شناسهٔ خبر: 57569689 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

۳۰ کاراگاه ماهر برای حل کردن پرونده‌های جنایی

در جست و جوی سر نخ‌ها / ShortList

صاحب‌خبر -

یک جنایت روی داده؟ معمایی حل نشدنی به وجود آمده؟ یک ماجرای پیچیده به یک گره کور رسیده؟ به نظر وقت آن رسیده تا یکی از مرموزترین و هیجان‌انگیزترین مخلوقات دنیای داستان‌ها و ادبیات پا به روایت بگذارد؛ یک کاراگاه جنایی.

یک شخصیت که مشکلات را با با دقت بررسی می‌کند، به دنبال کوچک‌ترین نشانه‌ها برای یک راه حل می‌گردد، سپس پرده از رازهای تاریک برمی‌دارد و کلاف‌های در هم را از هم بازمی‌کند. کاراگاهان جنایی برای دهه‌هاست که در دنیای ادبیات می‌درخشند و هنوز که هنوز است باعث هیجان مخاطبان می‌شوند.

حالا هم در این مطلب قصد داریم به سراغ ۳۰ کاراگاه جنایی برتر دنیای ادبیات برویم که هر کدام روش‌های خاص و موفق خود را برای حل کردن معماها و جنایات به کار می‌گیرند.

۳۰. بازرس ارشد هیت

استیون گراهام در نقش بازرس ارشد هیت استیون گراهام در نقش بازرس ارشد هیت
  • پدیدآورنده: جوزف کنراد
  • اولین حضور: رمان «مأمور مخفی» (The Secret Agent) – انتشار در سال ۱۹۰۷

بازرس ارشد هیت (Heat) یک شخصیت مکمل ولی در عین حال جذاب در یکی از رمان‌های جوزف کنراد محسوب می‌شود. هیت سعی دارد تا از راز یک انفجار در گرینیچِ لندن پرده برداری کند ولی متأسفانه از هر طرف برای این بازرس ارشد مشکل ایجاد می‌شود. هیت با وجود نام دهان پر کنش اما نمادی از یک بوروکراسی است که سعی دارد خوبی صادقانه را خاموش کند و باعث تحریک فعالیت‌هایی شود که به جامعه آسیب می‌رسانند. اگر قرار بود برای یک کاراگاه احساس دلسوزی کنید، آن کاراگاه بازرس ارشد هیت می‌بود.

۲۹. کاراگاه مایک هولیهان

پاتریشا کلارکسون در نقش کاراگاه مایک هولیهان پاتریشا کلارکسون در نقش کاراگاه مایک هولیهان
  • پدیدآورنده: مارتین آمیس
  • اولین حضور: رمان «قطار شب» (Night Train) – انتشار در سال ۱۹۹۷

مارتین آمیس هیچوقت مشکلی با به نمایش کشیدن بخش‌های تیره‌تر زندگی و وضعیت بشر نداشته است. در رمان قطار شب او با پیش گرفتن همین روند به سراغ یک کاراگاه زن با نام مایک هولیهان (Mike Hoolihan) در مرکزیت داستان خود می‌رود که واضحاً یک نام غیرزنانه دارد. او یک کاراگاه الکلی است که در دوران سختی از شغل حرفه‌اش قرار گرفته و سعی دارد یک پرونده ظاهراً ساده خودکشی را برای رئیس پیشینش حل کند. از شانس بده هولیهان، وقتی او به چیزی که فکر می‌کند حقیقت است می‌رسد تازه متوجه می‌شود که چگونه به بازی گرفته شده.

۲۸. نیک استفانوس

جلد رمان کاراگاهی «یک جرم اخراج شدن» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید) جلد رمان کاراگاهی «یک جرم اخراج شدن» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید) جلد رمان کاراگاهی «یک جرم اخراج شدن» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید)
  • پدیدآورنده: جورج پلکانوس
  • اولین حضور: رمان «یک جرم اخراج شدن» (A Firing Offense) – انتشار در سال ۱۹۹۲

نیک استفانوس (Nick Stefanos) از خیلی جهات یک وارث معنوی برای برخی دیگر از کاراگاهان معروف دنیای داستان‌ها مثل فیلیپ مارلو، سم اسپید و دیگران محسوب می‌شود. از همین جهت نیز می‌توان بسیاری از روش‌های نویسندگی جورج پلکانوس را الهام گرفته از جیمز الروی و المور لئونارد دید. نیک استفانوس به عنوان کسی که فعالیت‌های جانبی متفرقه انجام می‌دهد به طرز شگفت انگیزی (با توجه به میزان الکل مصرفی‌اش) در زمینه تحقیقات و کاراگاهی نیز نتایج موفقی به دست می‌آورد. هر چند این موفقیت‌ها باعث نمی‌شود تا او یک فرد سرخوش و شاد به حساب آید.

