شناسهٔ خبر: 57567275 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

خطیب جمعه قزوین؛

اعتراض مسالمت‌آمیز حق دینی مردم است/ خرابکاری و ایجاد ناامنی اعتراض محسوب نمی‌شود

وی با بیان اینکه اعتراض مسالمت آمیز و در چارچوب قانون حق دینی مردم است، ادامه داد: اگر بخواهیم به این کلمه از منظر دینی و قرآنی نگاه کنیم، اعتراض حقی است که خدا بر گردن ما گذاشته و از ما انتظار اعتراض دارد، در مباحث دینی اعتراض تحت عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» آمده است.

صاحب‌خبر -

آیت الله عبدالکریم عابدینی در خطبه های نماز جمعه این هفته قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار می شود، اظهار کرد: یکی از مسائل مهمی که امروز باید به آن توجه داشته باشیم، کلمه ای است که در ادبیات سیاسی از آن تحت عنوان «اعتراض» استفاده می شود و می گویند آیا مردم حق اعتراض دارند یا خیر؟ اگر قرار است اعتراض کنند چه باید بکنند؟

اعتراض مسالمت‌آمیز حق دینی مردم است

وی با بیان اینکه اعتراض مسالمت آمیز و در چارچوب قانون حق دینی مردم است، ادامه داد: اگر بخواهیم به این کلمه از منظر دینی و قرآنی نگاه کنیم، اعتراض حقی است که خدا بر گردن ما گذاشته و از ما انتظار اعتراض دارد، در مباحث دینی اعتراض تعریف شده و شناخته شده است، در مباحث دینی اعتراض تحت عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» آمده است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اگر یک جا دیدید به یک معروف عمل نمی شود، اینجا باید اعتراض کرد و گفت عدالت رعایت نشده است، حق نماز به جا آورده نشده است، به قرآن اهانت شده و آن طور که باید حقش ادا نشده است، یعنی امر به رعایت حق قرآن، مسجد، عدالت، کرامت و احترام انسان ها و امنیت کنید.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: امنیت را به مخاطره انداخته اند، اینجا باید امر به معروف کنید و با بیان، کلام و روشنگری از امنیت حمایت کنید، این یک نوع اعتراض و امر به معروف است.

خرابکاری و ایجاد ناامنی اعتراض محسوب نمی‌شود

وی با بیان اینکه خرابکاری و ایجاد ناامنی اعتراض محسوب نمی‌شود، خاطرنشان کرد: نهی از منکر نیز اعتراض است، هر کجا بدی دیدید جلوی آن را بگیرید و دیگران را از آن نهی کنید، نگذارید بدی اتفاق بیفتد، این اعتراض است، این انتظاری است که خدا از ما دارد اما اکنون متاسفانه برخی ها اعتراض را وارونه تعریف کرده و تصور می کنند نام هر جنجال و برهم زدن امنیت جامعه را می‌توان اعتراض گذاشت در حالی که این گونه نیست.

خطیب نماز جمعه قزوین بیان کرد: حالا ما باید ببینیم اعتراض ما از جنس کدام اعتراض است، ما در کدام صف و کدام جبهه قرار داریم؟ خداوند در قرآن کریم در رابطه با منافقین می فرماید این ها معترض هستند، البته دل‌های این ها یکی نیست، این ها حتی همدیگر را هم تحمل نمی کنند.

آیت الله عابدینی خاطرنشان کرد: منافقین می خواهند منکرات در جامعه باشد، امر به منکر می کنند و از خوبی ها نهی می کنند، آنها خدا را فراموش کرده اند، خدا نیز آنها را به فراموشی سپرد، منافقین فاسق هستند، خدا آتش دوزخ را به منافقین وعده و عاقبت آن ها این است.

