شناسهٔ خبر: 57567680 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رئیسی: ظرفیت بی‌نظیر دین اسلام در روسیه نویدبخش زمینه‌های همکاری بیشتر خواهد بود

رئیس جمهور در پیامی به اجلاس مسلمان روسیه اظهار داشت: ظرفیت بی‌نظیر دین اسلام در روسیه نویدبخش زمینه‌های همکاری بیشتر در آینده‌ای روشن خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در به پیامی نشست مسلمانان روسیه به مناسبت گرامیداشت هزار و صدمین سال حضور اسلام در روسیه، که توسط «حاج ابوالقاسم دولابی» نماینده وی در این اجلاس قرائت شد، این کشور را از اولین کانون‌های حضور اسلام در سرزمین‌های دوردست خواند و اظهار داشت: ما ایرانیان مسلمان به خود می‌بالیم که شهر تاریخی دربند که کانون تلفیق و تلاقی فرهنگ روسی، ایرانی و اسلامی است، نخستین معبر و نقطه کانونی حضور مسلمانان در این سرزمین پهناور است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی همچون گذشته و در چارچوب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت همواره خواستار توجه به ظرفیت‌های دین اسلام در کشور پهناور روسیه با هدف توسعه تعاملات دوجانبه بوده است و در این راه از هیچ‌گونه مساعدت و همکاری فروگذار نمی‌کند.

متن پیام رئیس جمهور به شرح زیر است؛

دین اسلام در برهه‌ای از تاریخ این جهان نمایان شد که سیاهی و ظلمت جهل، فساد و کجروی عرصه حیات را بر نوع بشر تنگ کرده بود و پیامبر اسلام(ص) این اسوه معنویت و اخلاق، ودیعه صلح و امنیت را در سپهر عدالت برای بشریت به ارمغان آورد و راه سعادت و هدایت را به روی مردم گشود.

در سایه رهنمودهای قرآنی و منش رسول گرامی اسلام و اهل بیت پاک و مطهر ایشان، دین اسلام، دین رحمت و رأفت برای همه ملل جهان شد و با خطاب «تعالوا الی کلمة سواء بیننا و بینکم» همگان را به وجه مشترک بین ادیان الهی یعنی پرستش خدای واحد و اجتناب از شریک قرار دادن برای او و مقابله با سیطره‌جویی مستکبران دعوت نمود.

امری که در عمل با انقلاب اسلامی ایران محقق شد و ایران در سایه اسلام توانست این افتخار را به دست آورد که بر سیطره و سلطه قدرت‌های مستقبل فائق آید و یک ملت مستقل بنا شود.

اما سیطره جویان و مستکبران تلاش کردند با بسیج شبکه تبلیغاتی و رسانه‌ای و ایجاد گروه‌های تروریستی همچون القاعده و داعش این حقیقت را وارونه به جهانیان معرفی نمایند غافل از آنکه تاریخ تمدن بشری فراموش نمی‌کند که این مجاهدت‌های نبی ‌اعظم (ص) و اهل بیت ایشان بود که توانست ظرفیت ملت‌های مختلف در غرب آسیا را بیدار سازد و آنها را به پایه گذاران یک تمدن بزرگ اسلامی مبدل کند به طوری که نقطه عطفی در پیشرفت همه جانبه تمدن کنونی تلقی گردد.

لئو تولستوی، نویسنده شهیر روسی در توصیف عظمت پیامبر اسلام می نویسد: «بدون هیچ شک محمد(ص) یکی از مصلحان بزرگ بود که راه را برای امنیت هموار نمود، از قربانی انسانی و خونریزی در میان اقوام جلوگیری کرد و دروازه ترقی و تمدن را به طور وسیع باز نمود».

به گواه تاریخ، روسیه از اولین کانون‌های حضور اسلام در سرزمین‌های دوردست به شمار می‌رود و ما ایرانیان مسلمان به خود می‌بالیم که شهر تاریخی دربند که کانون تلفیق و تلاقی فرهنگ روسی، ایرانی و اسلامی است، نخستین معبر و نقطه کانونی حضور مسلمانان در این سرزمین پهناور است.

امروز حضور اسلام به عنوان دین بزرگ روسیه، این کشور را به بزرگترین جامعه مسلمانان اعم از شیعیان و برادران اهل تسنن در میان کشورهای غیر اسلامی تبدیل کرده است، با این تفاوت که اسلام در روسیه بر خلاف سایر کشورهای غیر اسلامی یک دین تاریخی فرهنگی و دارای ریشه هزار ساله در این سرزمین پهناور است.

گواه بر این مدعا، سخنان شخصیت‌ها و نویسندگان شهیر روسی درباره دین اسلام و شخصیت و سیمای مبارک پیامبر(ص) است.

این ویژگی برجسته توانست در برابر طوفان ایدئولوژی الحادی و مادی‌گرا طاقت بیاورد و همچنان به عنوان دینی زنده و پویا در تار و پود زندگی مردمان آن سرزمین حضور فعال داشته باشد.

روسیه امروز الگوی موفقی از گفتگوی ادیان ابراهیمی و مذاهب اسلامی است. تبلور عینی این ظرفیت بی‌بدیل در ارتباط گسترده کلیسای ارتودکس و مفتیان اهل سنت با مراکز دینی و علمی ایران اسلامی نمود یافته است.

از برکات این گونه ارتباطات بین مذاهب که منجر به فهم مشترک دو کشور روسیه و ایران درباره مسائل جهانی و به ویژه مسئله تروریسم شده است، وحدت عمل این دو کشور در مبارزه با داعش و افراط گرایی مذهبی را در پی داشته است.

جمهوری اسلامی با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی همچون گذشته و در چارچوب سه اصل عزت، حکمت و مصلحت همواره خواستار توجه به ظرفیت‌های دین اسلام در کشور پهناور روسیه با هدف توسعه تعاملات دوجانبه بوده است و در این راه از هیچ‌گونه مساعدت و همکاری فروگذار نمی‌کند.

سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در تعامل با کشور روسیه، همواره بر مبنای تقویت روابط با آن کشور بوده و در این میان ظرفیت بی‌نظیر دین اسلام و مذاهب موجود در این کشور متمدن، نوید بخش زمینه‌های همکاری و هم افزایی بیشتر در آینده‌ای روشن و متعالی خواهد بود. ظرفیتی که با حضور روسیه در سازمان همکاری اسلامی به عنوان عضو ناظر می‌تواند بر یکه تازی تمدن غرب و نادیده انگاری تمدن‌های غیرغربی و یکجانبه‌گرایی فائق آید.

در پایان این‌جانب بر خود لازم می‌دانم تا از دست اندرکاران این همایش بین‌المللی که به مناسبت هزار و صدمین سال حضور اسلام در روسیه برگزار شده است، کمال تشکر و سپاس را داشته باشم و از خداوند متعال می‌خواهم که تلاش های ارزنده شما را منشأ خیر و برکت برای امت اسلامی قرار دهد.

انتهای پیام/

نظر شما