۲۷. میر لندسمن

جلد رمان کاراگاهی «مجمع پلیس‌های عبری» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید) جلد رمان کاراگاهی «مجمع پلیس‌های عبری» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید) جلد رمان کاراگاهی «مجمع پلیس‌های عبری» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید)
  • پدیدآورنده: مایکل شیبن
  • اولین حضور: رمان «مجمع پلیس‌های عبری» (The Yiddish Policemen’s Union) – انتشار در سال ۲۰۰۷

اگر سم اسپید کاراگاهی باشد که کاراگاهان دنیای واقعی می‌خواهند شبیهش بشوند، میر لندسمن (Meyer Landsman) احتمالاً همان کاراگاهی است که آن‌ها واقعاً شبیهش هستند. میر لندسمن به عنوان کسی که بدون شک به شغلش وقف شده است، وضعیت بقیه زندگی‌اش اصلاً جالب نیست. این کاراگاه یک الکلی با شخصیت مرزی است که از تنها زنی که ممکن بود او را قبول کند جدا شده. میر لندسمن کاراگاهی عبری‌ست که در منطقه‌ای یهودی نشیدن در آلاسکا زندگی می‌کنند. این شخصیت قابل درکِ پدید آمده توسط شیبن، یک ترکیب موفق از ویژگی‌های سرسختانه کاراگاهان هارد بویلد و جنبه‌های طنز محسوب می‌شود.

۲۶. سمیلا کاویکاک یسپرسن

جولیا اورموند در نقش سمیلا یسپرسن جولیا اورموند در نقش سمیلا یسپرسن
  • پدیدآورنده: پیتر هوگ
  • اولین حضور: رمان «احساس دوشیزه سمیلا به برف» (Miss Smilla’s Feeling for Snow) – انتشار در سال ۱۹۹۲

سمیلا کاویکاک یسپرسن (Smilla Qaaviqaaq Jaspersen) هم یک شخصیت منزوی دیگر است. او محصول یک اتحاد محکوم به نابودی بین یک پدر شهری دانمارکی و یک مادر اینوئیت بومی از گرینلند محسوب می‌شود. در دوران بزرگسالی، سمیلا رابطه دوستانه‌ای با یک پسر جوان با نام آیزایا (Isaiah) برقرار می‌کند اما جنازه این پسر در حالی پیدا می‌شود که ظاهراً از پشت‌بام سقوط کرده است. با این حال، سمیلا به ماجرا مشکوک می‌شود و عزمش را جمع می‌کند تا به حقیقت دست یابد؛ به هر بهایی.

۲۵. وی. آی. وارشاوسکی

کاتلین ترنر در نقش وی. آی. وارشاوسکی کاتلین ترنر در نقش وی. آی. وارشاوسکی
  • پدیدآورنده: سارا پارتسکی
  • اولین حضور: رمان فقط تاوان (Indemnity Only) – انتشار در سال ۱۹۸۲

کاراگاهان مونث زیادی در دنیای ادبیات وجود ندارند اما وی. آی. وارشاوسکی (V. I. Warshawski) با نام مخفف ویک (Vic) یکی از همان معدود کاراگاه‌ها محسوب می‌شود که به اندازه همتایان مذکر خود سرسخت و پر حاشیه است. محدوده فعالیت وارشاوسکی در مناطق بدنام سمت جنوب شیکاگو به حساب می‌آید. خود او نیز پر است از راز و معما. وی. آی. وارشاوسکی یک زن ورزشکار محسوب می‌شود که نسبت به اپرا علاقه دارد، پر دل و جرعت است اما در عشق شانس به او رو نمی‌کند.

