکش به یک‌چهارم‌نهایی که با صدرنشینی در گروه کرواسی و بلژیک و پیروزی برابر اسپانیا در ضربات پنالتی میسر شد، ادامه دارد و این تیم که چهارمین نماینده تاریخ آفریقا در جمع هشت تیم برتر جهان است، با تیم خطرناک پرتغال روبه‌رو می‌شود که در بازی قبلی خود ۶ بر یک سوییس را در هم کوبید. آیا شیرهای اطلس می‌توانند این داستان باورنکردنی را ادامه دهند؟

آخرین آفریقایی باقیمانده در نخستین جام جهانی دنیای عرب، بیش از یک تیم است که امیدهای قاره سیاه و همچنین خاور میانه را بر دوش می کشد و از حمایت گسترده ای برخوردار است به قول ولید الرکراکی تا به حال تنها مراکشی ها از این تیم حمایت می کردند اما حالا تمام آفریقا و عرب ها پشتیبان شان هستند.

مراکش تیم شگفتی ساز این دوره جام جهانی بوده که در چهار بازی خود شکست نخورده و یک بار بیشتر دروازه اش باز نشده است. ساختار و سازمان دفاعی این تیم نفوذناپذیر بوده و عامل اصلی موفقیت این تیم به حساب می آید. مراکش که یک بار در سال ۱۹۸۶ تا یک‌هشتم‌نهایی جام جهانی رفته بود، در این جام بهترین عملکرد تاریخ خود را به نمایش گذاشته.

پرتغال با جنجال زیادی در این تورنمنت همراه بوده و البته بیشتر آن مربوط به شناخته شده ترین چهره تیم است. شایعاتی منتشر شد درباره اینکه مخالفت و ناهماهنگی هایی قبل از شروع جام جهانی در اردوی این تیم شکل گرفته اما تیم علاوه بر صدرنشینی در گروه، در یک‌هشتم‌نهایی بهترین نتیجه را گرفت.

پرتغال با قدرت از مرحله یک‌هشتم‌نهایی و دیدار با سوییس دفاعی عبور کرد و روحیه خوبی دارد اما مراکش برای مقابله با اسپانیا انرژی زیادی صرف کرد و ادامه راه برای این تیم بسیار سخت خواهد بود. در عین حال، تیمی که تا اینجا خود را رسانده و برابر تیم‌های بزرگی مثل کرواسی و بلژیک که در جام جهانی قبلی دوم و سوم شدند و همچنین اسپانیا، قهرمان جهان در سال ۲۰۱۰ مقاومت کرده، ممکن است یک بار دیگر شگفتی بیافریند.

مراکش و پرتغال در جام جهانی قبلی در روسیه در گروه B قرار داشتند و اگرچه مراکش در گروه خود آخر شد، اما با اسپانیا ۲ بر ۲ مساوی کرد و با نتیجه نزدیک یک بر صفر به پرتغال باخت. البته دو تیم تغییرات زیادی نسبت به آن موقع دارند و از ترکیب اصلی مراکش مقابل پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۸ تنها حکیم زیاش و اشرف حکیمی در بازی مقابل اسپانیا از ابتدا در زمین بودند و در آن بازی امثال سفیان امرابط، یوسف النصیری و رومن سایس روی نیمکت بودند. رونالدو تنها گل آن بازی را زد. پپه همچنان بازیکن موثری برای پرتغال است و این مدافع ۳۹ ساله یکی از گل‌ها را به سوییس زد. مراکش در جام جهانی ۱۹۸۶ با نتیجه ۳ بر یک پرتغال را شکست داد و شیرهای اطلس در آن سال صدرنشین گروه خود شدند بالاتر از انگلیس، لهستان و پرتغال قعرنشین.

برنده این بازی در نیمه‌نهایی با برنده دیدار انگلیس و فرانسه روبه‌رو می‌شود.

بِبَر و زنده بمان

اخبار تیمی

آیا حامیان پرشمار مراکش در این بازی در ورزشگاه الثمامه شاهد حضور کریستیانو رونالدو در ترکیب اصلی خواهند بود؟ فوق‌ستاره ۳۷ ساله بازی با سوییس را از روی نیمکت آغاز کرد و جانشینش، گونچالو راموس یک هت‌تریک فوق‌العاده کرد. حالا صحبت اصلی درباره این است که آیا رونالدو می تواند به ترکیب اصلی برگردد؟ او به پایان دوران حرفه‌ای خود نزدیک شده اما روی نیمکت پر از لبخند و تشویق هم‌تیمی‌های خود در بازی با سوییس بود

فرناندو سانتوس مربی پرتغالی در بازی با سوییس تصمیم شجاعانه ای گرفت و رونالدو که در بازی با کره جنوبی به تعویض خود واکنش خوبی نشان نداد، روی نیمکت نشاند همان کاری که با دفاع چپ منچسترسیتی، ژوائو کانسلو انجام داد. با هت‌تریک مهاجم ۲۱ ساله بنفیکا حالا شاید رونالدو دوباره به نقش جانشین اکتفا کند. رافائل گریرو، بازیکن بوروسیادورتموند هم در دفاع چپ عالی بود و یک گل هم زد.

دانیلو پریرا، مدافع تیم که تنها یک بازی در قطر انجام داد، در تمرین از ناحیه دنده آسیب دیده و وضعیت مبهمی دارد، احتمالا او به خانه اش در پاریس برمی گردد ضمن اینکه نونو مندز، مدافع تیم دیگر در جام جهانی بازی نخواهد کرد اما با بازی خوب دیوگو دالوت جای خالی او احساس نمی شود.

رکراکی توانسته در قطر ترکیب و سیستم درستی برای تیمش پیدا کند و احتمالا یک بار دیگر سلیم الملاح در خط میانی جلوتر از عبدالحمید صابری بازی می‌کند. مربی مراکش می تواند از تمام بازیکنان خود بهره بگیرد. البته نایف آکرد، مدافع وستهام به دلیل مصدومیت مجبور به ترک زمین مقابل اسپانیا شد هرچند احتمالا آسیب‌دیدگی او جدی نباشد. او در کنار رومن سایس در قلب دفاع مراکش عالی بوده و نبودنش ضربه بزرگی به تیم خواهد زد.

بِبَر و زنده بمان

ترکیب احتمالی

مراکش: بونو؛ حکیمی، آکرد، سایس، مزروعی؛ امرابط، الملاح، اوناهی؛ زیاش، النصیری، بوفال

پرتغال: کاستا؛ دالوت، پپه، دیاز، گریرو؛ نوز، اوتاویو؛ سیلوا، فرناندز، فلیکس؛ راموس

۲۵۷ ۲۵۸

منبع: khabaronline-1704809

نظر شما