شناسهٔ خبر: 57573959 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

تهران، خاکستری‌تر از همیشه

آژیرقرمز آلودگی‌هوا در تهران

هوای تهران در وضعیت قرمز هشدار قرار گرفته و راه نفس کشیدن را برای تهرانی‌ها بسته است. با آن‌که چند روزی باران هوای شهر را پاکیزه و نفس را مهمان ریه‌های شهروندان کرده‌بود، با توقف بارش‌ها اما یکباره حجم هوای آلوده به ریه مردم شهر سرازیر شد تا دوباره ماجرای آلودگی هوا به خبر اول خبرگزاری‌ها تبدیل شود. براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، روز جمعه وضعیت هوای تهران با رسیدن به عدد۱۵۵ به رنگ «قرمز» درآمد که معنا و مفهوم آن این است هوا برای همه گروه‌ها آلوده است. این آلودگی‌ها سبب شد کمیته اضطرار برای بررسی وضعیت هوا تشکیل شود و دوباره راهکار تکراری و موقت کاهش آلودگی هوا یعنی تعطیلی مدارس اجرایی شود و بار دیگر مادران شاغل با این تعطیلی‌های ناگهانی برای مدیریت نگهداری فرزندان دچار مشکل شدند.

صاحب‌خبر -
براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوا، شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون» روی عدد ۱۵۵ یعنی شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفته‌است. آلاینده شاخص هوای پایتخت در روز پنجشنبه نیز نشان می‌دهد «ذرات‌ معلق کمتر از 2.5میکرون» با میانگین۱۵۴ بوده و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای همه قرار داشت. طبق دستورالعمل احتیاطی صادره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در این شرایط افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج ازمنزل خودداری ورزند. افراد دیگر نیز باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.
   
 پایداری آلودگی‌ها حداقل تا دوشنبه
کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که براساس آن از عدد صفر تا ۵۰ در محدوده هوای پاک تعریف می‌شود، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در محدوده قابل قبول، سالم یا متوسط بوده و از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار می‌گیرد. بر اساس این دسته‌بندی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی به جام‌جم می‌گوید: «از روز پنجشنبه هشدارهایی در مورد آلودگی هوا اعلام کردیم و باید به این موضوع اشاره کنیم که این آلودگی هوا تا روز دوشنبه ادامه پیدا می‌کند و برمیزان آن افزوده می‌شود.» او با تاکید بر این‌که این شرایط برای افراد سالمند یا بیماران زیاد مناسب نیست، ادامه می‌دهد: «در این هفته از میزان برف و باران‌هایی که در هفته گذشته داشتیم، به شدت کم شده و جز ناپایداری‌هایی که همراه با بارش‌های پراکنده در ارتفاعات است، باران و یا وزش باد نخواهیم داشت.» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی معتقد است ناپایداری‌ها در ارتفاعات تاثیری در کیفیت هوا نخواهدداشت. از سوی دیگر نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد تا دوشنبه بارندگی و وزش باد نیز نخواهیم داشت و این می‌تواند بر افزایش آلودگی‌ها تاثیر بگذارد. 
     
احتمال افزایش آلودگی هوا
ضیاییان بر این موضوع صحه می‌گذارد که اصولا بعد از ظهرها کمی وزش باد داریم اما در صبح‌ها شرایط به گونه دیگری است؛ هم دما کاهش می‌یابد و هم باد نداریم. این نشان می‌دهد صبح‌ها شرایط نامساعدتری بر وضعیت هوا حاکم است. از سوی دیگر، از روز شنبه به‌دلیل تردد بیشتر خودروها، منابع آلاینده نیز افزایش یافته و این سبب می‌شود که بر میزان آلودگی هوا اضافه شود. میانگین شاخص آلودگی هوای تهران هم‌اکنون با رسیدن به عدد ۱۵۱ در شرایط «ناسالم» قرار گرفته‌است. البته امروز برخی از مناطق تهران، شاخص آلودگی هوای بسیار خطرناکی را در حال تجربه کردن هستند، مانند منطقه ۱۹ که شاخص آن روی عدد ۲۲۰ در وضعیت «بسیار ناسالم» قرار دارد.
   
 فعالیت طولانی انجام ندهید 
 طبق توصیه کارشناسان، در زمان‌های پیک آلودگی باید از فعالیت طولانی در هوای آلوده اجتناب کرد. فعالیت طولانی عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد به طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس کشیدن تا حدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت گیرد.  مثل دویدن یا ورزش کردن. کارشاسان توصیه می‌کنند در صورت امکان گروه‌های حساس از خانه خارج نشوند یا در صورت ضرورت برای تردد از ماسک N95استفاده کنند. 

آلودگی هوا دوباره مدارس را غیرحضوری کرد
هشدارآمیز شدن وضعیت آلودگی هوا یک بار دیگر موجب تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا شد. خروجی این کارگروه که ظهر دیروز تشکیل جلسه داد، طبق اعلام تعطیلی مدارس در مقطع ابتدایی بود. روز‌گذشته هم این کمیته اعلام کرد امروز و فردا ۱۹و ۲۰آذر در همه شهرستان‌های استان تهران و البرز به جز دماوند و فیروزکوه مهدهای‌کودک و پیش‌دبستانی‌ها تعطیل و همه مدارس در مقاطع ابتدایی و متوسطه غیرحضوری و به‌صورت مجازی دایر است. همچنین فعالیت‌های ورزشی در فضاهای باز، امروز و فردا ممنوع است. در این اطلاعیه از همه شهروندان خواسته‌شد از تردد غیرضروری خودداری کنند. قرار بر این شد کارخانه‌های شن و ماسه به عنوان یکی از منابع الودگی نیز در این روز هیچ فعالیتی نداشته باشند و از دوشنبه فعالیت خود را از سر گیرند. 

ملیحه محمودخواه - گروه جامعه

نظر شما