۲۴. بازرس باکت

استیون ری در نقش بازرس باکت استیون ری در نقش بازرس باکت
  • پدیدآورنده: چارلز دیکنز
  • اولین حضور: رمان «خانه متروک» (Bleak House) – انتشار در سال ۱۸۵۳ (به شکل کتاب)

روش چارلز دیکنز در به تصویر کشیدن این کاراگاه به ظاهر معمولی که از راز خانه متروک پرده برمی‌دارد نشان داد که چگونه بسیاری از افراد مأموران قانون را در قرن نوزدهم می‌دیدند. به جای تکیه بر نبوغ استنتاجی غریزی، باکت (Bucket) به مشاهده پرداخت، مدارک موجود را جمع آوری کرد و پس از آن نتیجه گیری کرد.

۲۳. مایک همر

استیسی کیچ در نقش مایک همر استیسی کیچ در نقش مایک همر
  • پدیدآورنده: میکی اسپیلین
  • اولین حضور: رمان «من، هیئت منصفه» (I, the Jury) – انتشار در سال ۱۹۴۷

استانداردهایی که نویسنده جنایی تحسین شده، میکی اسپیلین، در رمان‌های خود تعریف کرده باعث شده تا مایک همر (Mike Hammer) هم از نظر اسم و هم از نظر خلق و خو یک همر [= چکش] باشد. این شخصیت نیز یکی از محصولات ژانر هارد بویلد کاراگاهی محسوب می‌شود. مایک همر از امثال سم اسپید و فیلیپ مارلو متفاوت به نظر می‌آید چرا که واقعاً یک آدم خشن و سرسخت است. همر که اکثراً با هری کثیف کلینت ایستوود مقایسه می‌شود، یک میهن پرست عمدتاً منزوی در سیستم پلیس است که ترجیح می‌دهد از روش‌های مرموز خود برای برقراری عدالت استفاده کند.

۲۲. کاراگاه چن چائو

جلد رمان کاراگاهی «مرگ یک قهرمان سرخ» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید) جلد رمان کاراگاهی «مرگ یک قهرمان سرخ» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید) جلد رمان کاراگاهی «مرگ یک قهرمان سرخ» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید)
  • پدیدآورنده: چی شاولونگ
  • اولین حضور: رمان «مرگ یک قهرمان سرخ» (Death Of A Red Heroine) – انتشار در سال ۲۰۰۰

کاراگاهان شاخص خیلی زیادی نیستند که پژوهشگر و نویسنده باشند تا از این نظر کاراگاه چینی چن چائو (Chen Cao) تبدیل به یک مورد خاص شود. این شخصیت نه تنها نقل قول‌های شاعرانه دارد بلکه رمان‌های کاراگاهی غربی را به چینی ترجمه می‌کند؛ آن هم در حالی که پرده از رازهای مربوط به قاتلان سریالی برمی‌دارد. چنین نبوغی است که باعث شده تا چی شاولونگِ نویسنده بتواند مشاهدات پرجزئیاتی از سرزمین مادری‌اش نیز به وجود آورد.

۲۱. دیرک جنتلی

ساموئل بارنت در نقش دیرک جنتلی ساموئل بارنت در نقش دیرک جنتلی
  • پدیدآورنده: داگلاس آدامز
  • اولین حضور: رمان «آژانس کارآگاهی جامع دیرک جنتلی» (Dirk Gently’s Holistic Detective Agency) – انتشار در سال ۱۹۸۷

شاید داگلاس آدامز بیش‌تر به خاطر مجموعه راهنمای مسافران مجانی کهکشان (The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy) شناخته شود ولی با این وجود کاراگاه سفر کننده در زمانش، دیرک جنتلی (Dirk Gently)، نباید از یادها برود. جنتلی به «به هم پیوستگی بنیادی همه چیز» باور دارد که کاملاً کارآمد است چرا که ماجراهایش او را از شاعر رمانتیک سمیوئل تیلور کولریج به اساطیر نورس و زن‌های آمریکایی می‌برد که وقتی نمی‌توانند در لندن سفارش پیتزا بدهند خشمگین می‌شوند. با دیرک جنتلی همراه یک کاراگاه خصوصی انگلیسی می‌شویم که به طبقه بالای جامعه تعلق دارد.