وی تاکید کرد: منافقین اعتراض دارند که چرا نماز جمعه برگزار می شود، چرا مساجد مورد استقبال مردم است؟ پس ما باید بیشتر به مساجد روی بیاوریم تا منافقین بیشتر ناراحت شوند. خدا راجع به یهودیان فرمود از غصب بمیرید، باید کاری کنیم منافقین و یهودیان از غضب و ناراحتی بمیرند، آن ها از صفوف نماز جمعه عصبانی می شوند، از صفوف نمازهای جماعت و بازارگرمی مساجد ناراحت می شوند، چون این موارد بهترین معروف های روزگار هستند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: منافقین اگر روزی و معیشت مردم رو به راه باشد عصبانی می شوند، هر کاری می کنند که دولت نتواند نان مردم را به دستشان برساند، حواسمان به این ها باشد، دولت زحمت می کشد، ولی آنها هر چه می توانند جلوی راه دولت مانع ایجاد می کنند.

همراهی دولت و ملت موجب رفع مشکلات معیشتی می‌شود

امام جمعه قزوین با بیان اینکه همراهی دولت و ملت موجب رفع مشکلات معیشتی می‌شود، ادامه داد: بنابراین دولت و ملت باید دست در دست هم کاری کنیم که مشکل معیشت جامعه حل شود و سایه شوم گرانی از سر مردم برداشته شود، فساد اداری اگر جایی هست باید با آن برخورد شود و الحمدالله در استان ما برخورد با مفسدان دنبال می شود.

وی اظهار کرد: بنابراین هر کجا اگر مشکلی هست باید این مشکل برطرف شود اما شیطان می خواهد که این مشکلات به قوت خود باقی باشند و اختلافات وجود داشته باشد، شیطان می خواهد به جای اینکه مردم و دولت دست در دست هم دهند و مشکلات را حل کنند دائم به همدیگر ایراد بگیرند، این ها خواست دشمن است.

آیت الله عابدینی افزود: قرآن راجع به منافقین می فرماید منافقین معترض هستند، معترض به خوبی ها هستند و مقابل خوبی ها ایستاده اند اما راجع به مومنین فرمود این ها نسبت به یکدیگر حمایت کننده هستند و آبروی یکدیگر را حفظ می کنند، درد و غم همدیگر را تسکین می بخشند و هوای همدیگر را دارند. 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: هر مومنی که هوای مومن دیگری را ندارند اشتباه می کند که خودش را مومن می داند، چون نمی شود کسی مومن باشد ولی هوادار مومنین نباشد. 

وی ادامه داد: وقتی این مومن پدر، برادر و خویشاوند باشند، صله رحم هم به آن اضافه می شود و این حقیقت تقویت می شود، مؤمنین باید آبروی همدیگر را حفظ کنند و جلوی اشتباهات همدیگر را بگیرند. 

خطیب نماز جمعه قزوین بیان کرد: اعتراض مومنین این است که هر کجا معروفی نیست امر می کنند که آن معروف دیده شود، این ها نسبت به منکرات معترض هستند، نماز را اقامه می کنند، زکات را می پردازند، خدا و رسول خدا را اطاعت می کنند، خدا رحمت خود را بر سر این ها سایه افکن می کند و تحت رحمت خدا قرار می گیرند و وعده بهشت برین به این ها داده شده است. 

آیت الله عابدینی خاطرنشان کرد: خداوند فرمود مومنین همراه پیغمبر باشید، پیغمبر هم مامور شد تا در مقابل کفار، منافقین و مشرکان بجنگد و آن ها را سر جای خودشان بنشاند، همان وضعیتی که امروزه در تقابل بین اسلام و کفر شاهد هستیم. 

وی تاکید کرد: یکی از مناسبت هایی که پیش رو داریم، سالگرد انتفاضه اول مردم فلسطین است، سال 1366 اولین انتفاضه فلسطین اتفاق افتاد که نام آن «انتفاضه الحجاره» یعنی انقلاب سنگ بود، به این معنا که آن موقع جوانان فلسطینی و مردم فلسطین در مقابل صهیونیست ها فقط می توانستند سنگ پرتاب کنند. 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: اما اکنون فلسطینی ها با موشک های دوربرد و منهدم کننده صهیونیست ها را هدف قرار می دهند، چقدر اوضاع فرق کرده است، این پیشرفت به خاطر ولایت تحقق یافت. 

