شناسهٔ خبر: 57567723 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

آیا مسکن بالاخره از زنجیر رکود تورمی خلاص می‌شود؟ آیا مسکن بالاخره از زنجیر رکود تورمی خلاص می‌شود؟

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن، در آبان‌ماه هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران، به طور میانگین ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش شده است که نسبت به مهرماه رشد ۶.۷ درصدی نشان می‌دهد؛ ثبت این رقم در آبان‌ماه به معنای افزایش ۴۶ درصدی متوسط قیمت مسکن در مقایسه با

صاحب‌خبر -

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن، در آبان‌ماه هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران، به طور میانگین ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش شده است که نسبت به مهرماه رشد ۶.۷ درصدی نشان می‌دهد؛ ثبت این رقم در آبان‌ماه به معنای افزایش ۴۶ درصدی متوسط قیمت مسکن در مقایسه با آبان‌ماه سال گذشته است.

همچنین در حوزه خرید و فروش‌ مسکن هم شاهد رشد ۴۷.۸ درصدی هستیم با طوری که بر اساس جدیدترین آمار، در آبان‌ماه ۸ هزار و ۵ واحد مسکونی در شهر تهران معامله شده است.

بر خلاف این آمار حسن لطفی عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است که میزان خرید و فروش مسکن در نیمه دوم سال بسیار کاهش یافته و در حال حاضر بازار در شرایط رکود تورمی به سر می برد.

محسنی یکی از مشاوران املاک در منطقه ۱۲ تهران هم در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: در منطقه ۱۲ از هفته گذشته قیمت مسکن بین ۲تا ۳ میلیون تومان در هر متر مربع افزایش یافته که این امر باعث خلوت تر شدن مغازه های مشاوران املاک شده است .

آیا مسکن بالاخره از زنجیر رکود تورمی خلاص می‌شود؟

او می گوید: همواره در نیمه دوم سال میزان معاملات کمتر از نیمه اول سال است اما با این وجود در این چند هفته گذشته میزان معاملات با رکود شدید تری روبرو شده است.

بررسی های بیشتر از بازار مسکن حاکی از آن است که در آبان‌ماه همچنان واحدهای نوساز با عمر تا ۵ سال ساخت، پرطرفدارترین بخش بازار بوده‌اند. سهم این دست از واحدهای مسکونی در مهرماه، ۲۸.۶ درصد از کل بازار بوده و در آبان‌ماه نیز با تغییری اندک به ۲۸.۴ درصد رسیده است.

بانک مرکزی در گزارش خود اعلام کرده است که استقبال خریداران از واحدهای نوساز در آبان‌ماه نسبت به مهرماه ۰.۲ درصد کاهش داشته که این تغییر نسبت به ماه مشابه سال گذشته، منفی ۳.۶ درصد بوده است.

منطقه ۵ پایتخت باز هم رکورد گرانی مسکن را شکست

در آبان ماه طبق معمول باز هم منطقه ۵ تهران بیش از مناطق دیگر توجه معامله‌گران را جلب کرده و کانون معاملات بوده و سهم این منطقه از کل معاملات، ۱۴.۲ درصد بوده است؛ گفتنی است قیمت ملک در این منطقه نیز به میانگین قیمت ماهانه مسکن در شهر تهران نزدیک است.

همواره اعلام می شود آمارهای بانک مرکزی که تنها مربوط به استان تهران و برای یک منطقه است خود باعث می شود که ورود سوداگران و دلالان به این بازار بیشتر شود در نتیجه همین امر بر افزایش قیمت مسکن تاثیر گذار خواهد بود.

کوچ متقاضیان مسکن به مناطق پایین تر شهری

حسینی یکی از متقاضیان خرید مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از ابتدای مهر به دنبال خرید مسکن در مناطق مرکزی تهران بودم اما با توجه به رشد چشم گیر مسکن در یکی دو ماه گذشته به سمت منطقه جنوبی تهران رفته ام تا شاید با بودجه ای که دارم بتوانم یک واحد نقلی خریداری کنم .

او می گوید: بسیاری از مشاوران املاک توصیه می کنند که واحد مسکونی خود را زودتر بخرم چراکه بازار به سمت رشد و نوسان قیمتی در حرکت است.

گران ترین مسکن معامله شده در تهران در آبان متری ۹۵ میلیون تومان بود

بر اساس گزارش بانک مرکزی در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۹۵ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۳ میلیون تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است؛ ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳۰.۷ و ۵۹ درصد افزایش نشان می‌دهند.

گفتنی است ۵۸.۶ درصد از واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط نرخ هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه (۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان) معامله شده و ۴۸.۹ درصد از معاملات نیز به واحدهای مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۳ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

دولت به فکر افزایش تولید مسکن باشد

محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است: با توجه به رشد قیمت مسکن در چند ماه گذشته و عدم ساخت وساز مناسب در مناطق مختلف تهران، بازار مسکن به سمت رکود تورمی در حرکت است و باید در این زمینه دولت تدابیر لازم را در دستور کار خود قرار دهد و به فکر افزایش ساخت و ساز باشد.

قیمت های کف بازار مسکن کمتر از آمار بانک مرکزی است

همچنین حسن لطفی عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت : آمارهای بانک مرکزی تنها برای یک یا دو منطقه از تهران است و قیمت ها در کف بازار مسکن بسیار کمتر از قیمت اعلام شده است چراکه در حال حاضر معامله ای در بازار مسکن صورت نگرفته که قیمت ها افزایش یابد.

او اظهار کرد: بیشترین نوسانات قیمت مسکن به دلیل رشد قیمت ارز، طلا و سکه بوده است که با تعدیل قیمت ها در این بازار به طور قطع بازار مسکن هم آرام می شود.

براساس این گزارش بازار مسکن در حال حاضر نیازمند تولید و عرضه مسکن است که این امر بر قیمت ها تاثیر می گذارد بنابراین دولت باید در چنین شرایطی برنامه ای مناسب درباره کنترل قیمت و تنظیم بازار ارائه کند تا این بازار به سمت آرامش پیش رود.

وام مسکن چند شد؟ / جدیدترین قیمت ها را در استان های مختلف ببینید

۲۱۷ ۴۶

منبع: khabaronline-1704668

نظر شما