۲۰. لو آرچر

پل نیومن در نقش لو آرچر پل نیومن در نقش لو آرچر
  • پدیدآورنده: راس مک‌دانلد
  • اولین حضور: رمان «هدف متحرک» (The Moving Target) – انتشار در سال ۱۹۴۹

از جنبه‌های گوناگون، لو آرچر (Lew Archer) یک ادای احترام مشخص به شخصیت‌هایی مثل سم اسپید و فیلیپ مارلو محسوب می‌شود… حداقل در اولین حضورهایش در رمان‌های راس مک‌دانلد. او کمی آشفته‌ست و سرگذشت مشکل‌دار و رنگارنگی دارد. با تمام این اوصاف تفاوت‌های نامحسوس نیز نسبت به کاراگاهان جنایی پیش از خود دارد. لو کم‌تر جلب توجه می‌کند و از هر نظر دوست داشتنی‌تر است. آرچر از آن دسته کاراگاهان به حساب می‌آید که دوست دارید وقت خود را با او بگذرانید.

۱۹. بازرس ارشد رجینالد وکسفورد

جلد رمان کاراگاهی «از دون با مرگ» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید) جلد رمان کاراگاهی «از دون با مرگ» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید) جلد رمان کاراگاهی «از دون با مرگ» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید)
  • پدیدآورنده: روت رندل
  • اولین حضور: رمان «از دون با مرگ» (From Doon with Death) – انتشار در سال ۱۹۶۴

قرار نیست تمام کاراگاهان از دسته شخصیت‌های قوی و مرموز باشند. گاهی اوقات نیاز به یک شخصیت قابل اعتماد و دلسوز نیاز دارید که بتوانید به او تکیه کنید. به این ترتیب است که یکی از محبوب‌ترین مخلوقات روت رندل وارد صحنه می‌شود؛ بازرس ارشد رجینالد وکسفورد (Reginald Wexford). از نام قدیمی مسیحی‌اش گرفته تا نحوه لباس پوشیدن به شدت سنتی‌اش، وکسفورد یک افسر پلیس باهوش و بدون حاشیه است که با روش بی‌سر و صدای خودش پرونده‌ها را با راندمانی مثل اسپید، هولمز و دیگران حل می‌کند.

۱۸. آرکادی رنکو

ویلیام هرت در نقش آرکادی رنکو ویلیام هرت در نقش آرکادی رنکو
  • پدیدآورنده: مارتین کروز اسمیت
  • اولین حضور: رمان «پارک گورکی» (Gorky Park) – انتشار در سال ۱۹۸۱

در طی چندین رمان، آرکادی رنکو (Arkady Renko) شاهد تغییرات وسیع در شوروی و روسیه‌ی پس از شوروی بوده است. هر چند هیچ کدام از این تغییرات به طور خاص آموزنده نیستند. در حالی که رنکو شاهد طمع و فساد در سرزمین مادری‌اش است، در عین حال نیز می‌داند وضعیت غرب هم از این بهتر نیست. با تمام این اوصاف اما رنکو در ماجراجویی‌هایش به سمت قهرمان بودن کشیده می‌شود. البته طبق گفته منتقدانش این چشم‌اندازها از خودش ممکن است درست سر جای خود نباشند. مثل همیشه، این کاراگاه نیز با به بقیه جامعه سازگار نیست.

۱۷. کورت والاندر

کنت برانا در نقش کورت والاندر کنت برانا در نقش کورت والاندر
  • پدیدآورنده: هنینگ مانکل
  • اولین حضور: رمان قاتلان بدون چهره (Faceless Killers) – انتشار در سال ۱۹۹۱

کورت والاندر (Kurt Wallander) پوسته‌ای از یک انسان به حساب می‌آید که اضافه وزن دارد و سرخورده و تیره روز است. با تمام این اوصاف هنوز هم یک کاراگاه ماهر محسوب می‌شود. هر چند چنین چیزی کمک چندانی به زندگی‌اش که به شدت بد پیش رفته نمی‌کند. والاندر محصول جنایی نویس مشهور سوئدی، هنینگ مانکل، محسوب می‌شود که مورد اقتباس‌های تلویزیونی و سینمایی نیز قرار گرفته است؛ شاید به خاطر این که این شخصیت ملالت زندگی مدرن را به خوبی به نمایش درمی‌آورد.

