شناسهٔ خبر: 57573411 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

آخرین تیم نیمه‌نهایی انگلیس است یا فرانسه؟

جنگ ابرقدرت‌ها

فوتبال به خانه بر می گردد یا آبی ها در سوت پایان بازی جشن پیروزی می گیرند؟

صاحب‌خبر -

ایمان گودرزی؛ انگلیس و فرانسه در ورزشگاه البیت تعیین‌کننده آخرین تیم نیمه‌نهایی و آخرین تیم حذف شده از جام جهانی ۲۰۲۲ خواهند بود. سه شیر در یک‌هشتم‌نهایی سه گل بی پاسخ به سنگال زد و مدافع عنوان قهرمانی جهان ۳ بر یک لهستان را شکست داد تا امیدهایش برای تکرار دستاورد عظیم روسیه در قطر را حفظ کند.

در ابتدای بازی با سنگال، انگلیس پراشتباه بود چون قهرمان آفریقا با پرسینگ موثر خود اجازه نفس کشیدن به حریف نداده بود اما جود بلینگهام ۱۹ ساله گره بازی را باز کرد. او پاس گل اول را به جوردن هندرسون داد و نقش پررنگی در پنجاه و دومین گل ملی هری کین درست قبل از پایان نیمه اول داشت، تصمیم گرت ساوت‌گیت برای بازگرداندن بوکایو ساکا به ترکیب اصلی هم جواب داد و بازیکن آرسنال در دقیقه ۵۷ کار را تمام کرد.

ساوت‌گیت از جسارت دوباره تیمش خوشحال بود بعد از شروع کندی که داشتند و حالا بازی نیمه‌نهایی با برنده مراکش و پرتغال در انتظار فینالیست یورو ۲۰۲۰ است اگر قهرمان جهان را به خانه بفرستند. اما حذف در یک‌چهارم‌نهایی برای انگلیس یک معضل بوده و این تیم در جام جهانی سال‌های ۱۹۵۴ و ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ ئ ۱۹۸۶ و ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در این مرحله کنار رفته، ضمن اینکه شش تا از هشت حذفش در جام های جهانی مقابل رقبای اروپایی بوده.

سه کلین‌شیت متوالی در جام جهانی البته انگلیس را در وضعیت خوبی قرار می‌دهد و ساوت‌گیت می تواند نخستین مربی تاریخ انگلیس شود که تیم را بیش از یک بار به نیمه‌نهایی رسانده اما سخت ترین حریف ممکن سر راه تیم قرار گرفته است.

همان شب که کین به رکورد گلزنی تاریخ تیم ملی انگلیس نزدیک شد، گل پنجاه و دوم الیویه ژیرو، مهاجم میلان را در صدر جدول گلزنان تاریخ فرانسه قرار داد و آبی ها برتری محسوسی داشتند در برابر تیم روبرت لواندوفسکی که پاسخ شایسته ای نشان نداد. کیلیان امباپه پاس گل اول را به ژیرو داد تا این مهاج ۳۶ ساله از تیری آنری سبقت بگیرد؛ مهاجم پاری‌سن‌ژرمن دو گل دیگر زد تا پنالتی دیرهنگام لواندوفسکی فقط از سنگینی لهستان بکاهد.

ژیرو البته فاصله زیادی تا بهترین گلزن فرانسه دارد چون اوژن لو سومر برای تیم ملی زنان این کشور ۸۶ گل زده اما قدرت گلزنی و هماهنگی او با حرکات انفجاری امباپه همخوانی کامل دارد و خط دفاعی انگلیس شب سختی برابرشان خواهد داشت. فرانسه در پنج تا از هفت جام جهانی اخیر به یک‌چهارم‌نهایی رسیده و تیم دیدیه دشان در هشت تا از ۱۰ بازی حذفی مقابل رقبای اروپایی برنده بوده اما هنوز نتوانسته همه منتقدان را ساکت کند. در واقع، آبی ها در جام جهانی ۲۰۲۲ هنوز کلین‌شیت نداشته اند و دو بازی قبلی خود با انگلیس در جام های جهانی ۱۹۶۶ و ۱۹۸۲ را باخته اما اخیرا بهتر از سه شیر بوده که در هشت بازی آخرش با قهرمان جهان تنها یک پیروزی به دست آورده است.

جنگ ابرقدرت‌ها

اخبار تیمی

پیروزی انگلیس مقابل سنگال تا حدی تحت الشعاع دستبرد به خانه مهاجم چلسی، رحیم استرلینگ قرار گرفت که به انگلیس برگشت و معلوم نیست برای باقیمانده جام جهانی به قطر برگردد. بن وایت آرسنال هم به دلایل شخصی در دسترس نیست.

کالوم ویلسون هم با مصدومیتی جزیی درگیر بوده اما قرار هم نبود در ترکیب اصلی باشد، نگرانی کوچکی هم از بابت دکلان رایس برای ساوت‌گیت پیش آمد که تمرین چهارشنبه را به دلیل بیماری از دست داد اگرچه بعید است درمانش مانع از حضورش در بازی امشب شود.

خیلی‌ها پیش‌بینی کرده اند مربی ۵۲ ساله انگلیس به دفاع سه نفره بر می گردد اما خودش گفته به روش امتحان شده ۳-۳-۴ پایبند است که تا به حال برایشان پرثمر بوده و در آن هندرسون با رایس و بلینگهام در مرکز زمین همکاری می‌کند.

بعد از آنکه امباپه تمرین سه‌شنبه را به دلیل آسیب‌دیدگی قوزک پا از دست داد، بایکوت رسانه ای بر اردوی فرانسه حاکم شد اما شاید اینها برای رد گم کردن باشد چون او به تمرین چهارشنبه رسید و بخشی از ترکیب بدون تغییر آبی ها خواهد بود. فرانسه هر ۹ بازی که امباپه در ترکیب اصلی اش بوده، برنده شده و همکار او در خط حمله، ژیرو که سه گل در قطر زده، می تواند با رکورد روژه میلا برابر شود؛ مهاجم سابق کامرون در ۳۸ سالگی گل زد و تا به حال تنها بازیکن بالای ۳۶ سال محسوب می‌شود که در یک جام جهانی چهار گل زده است. اورلین شوامنی و ژول کُنده بازی احتمالی نیمه‌نهایی را از دست می دهند اگر کارت زرد بگیرند اما بعید است دشان در انتخاب بهترین ترکیب برای بازی امشب این موضوع را در نظر بگیرد.

جنگ ابرقدرت‌ها

ترکیب احتمالی

انگلیس: پیکفورد؛ واکر، استونز، مگوایر، شاو؛ بلینگهام، رایس، هندرسون؛ ساکا، کین، فودن

فرانسه: لوریس؛ کُنده، واران، اوپامکانو، تئو هرناندس؛ شوامنی، ربیو؛ دمبله، گریزمان، امباپه؛ ژیرو

بیشتر بخوانید:

۲۵۷ ۲۵۸

نظر شما