شناسهٔ خبر: 57566767 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بن سلمان: بر لزوم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای تاکید می‌کنیم

سران کشور‌های عربی خلیج فارس و چین در نشستی، در خصوص مسائلی از قبیل برنامه هسته‌ای ایران، یمن و تامین انرژی جهان صحبت کردند.

صاحب‌خبر -

در ادامه سفر سه روزه رئیس جمهور چین به عربستان، مقامات دو کشور امروز (جمعه) بر سر تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و مسائل حوزه انرژی توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، در نشست چین و کشور‌های عربی برای همکاری و توسعه، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان گفت: «بر لزوم پایبندی ایران بر تعهدات بین‌المللی در پرونده هسته‌ای و پایبندی به اصل همجواری تاکید می‌کنیم».

وی همچنین با اشاره به مسئله یمن ادعا کرد: «موضع خود را در قبال بحران یمن و نیاز به یافتن راه حل سیاسی برای پایان دادن به آن تایید می‌کنیم».

بحران انرژی کنونی در جهان نیز یکی دیگر از مسائل مطرح شده در این نشست بود. محمد بن سلمان در این خصوص تاکید کرد کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس منبع قابل اعتمادی برای تامین اعتماد مورد نیاز جهان هستند. این کشور‌ها خواهان همکاری‌های متنوع و افزایش تعامل با چین هستند. شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز در مقابل تاکید کرد پکن به کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس اعتماد داشته و قاطعانه از چندجانبه‌گرایی حمایت می‌کند.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز چهارشنبه در سفری سه روزه به منظور افزایش همکاری با کشور‌های حوزه خلیج فارس، وارد خاک عربستان شد. رسانه دولتی عربستان می‌گوید قرار است در این سفر قرارداد‌های دوجانبه به ارزش ۳۰ میلیارد دلار امضا شود.

تا کنون، تقویت ارتباطات بین دو طرف در جریان گفتگو‌ها مورد تاکید قرار گرفته و دو کشور بر بهبود تجارت دوجانبه غیرنفتی تمرکز کرده‌اند. همچنین همکاری در زمینه تولید خودرو، نمک‌زدایی آب، تولید و معدن نیز در دیدارها به بحث گذاشته شده است

نظر شما