۱۶. کانتیننتال آپ

جلد رمان کاراگاهی «خرمن سرخ» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید) جلد رمان کاراگاهی «خرمن سرخ» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید) جلد رمان کاراگاهی «خرمن سرخ» (برای دیدن سایز کامل روی تصویر کلیک/تپ کنید)
  • پدیدآورنده: دشیل همت
  • اولین حضور: داستانی کوتاه در مجله «نقاب سیاه» (Black Mask) – انتشار در سال ۱۹۲۳

خود کانتیننتال آپ (The Continental Op) مرموز نیز یک معما به حساب می‌آید چرا که نامش هیچ وقت به خوانندگان فاش نمی‌شود. او ذات دو رویی دارد و شیوه بی‌احساسش که با آن کارها را پیش می‌برد به آن معناست که این پیشروی ژانر هارد بویلد کاراگاهی بیش‌تر یک آنتی هیرو محسوب می‌شود. همت اشاره می‌کند که اگر با دقت به او بنگرید قلبش را پیدا خواهید کرد اما این قلب مطمئناً یک عضله با لکه‌ای سیاه است.

۱۵. پری میسون

متیو رایس در نقش پری میسون متیو رایس در نقش پری میسون
  • پدیدآورنده: ارل استنلی گاردنر
  • اولین حضور: رمان «پرونده پنجه‌های مخملی» (The Case Of The Velvet Claws) – انتشار در سال ۱۹۳۳

پری میسون (Perry Mason) که ایفای نقشش در سریال‌های تلویزیونی بر عهده ریموند بر و متیو رایس بود، طبق تعریف کلمه چندان کاراگاه به حساب نمی‌آید. او یک وکیل محسوب می‌شود منتهی روشی که با آن پرونده‌های در دستش را حل می‌کند نشان از مهارت در استنتاج و تشخیص است.

۱۴. بازرس ارشد آدام دالگلیش

برتی کارول در نقش یازرس ارشد آدام دالگلیش برتی کارول در نقش یازرس ارشد آدام دالگلیش
  • پدیدآورنده: پی. دی. جیمز
  • اولین حضور: رمان «صورتش را بپوشان» (Cover Her Face) – انتشار در سال ۱۹۶۲

آدام دالگلیش (Adam Dalgliesh) یک الگو از کاراگاهان کلاسیک بریتانیایی است؛ یک کاراگاه جنتلمن. با سر برآوردن در بین افرادی خوش تربیت (پدر او یک پیشوا در نورفک بود)، دالگلیش پر است از قدردانی نسبت به چیزهای کلاسیک. او شعر می‌نویسد و سوار جگوار می‌شود. آدام دالگلیش به شدت نسبت به شغلش محرمانه رفتار می‌کند، نسبت به آن مصمم است و خودش را وقف فعالیت‌های جنایی کرده تا با یک کاراگاه منزوی دیگر طرف باشیم.

۱۳. جک ریچر

تام کروز در نقش جک ریچر تام کروز در نقش جک ریچر
  • پدیدآورنده: لی چایلد
  • اولین حضور: رمان «قتلگاه» (Killing Floor) – انتشار در سال ۱۹۹۷

جک ریچر که توسط تام کروز به دنیای سینما راه پیدا کرده، از آن نوع کاراگاهان نیست که در دسته مارلو، اسپید و هولمز قرار بگیرد ولی در هر صورت این شخصیت نیز با نشاطی دراماتیک به حل معماها می‌پردازد. ریچر به عنوان یک سرگرد سابق در ارتش ایالات متحده هنگامی که با کمال میل به یک دردسر برمی‌خورد در میهنش (که خیلی نمی‌شناسدش و گاهی حتی نمی‌تواند تشخیصش دهد) سفر می‌کند. روش‌های جک ریچر برای رسیدن به حقیقت هیچ گاه چیزی کم‌تر از هیجان را انتقال نمی‌دهند.