وی افزود: مناسبت دیگر سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی (ره) است، در شورای عالی انقلاب فرهنگی اهداف مشخصی وجود دارد، یکی از اهداف این شورا گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامی و اعتلای فرهنگ عمومی است، وظیفه شورای انقلاب فرهنگی این است که فرهنگ عمومی را ارتقا ببخشد و بالا ببرد تا مردم با فرهنگ ایمانی زندگی کنند. 

آیت الله عابدینی عنوان کرد: شاید شورای انقلاب فرهنگی در انجام این رسالت نتوانسته آن گونه که باید پا به پای انقلاب و مردم حرکت کند، امیدواریم شورای انقلاب فرهنگی سرعت، شتاب، جدیّت و دقت نظر خود را در حراست از فرهنگ عمومی و اعتلای فرهنگ عمومی بیشتر کند. 

خطیب نماز جمعه قزوین بیان کرد: یکی دیگر از اهداف این شورا، تزکیه محیط های علمی و فرهنگی، اعم از دانشگاه ها، آموزش و پرورش و همه جاهایی است که کارشان و شغلشان مرتبط با مسائل علمی و فرهنگی است، شورای انقلاب فرهنگی باید این فضاها را از افکار مادی، فرهنگ غربی و روحیات غرب زدگی پاک کند. 

وی تصریح کرد: سومین هدف شورای انقلاب فرهنگی، تحول دانشگاه ها، مدارس و مراکز فرهنگی است، اکنون ما معتقدیم مدیران کل و مسئولین رده بالای وزارت ارشاد انسان های شایسته و صالحی هستند اما ابزاری که دست وزارت ارشاد است، چه ابزاری است؟ نیروهایی که سالیان سال در بدنه این وزارتخانه جا خوش کرده اند و برای دیگران کار می کنند و تعداد زیادی از آن ها عوامل فتنه و آشوب می شوند، آیا تکلیف این ها باید روشن شود یا باید از بیت المال و از جیب مردم بخورند و جز خیانت چیزی از آن ها به مردم نرسد؟ 

آیت الله عابدینی افزود: روز جهانی حقوق بشر و اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد در پیش رو است، آنچه تاکنون از سازمان ملل دیده ایم اکثرا حمایت از ظالمان بوده و در مقابل توده های مردم، مظلومین و محرومین اعلامیه صادر کرده اند، هر وقت فلسطینی ها تا حدودی موفق می شدند آتش بس از طرف سازمان ملل صادر می شد، هر کجا صهیونیست ها پیشرفت می کردند سازمان ملل ساکت بود، تماشا می کرد و کشتار آن ها را تایید می کرد. 

خطیب نماز جمعه قزوین اظهار کرد: هفته پژوهش و فناوری را نیز در پیش داریم و آن را قدر می دانیم، سالگرد شهادت آیت الله دستغیب را به عنوان اولین شهید محراب در پیش داریم، خداوند ایشان را رحمت کند، همچنین روز گذشته هنرمند ضد آمریکا و ضد سلطه استکباری مرحوم اسفندیار قره باغی که نغمه های انقلابی ایشان هنوز در ذهن مردم ماست، را از دست دادیم. 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: همچنین روز گذشته مرحوم مهندس رستم قاسمی را از دست دادیم، ایشان در جبهه های جنگ حضور داشت، فداکاری کرد، در دوره هایی هم وزیر بود و در دوران وزارتش در راه و شهرسازی هم مبتلا به بیماری شد و به رحمت خدا رفت، خدا ایشان را هم با انبیا و اولیای الهی محشور کند. 

آیت الله عابدینی در پایان گفت: همچنین روز گذشته مراسم تشییع و تدفین عالم بزرگوار شهر ما مرحوم حجت الاسلام و المسلمین شفیعی بود، خدای متعال ایشان را غریق رحمت قرار دهد.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

نظر شما