شناسهٔ خبر: 57574140 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

ادعای انگلیس درباره دریافت موشک ایرانی توسط روسیه

انگلیس می گوید روسیه در تلاش برای دریافت موشک های بالستیک از ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش رویترز، «باربارا وودوارد»، سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد روز جمعه ادعا کرد که روسیه تلاش می‌کند تا تسلیحات بیشتری از جمله صدها موشک بالستیک از ایران به دست آورد و در ازای آن سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی را به تهران ارائه خواهد داد.

نماینده انگلیس بدون ارائه جزئیات و اسناد و مدارک مدعی شد از ماه اوت، ایران صدها پهپاد به روسیه منتقل کرده است که از آنها برای کشتن غیرنظامیان و هدف قرار دادن غیرقانونی زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین استفاده می‌شود.

وودوارد به خبرنگاران گفت: «روسیه اکنون در تلاش برای دستیابی به تسلیحات بیشتر از جمله صدها موشک بالستیک است. در مقابل، روسیه سطح بی سابقه‌ای از پشتیبانی نظامی و فنی را به ایران ارائه می‌دهد. ما نگران هستیم که روسیه قصد دارد قطعات نظامی پیشرفته‌تری را به ایران ارائه دهد که به ایران امکان می‌دهد توانایی تسلیحاتی خود را تقویت کند.»

او همچنین گفت که لندن تقریباً مطمئن است که روسیه به دنبال تأمین تسلیحات از کره شمالی (و) دیگر کشورهای تحت تحریم شدید است، زیرا ذخایر تسلیحاتی مسکو به طور محسوسی کاهش یافته است.

این ادعای سفیر انگلیس در حالی مطرح شد که همزمان «واسیلی نبنزیا»، سفیر روسیه در سازمان ملل به شورای امنیت اعلام کرد که مسکو قبلاً در بسیاری از موارد اتهامات مبنی بر دریافت تجهیزات نظامی روسیه از ایران را رد کرده است.

او گفت: «مجموعه صنعتی نظامی در روسیه می‌تواند به خوبی کار کند و به کمک کسی نیاز ندارد، در حالی که اوکراین صنعت نظامی ندارد و صنایع غربی به آن کمک می‌کنند.»

سفیر انگلیس قبل از نشست شورای امنیت به درخواست روسیه، درباره تسلیحات ناشی از درگیری اوکراین که به گفته روسیه «به دست راهزنان و تروریست‌ها می‌افتد» در سایر نقاط اروپا، خاورمیانه و آفریقا صحبت کرده بود.

از سوی دیگر آمریکا نیز روز چهارشنبه ادعا کرد که شاهد تداوم ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه هستیم، اما واشنگتن شواهدی مبنی بر انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین ندیده است.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارشی در اوایل این هفته به شورای امنیت گفت که سازمان ملل متحد در حال بررسی و تحقیقات پیرامون اطلاعات موجود در مورد اتهامات مبنی بر انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه است. این موضع گیری گوترش پس از فشارهای غرب برای اعزام کارشناسان به اوکراین برای بازرسی پهپادهای سرنگون شده صورت گرفته است.

انگلیس، فرانسه، آلمان، ایالات متحده و اوکراین می‌گویند که عرضه پهپادهای ساخت ایران به روسیه ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ درباره توافق هسته‌ای است.

در مقابل روسیه استدلال می‌کند که هیچ مأموریتی برای گوترش برای اعزام کارشناسان سازمان ملل به اوکراین برای بررسی منشأ هواپیماهای بدون سرنشین وجود ندارد. گوترش در آخرین گزارش خود گفته بود که انتقال پهپادها یا موشک‌های بالستیک با برد بیش از ۱۸۶ مایل (۳۰۰ کیلومتر) از ایران به کشوری دیگر نیاز به تأیید قبلی شورای امنیت دارد.

مهر

نظر شما