۱۲. هری هول

مایکل فاسبندر در نقش هری هول مایکل فاسبندر در نقش هری هول
  • پدیدآورنده: یو نسبو
  • اولین حضور: رمان «خفاش» (The Bat) – انتشار در سال ۱۹۹۷

هری هول (Harry Hole) بیش از حد سیگار می‌کشد، بیش از حد نوشیدنی الکلی می‌نوشد، از روش‌های غیر متعارف برای گیر انداختن مجرمان بهره می‌برد و دوستان نزدیک کمی دارد. با تمام این اوصاف، در حالی که تمام این ویژگی‌ها ممکن است کلیشه محسوب شوند، اما این مهارت‌های نویسندگی یو نسبو هستند که به هری هول جان می‌دهند و با تزریق ترس‌هایی اضافی از او یک شخصیت متفاوتی می‌سازند. هول در جهان سفر می‌کند تا با قدرت استنتاج زیرکانه‌اش مجرمان کله گنده‌ای را تحویل قانون دهد.

۱۱. ویلیام از باسکرویل

شان کانری در نقش ویلیام از باسکرویل شان کانری در نقش ویلیام از باسکرویل
  • پدیدآورنده: اومبرتو اکو
  • اولین حضور: رمان «نام گل سرخ» (The Name of the Rose) – انتشار در سال ۱۹۸۰

یک راهب صومعه فرانسیسکن‌ در قرون وسطی به همراه سایدکیک جوانش احتمالاً خیلی شبیه به یک زوج مبارز با جرم و جنایت مثل بتمن و رابین به نظر نمی‌آیند منتهی شاید در صومعه‌های قرن چهاردهم ایتالیا نیاز به زد و خورد به اندازه این دو شخصیت دی‌سی نبود. اومبرتو اکو به عنوان یک نویسنده تحسین شده پست‌مدرن مقدار زیادی از استنتاج و قدرت تحلیل را در ویلیام از باسکرویل (William of Baskerville) قرار داده. منتهی روشی که او به حقیقت می‌رسد دقیقاً رسیدن به یک حقیقت قطعی نیست بلکه یک مکث در یک داستان چند لایه دیگر محسوب می‌شود.

۱۰. جان ریبس

کن استات در نقش جان ریبس کن استات در نقش جان ریبس
  • پدیدآورنده: ایان رانکین
  • اولین حضور: رمان «گره‌ها و صلیب‌ها» (Knots And Crosses) – انتشار در سال ۱۹۸۷

اگر قرار بود جان ریبس (John Rebus) را به عنوان یک اسکاتلندی از طبقه کارگر صنعتی که زیاد می‌نوشد، با مقامات مشکل دارد و رهبر ذاتی است توصیف کنید، شاید تصور می‌شد که صحبت در مورد سر الکس فرگوسن است. البته رفتار سر راست و بدون حاشیه ریبس باز هم باعث می‌شود تا اسطوره منچستر یونایتد به ذهن بیاید. منتهی ریبس (یک ارتشی سابق و کسی که از سیاست دوری می‌کند) شخصیت خودش را دارد و تا به حال در ۲۴ رمان و چندین داستان کوتاه حضور داشته است.

۹. ژول مگره

روآن اتکینسون در نقش ژول مگره روآن اتکینسون در نقش ژول مگره
  • پدیدآورنده: ژرژ سیمنون
  • اولین حضور: رمان «مسافری که با ستاره شمال آمد» (The Strange Case of Peter the Lett) – انتشار در سال ۱۹۳۱

ژول مگره (Jules Maigret) به عنوان یک مرد میان سال، دارای کمی اضافه وزن با علاقه نسبت به انواع نوشیدنی‌های الکلی، یک کاراگاه خصوصی دیگر است که انتخاب‌های غیرسالم در زندگی را به نمایش می‌کشد. با تمام این گفته‌ها اما او یک کاراگاه ماهر به حساب می‌آید؛ در هر حال ژرژ سیمنون از ژول مگره ۷۵ رمان و ۲۸ داستان کوتاه نوشته است.

