شناسهٔ خبر: 57573369 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گرمای غفلت که جان می ستاند

آرزو سلیمان نژاد

با شروع فصل سرما میزان استفاده از وسایل گرمایشی نیز افزایش می‌یابد. مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن یکی از خطرناک‌ترین مسمومیت‌ها است که سالانه تعداد زیادی از هموطنان ما در اثر مسمومیت با آن، جان خود را از دست می دهند.

صاحب‌خبر -

عدم استفاده از وسایل گرمایشی و اتصالات استاندارد و باورهای غلط و ناآگاهی منجر می شود سالانه عده‌ای زیادی بر اثر سوختن ناقص گاز دچار مسمومیت شده و گاهاً جان خود را از دست بدهند.

گاز مونوکسیدکربن که به آن "قاتل خاموش" نیز گفته می شود بدون بو، رنگ و محرک است که بسرعت در هوا پراکنده می شود و طبق نظر کارشناسان در صورتی که بیش از ۶۰درصد محیط را اشباع کند خطر مرگ را افزایش می دهد.

کاهش ۳۳ درصدی فوتی ناشی از مسمومیت با co در آذربایجان غربی

رضا زاده، رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در گفت و گو با ایسنا افزود: تعداد فوتی‌های ناشی از مسمومیت گاز مونوکسید کربن، امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۳۳درصد کاهش یافته است. 

وی تصریح کرد: در سال جاری ۶۰مورد مأموریت ناشی از مسمومیت با مونوکسید کربن توسط نیروهای اورژانس استان انجام شد که ۱۲۱نفر به بیمارستان های استان اعزام شده‌اند.

رضازاده اظهار کرد: بیشترین خفگی ناشی از گاز مونوکسیدکربن در استان مربوط به ارومیه با ۳۰مورد حادثه مسمومیت بوده است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اظهار کرد: در سال جاری طبق آمار اورژانس استان، ۲نفر به دلیل مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن در استان فوت کردند.

رضا زاده یادآور شد: در سال گذشته ۴۲مورد حادثه مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید کربن در استان داشتیم که ۶۹نفر به بیمارستان اعزام شدند که ۳نفر فوتی بود.

وی ادامه داد: موارد مسمومیت نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۳۳درصد افزایش و تعداد اعزام های بیمارستانی نیز ۷۵درصد افزایش یافته است. 

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه افزود: باتوجه به کاهش دمای هوا و افزایش استفاده از وسایل گرمایشی هم استانی ها قبل از استفاده از وسایل گرمایشی نسبت به ایمنی وسایل و دودکش ها اطمینان خاطر داشته باشند ومحلی برای تهویه هوا در محل زندگی تعبیه کنند.

مرگ ۹ نفر توسط، قاتل خاموش در آذربایجان غربی

ادیب فر، رئیس سازمان پزشکی قانون آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: در سال جاری ۹نفر بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان باختند که ۸نفر از این افراد مرد و یک نفر زن بودند.این آمار در مدت زمان مشابه سال گذشته ۳مورد فوتی بود.

حسین سرباز رشید، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه در گفت وگو با ایسنا افزود:  با توجه به آغاز فصل سرما استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد یک ضرورت است.

وی با اشاره به اینکه قبل از نصب بخاری مسیر دودکش ها باید کنترل شود، تصریح کرد: از دودکش های به شکلH که حدود ۶۰ الی ۱۰۰سانتی متر از کف پشت بام ارتفاع دارند استفاده شود.

سرباز رشید با اشاره به اینکه بکارگیری لوله های آکاردئونی آلومینیومی مجاز نیست، خاطر نشان کرد: از لوله بخاری های فلزی جهت نصب به دیوار استفاده و حداکثر از ۲زانویی استفاده شود.

وی اظهار کرد: از شلنگ استاندارد به طول ۱۲۰سانتی متر و بابست های فلزی جهت نصب به شیرگاز و بخاری استفاده شود و با کف صابون از عدم نشت گاز در اتصلات اطیمنان حاصل نمایید.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه با تاکید به اینکه در منازلی که از درب و پنحره های دوجداره استفاده می شود حتما باید دارای تهویه مناسب باشند، اظهار کرد: حتماً از سنسورهای نشت گاز طبیعی و گاز منوکسید در منزل استفاده شود.

سرباز رشید ادامه داد:شهروندان  هرگز برای گرم کردن داخل خودرو و محیط بسته از گاز پیک نیک و اجاق گاز استفاده نکنید چرا که منجر به تولید گاز سمی مونو کسیدکربن و خفگی می‌شود. 

به گزارش ایسنا؛ با آگاه سازی مردم و استفاده از وسایل گاز سوز استاندارد و عمل به توصیه های ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی می توان از بروز حوادث تلخ و غیر قابل جبران جلوگیری کرد.

انتهای پیام 

نظر شما