شناسهٔ خبر: 57573850 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

راه خروج فوتبال ملی از بحران

پیشکسوت فوتبال گفت: باید تغییر و تحولات زیادی در تیم ملی فوتبال رخ دهد تا از این بحران خارج شویم.

صاحب‌خبر -

محمود کلهر در گفت‌وگو با میزان، درباره عملکرد تیم ملی فوتبال ایران و عدم صعود به مرحله یک هشتم جام جهانی فوتبال اظهار داشت: با حضور بهترین بازیکنان دهه اخیر فوتبال ایران باید به مرحله بعد جام‌جهانی راه پیدا می‌کردیم و این بهترین فرصت بود، اما تیم ملی فوتبال ایران در این رقابت‌ها آنچنان فوتبال شناور و روانی را ارائه نداد. ۴ و ۸ سال پیش هم در دو دوره پیش جام جهانی سیستم و روش قدیمی کی‌روش گرفتن مساوی بود و این بار هم از این روش پیروی می‌کرد.

وی افزود: متأسفانه در این دوره هم عملکرد خوبی نداشتیم و بر عکس تیم‌های دیگر آسیایی از رسیدن به دور بعد باز ماندیم. از قبل هم مشخص بود که بازی آسانی با تیم ولز خواهیم داشت و مقابل انگلیس و آمریکا کار دشوار و سختی را در پیش داریم. مهم‌ترین دلیل حذف از جام جهانی و عملکرد بد تیم ملی که نتایج مناسبی نگرفت، نوع بازی تیم بود که رو به جلو نبود و کی‌روش برنامه‌ای برای بازی تهاجمی نداشت.

*باید تغییر و تحولات زیادی در تیم ملی رخ دهد تا از بحران خارج شویم

کارشناس فوتبال اضافه کرد: اگر تیم ملی ایران مانند بازی با انگلیس و ولز شجاع بازی می‌کرد و فوتبال تهاجمی را به نمایش می‌گذاشت، حداقل به خاطر ارائه بازی خوب مورد تحسین مردم و پیشکسوتان فوتبال قرار می‌گرفت. اما تفکرات و تاکتیک دفاعی کی‌روش باعث شد که از این گروه نسبتاً راحت صعود نکنیم. نوع چیدمان و ارنج کی‌روش کاملاً برای این تیم غلط بود، درحالی که جام جهانی جای اشتباه نیست. همانگونه که تیم ملی آلمان با یک اشتباه کوچک در بازی با ژاپن از دور مسابقات خارج شد. در چنین تورنمنت‌های بزرگی هر تیمی که برنامه نداشته باشد، خیلی زود از دور خارج می‌شود.

پیشکسوت فوتبال در مورد استفاده از مربیان داخلی برای سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران، عنوان کرد: بزرگترین اشتباه این است که از مربیان داخلی در تیم ملی بهره نبریم. با اینکه کی‌روش‌ یک مربی با تجربه و با رزومه است، اما در ۸ سال حضورش در تیم ملی فوتبال ایران، قهرمانی جام ملت‌های آسیا را به ارمغان نیاورد. در تیم‌های لیگ برتری خودمان مربیان بادانش و خوبی داریم که می‌توانند سکان هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرند. باید تغییر و تحولات زیادی در تیم ملی فوتبال رخ دهد تا از این بحران خارج شویم.

*بعد از حضور کی‌روش بازیکنان با مشکلات و سردرگمی مواجه شدند

وی ادامه داد: تیم ملی فوتبال ایران با اسکوچیچ و یک سری از بازیکنان کم سن و سال به جام جهانی صعود کرد، اما بعد از حضور کی‌روش بازیکنان با مشکلات و سردرگمی مواجه شدند. تیم ملی پرتغال رونالدو، یکی از بزرگترین فوتبالیست‌های دنیا را دارد، اما یک جوان ۲۱ ساله را در مرحله یک هشتم مقابل سوئیس جای او قرار می‌دهد که هتریک می‌کند، اما در تیم ملی کشورمان در یک بازی راحت در قاره آسیا حتی برای دقایقی به بازیکنان جوان میدان داده نمی‌شود.

کلهر در پایان درباره اینکه باید پوست اندازی در تیم ملی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: خیلی از بازی‌ها را به خاطر اینکه جوان‌ترها نمی‌توانند به تیم ملی کمک کنند، از دست دادیم. اگر از چند سال پیش بازیکنان خوب لیگ برتر را در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی و مسابقات دیگر در ترکیب تیم ملی قرار می‌دادند، هم اکنون بازیکنان با تجربه و جوانی را در بدنه اصلی تیم ملی داشتیم. بعد از ناکامی در جام جهانی ۲۰۲۲ باید بازیکنان مسن از تیم ملی خداحافظی کنند و جای خودشان را به نفرات جوانتر بدهند، اما در این برهه فوتبالیست‌های با تجربه‌ای که جوان هم باشند، نداریم.

انتهای پیام/

نظر شما