۸. پدر براون

مارک ویلیامز دز نقش پدر براون مارک ویلیامز دز نقش پدر براون
  • پدیدآورنده: جی.کی. چسترتون
  • اولین حضور: داستان کوتاه «صلیب آبی» (The Blue Cross) – انتشار در سال ۱۹۱۰

جی.کی. چسترتونِ نویسنده در ۵۳ داستان کوتاه از یک کشیش کاتولیک قد کوتاه، تپل و بد لباس یک قهرمان ساخت. پدر براونِ (Brown) این نویسنده واضحاً از دلربایی سنتی کاراگاهان ژانر هارد بویلد آمریکایی برخوردار نیست و حتی از امثال هولمز و پوآرو هم کم ظرافت‌تر محسوب می‌شود. با این وجود، مثل تمام کاراگاهان زبردست او نیز همیشه به هدف خود می‌رسد. برتری پدر براون منطق، سرنخ و استنتاج نیست بلکه درک اوست. براون خودش را به جای قاتل می‌گذارد و به دنبال این می‌گردد تا ببیند چه کسی انگیزه واضحی برای انجام جرم دارد. این حقه کارآمدی بود که باعث شد پدر براون برای بیش از ۲۵ سال در دنیای داستان‌ها دوام بیاورد.

۷. سم اسپید

هامفری بوگارت در نقش سم اسپید هامفری بوگارت در نقش سم اسپید
  • پدیدآورنده: دشیل همت
  • اولین حضور: رمان «شاهین مالت» (The Maltese Falcon) – انتشار در سال ۱۹۳۰

دشیل همت برای سم اسپید (Sam Spade) ماندگارش، ویژگی‌های غیرپسندتر کانتیننتال آپ را با کمی فریبندگی مردانه زمخت ترکیب کرد. همت گفته است که اسپید همان کاراگاهی محسوب می‌شود که نیروهای پلیس دوست دارند شبیه به آن باشند؛ پیچیده، ساکت، سنگین، ثابت قدم و امکان برتری پیدا کردن نسبت به هر کس دیگر. تا به امروز، اسپید به عنوان تجلیِ افسونِ کاراگاهانِ خصوصیِ سنتی باقی مانده است. ایفای نقش هامفری بوگارت در نقش سم اسپید در سومین اقتباس از شاهین مالت هنوز هم اجرایی محسوب می‌شود که دیگر روایت‌های کاراگاهی هالیوود با آن مقایسه می‌شوند.

۶. بازرس مورس

جان ثا در نقش بازرس مورس جان ثا در نقش بازرس مورس
  • پدیدآورنده: کالین دکستر
  • اولین حضور: رمان «آخرین اتوبوس به وودستاک» (Last Bus to Woodstock) – انتشار در سال ۱۹۷۵

درست است که بازرس مورس (Morse) بیش‌تر به خاطر اجرای فراموش نشدنی جان ثا در یک سریال تلویزیونی شناخته می‌شود اما این شخصیت مثل خیلی از کاراگاه‌های ماهر دیگر، در دنیای کتاب‌ها به وجود آمده است. همانند اقتباس سریالی، مورسی که در رمان‌های دکستر سراغ داریم تحت تأثیر اپراست، عاشق یک پاینت ایل واقعی است و دوست دارد ماشین‌های کلاسیک براند. بازرس مورس هوش سرشاری دارد که معمولاً جرایم را با ترکیبی از حافظه تصویری و درک قابل تحسینش حل می‌کند.

۵. سی. آگوست دوپن

  • پدیدآورنده: ادگار آلن پو
  • اولین حضور: داستان کوتاه «قتل‌های خیابان مورگ» (The Murders In The Rue Morgue) – انتشار در سال ۱۸۴۱

رمان کوتاه قتل‌های خیابان مورگ عموماً به عنوان اولین نمونه از ژانر داستان‌های کاراگاهی در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب پروتاگونیست رنگارنگ ادگار آلن پو با نام سی. آگوست دوپن (C. Auguste Dupin) به عنوان پدربزرگ تمام شخصیت‌های حاضر در این لیست به حساب می‌آید. البته منطق، تحلیل‌ها و روش‌های اکثراً گمراه کننده سی. آگوست دوپن در حل کردن معماها و رازها باعث یادآوری ساکن مشهور خیابان مرکزی لندن می‌شود.

