شناسهٔ خبر: 57572865 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کمک‌های مردمی به هلال احمر چگونه هزینه می‌شود؟

پارمیس طهماسب‌زاده

رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر توضیحاتی را درباره نحوه جمع‌آوری و هرینه‌کرد کمک‌های مردمی و همکاری داوطلبانه با هلال احمر ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جمعیت هلال احمر متولی جمع‌آوری کمک‌های مردمی و ساماندهی فعالیت‌های داوطلبانه در هنگام وقوع بحران‌ها و حوادث طبیعی است، موضوعی که قانون مدیریت بحران نیز آن بر عهده این جمعیت قرارداده و در حال حاضر نیز سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر مسئولیت آن را بر عهده دارد. این سازمان در حوادثی نظیر زلزله، سیل و ... و همچنین در برخی از امور بشردوستانه و مردم‌یاری، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌کند. همچنین در مواردی سازمان‌های مردم نهاد و نیروهای داوطلب را نیز ساماندهی کرده و بر فعالیت آنان نظارت دارد.

وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایسنا، سازوکار موجود برای استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های داوطلبانه و مردمی در هلال احمر را تشریح کرده است. او با بیان در هیچ بحران یا حادثه‌ای اینطور نبوده که جمعیت هلال احمر فراخوانی را برای دریافت کمک‌های مردمی اعلام کند و مردم در آن مشارکت نداشته باشند. حالا در برخی از حوادث با توجه به تبلیغات مطرح شده و نیز ابعاد حادثه میزان کمک‌ها بیشتر است و در برخی از حوادث نیز کمتر. اما آنچه که مشخص است، این است که مردم همواره در حوادث مختلف به هلال احمر اعتماد کرده و کمک‌های خود را در اختیار این جمعیت قرار می‌دهند. 

وی با بیان اینکه ما نیز با تمام توان تلاش می‌کنیم که پاسخ اعتماد آن ها را بدهیم، درباره اینکه هلال احمر در کدام حادثه عملکرد بهتری در جذب کمک‌های مردمی داشته است، گفت: اینگونه نیست که بتوان بررسی کرد که در جذب کمک‌های مردمی در کدام حادثه عملکرد ما بهتر بوده است. شدت و وسعت حادثه، تعداد متاثران از حادثه، میزان خسارات، فضای رسانه‌ای و ... همگی جزو مواردی است که در هر حادثه متغیر است و به همین واسطه ممکن است که در حادثه‌ای میزان کمک‌ها کمتر و در حادثه‌ای بیشتر باشد. 

سلیمی ادامه داد: در حوادثی مثل زلزله خوی و هرمزگان که اخیرا اتفاق افتاده است و حتی در پویش هایی که داشتیم توانسته‌ایم کمک های مردمی رابه خوبی جذب کنیم. گاهی در برخی از حوادث با توجه به اینکه نیاز چندانی وجود ندارد، هلال احمر نیز شماره‌ای اعلام نمی‌کند. در برخی از حوادث مردم اصرار زیادی برای کمک کردن دارند و در برخی دیگر نیز جمع‌آوری کمک‌ها به شکل محلی یا استانی انجام می‌شود و فراخوانی برای کل کشور صادر نخواهیم کرد.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر تاکید کرد: ما در شرایط عادی که حادثه‌ای رخ نداده برای جذب کمک‌های مردمی فراخوانی صادر نمی کنیم. البته مردم می‌توانند در این مدت هم به حساب‌های جمعیت هلال احمر کمک کنند، که اتفاقا افراد بسیاری این کار را انجام می‌دهند و ما این موارد را در پویش‌ها استفاده می‌کنیم. مثلا پویش نذر آب یا مرحم زائر از پویش‌های اخیر و موفق ما بود که کمک‌های مردمی نیز در آن نقش داشت.

سلیمی با بیان اینکه در فراخوان‌ها نیز مردم می‌توانند دقیقا اعلام کنند که مبلغ را برای هزینه کردن در چه بخشی پرداخت کرده‌اند، گفت: در حال حاضر بر شرایط بیماران خاص هدف گذاری کردیم که جامعه هدف مشخصی داریم. مثلا بیماران اتیسم یا بیماران پروانه‌ای را به عنوان جامعه هدف قرار داده‌ایم تا افرادی که می‌خواهند به هر یک از این گروه‌ها کمک کنند از این طریق کمک کنند. ما از ظرفیت خیرین و کمک‌های مردمی در کمک به بیماران نیازمند و تامین دارو  وتجهیزات پزشکی هم استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه هدف ما این است که هر روز بیشتر از دیروز اعتماد مردم را به جمعیت هلال احمر جلب کنیم، گفت: البته در حال حاضر نیز مردم اعتماد خوبی به مادارند و جمعیت هلال احمر جزو مورد اعتمادترین دستگاه‌ها در میان مردم برای کمک کردن است. اما ما معتقدیم حتی برای جلب اعتماد یک نفر هم باید تلاش کنیم. 

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در پاسخ به اینکه این سازمان در راستای شفاف سازی مبالغ اهدایی چه اقداماتی انجام داده نیز گفت: گزارشات اقدامات مربوط به جلب کمک‌های مردمی بر اساس برنامه پنج ساله جمعیت با سازمان داوطلبان است و ما نیز گزارش را به ریاست جمعیت و شورای عالی ارائه کرده‌ایم. ریاست نیز در برنامه‌های تلویزیونی و مصاحبه‌ها و نشست‌های خبری خود گزارشاتی را در خصوص روند کمک‌ها و هزینه کرد آن، ارایه کرده است.

وی افزود: در حوزه خدمات حمایتی سامانه پیامکی راه اندازی کردیم تا برای شفاف سازی بهتر از آن استفاده کنیم. افرادی که از ما خدمت میگیرند برای آن ها پیامکی ارسال می‌شود که در راستای کدام عنوان خدمتی به چه میزان به آن ها کمک شده است.

سلیمی درباره فعالیت افراد به عنوان نیروی داوطلب با جمعیت هلال احمر نیز گفت: افراد با مراجعه به دفاتر و شعب جمعیت هلال احمر می‌توانند نسبت به اعلام آمادگی خود برای همکاری داوطلبانه با جمعیت هلال احمر اقدام کنند. در حال حاضر بیش از دو میلیون نفر عضو داوطلب با جمعیت هلال احمر در حال همکاری است. گروه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز می‌توانند از طریق هماهنگی با سازمان داوطلبان اقدامات خود را انجام دهند.

انتهای پیام

نظر شما