۴. فیلیپ مارلو

هامفری بوگارت در نقش فیلیپ مارلو هامفری بوگارت در نقش فیلیپ مارلو
  • پدیدآورنده: ریموند چندلر
  • اولین حضور: رمان خواب گران (The Big Sleep) تحت نام مارلو – انتشار در سال ۱۹۳۹

فیلیپ مارلو (Philip Marlowe) الگوی کاراگاهان هارد بویلد کلاسیک است؛ دوران که مردها مرد بودند و زن‌ها دوشیزه. او شوخی می‌کرد، نوشیدنی الکلی می‌نوشید، آراسته ظاهر می‌شود و کار را یک سره می‌کرد. مارلو به عنوان یک کاراگاه کم حرف، باهوش و نه چندان غریبه نسبت به فعالیت‌های فیزیکی مورد نیاز، یکی از کاراگاهان جنایی برتر دنیای ادبیات به حساب می‌آید که با ایفای نقش هامفری بوگارت روی پرده‌های سینما حاضر شده است.

۳. خانم مارپل

چرالدین مک‌ایوان در نقش خانم مارپل چرالدین مک‌ایوان در نقش خانم مارپل
  • پدیدآورنده: آگاتا کریستی
  • اولین حضور: مجموعه داستان‌های کوتاه «سیزده معما» (The Thirteen Problems) – انتشار در سال ۱۹۳۲

خانم مارپل (Marple) دقیقاً شبیه به همان پیرزن‌هایی‌ست که در خاطره‌ها باقی مانده‌اند؛ کوچک، محترم و مثل کیک‌های میوه‌ای که می‌پزند سنتی. با تمام این اوصاف، پشت این ظاهر، خانم مارپل به اندازه تمام کاراگاهان این لیست مهارت دارد. با وجود ذهنی که می‌تواند با مورس رقابت کند و قدرت استنتاجی به خوبی هولمز، روش‌های حل یک پرونده توسط خانم مارپل غیرمخاطره آمیز به نظر می‌آیند اما در هر صورت این کاراگاه در نهایت آدم بده داستان را گیر می‌اندازد.

۲. هرکول پوآرو

دیوید سوشی در نقش هرکول پوآرو دیوید سوشی در نقش هرکول پوآرو
  • پدیدآورنده: آگاتا کریستی
  • اولین حضور: رمان «ماجرای اسرارآمیز در استایلز» (The Mysterious Affair at Styles) – انتشار در سال ۱۹۲۰

مثل هولمز، هرکول پوآرو (Hercule Poirot) نیز تقریباً باور رسوخ ناپذیری نسبت به توانایی‌های خود دارد. این بخش شخصیت او گاهی کم‌تر مد نظر است چرا که وقتی آگاتا کریستی در سال ۱۹۲۰ پوآرو فرانسوی زبان اهل بلژیک را معرفی کرد یک چیز بیگانه و عجیب و غریب در مورد او وجود داشت. امروزه قوانین ظریف پوآرو، ذات مشکل پسندش و نحوه لباس پوشیدن دقیقش به طرز قابل توجهی جالب به نظر می‌رسند. به لطف اقتباس‌های فراوانی که از این کاراگاه می‌شود، این ویژگی‌های هرکول پوآرو همیشه در ذهن‌ها باقی خواهند ماند.

۱. شرلوک هولمز

جرمی برت در نقش شرلوک هولمز جرمی برت در نقش شرلوک هولمز
  • پدیدآورنده: آرتور کانن دویل
  • اولین حضور: رمان «اتود در قرمز لاکی» (A Study in Scarlet) – انتشار در سال ۱۸۸۸ (به شکل کتاب)

وقتی صحبت از کاراگاهان جنایی می‌شود ساکن شماره ۲۲۱بی خیابان بیکر رقیبی ندارد. با اجرای یک چارچوب سخت گیرانه و تقریباً علمی نسبت به پرونده‌هایش، شرلوک هولمز (Sherlock Holmes) نه تنها به داستان‌های کاراگاهی یک پایه اخلاقی داد بلکه به این ژانر جهت‌نمای هوشی نیز اضافه کرد. از دلایل بقای شرلوک هولمز تا به امروز شخصیت رنگارنگش، ظاهرسازی‌های شیک او، نحوه زندگی کولی‌وارانه‌اش و خودبزرگ بینی مغرورانه این شخصیت هستند.

ShortList

برچسب‌ها:

نظر شما