شناسهٔ خبر: 57566742 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت خبر داد

فراخوان جذب نیرو در صنعت نفت/ ۱۷ هزار نیرو تا ۱۴۰۸ بازنشسته می‌شوند

مهدی علی مددی با اشاره به ساماندهی نیرو‌های پیمانکاری و مدت‌موقت، احیای جذب فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت و بازنشسته شدن ۱۷ هزار نیرو تا سال ۱۴۰۸، گفت: تا پایان آذرماه ۱۴۰۱ با هماهنگی سازمان سنجش و آموزش کشور، آزمون استخدامی برای جذب سه‌هزار و ۳۰۰ نفر در صنعت نفت برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، «مهدی علی مددی» در گردهمایی هم اندیشی مدیران ارشد صنعت نفت با بیان اینکه با روی کارآمدن دولت سیزدهم با انبوهی از مطالبات کارکنان در صنعت نفت روبه‌رو بودیم، افزود: با حمایت وزیر نفت و تأکید دولت سیزدهم بر مردمی بودن، به فکر حذف صورت مساله مسائل و مشکلات کارکنان صنعت نفت نبودیم، بلکه به‌دنبال حل آن‌ها بودیم.

وی با بیان اینکه در ۱۶ ماه گذشته اقدام‌های مطلوبی در حوزه منابع انسانی صنعت نفت انجام شده است، گفت: در نخستین اقدام در این بخش، تصمیم‌های حوزه منابع انسانی را در ریل تخصصی خود قرار دادیم و با تشکیل و احیای شورای مدیران توسعه منابع انسانی سعی کردیم کل تصمیم‌ها را در قالب تصمیم مدیران منابع انسانی شرکت‌ها اتخاذ کنیم.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت با اشاره به برگزاری ۴۹ نشست و ۵۹ مصوبه در ۱۶ ماه اخیر، ادامه‌داد: در این مدت سعی نکردیم در خلاء تصمیم بگیریم، همه تصمیم‌هایی که تاکنون گرفته شده از دل شورای مدیران توسعه منابع انسانی درآمده است.


ساماندهی نیرو‌های قرارداد موقت


علی مددی، نخستین چالش این معاونت را ساماندهی نیرو‌های قرارداد مدت‌موقت اعلام کرد و گفت: نیرو‌های قرارداد مدت‌موقت هشت سال بدون نظام جبران خدمات یکپارچه فعالیت می‌کردند و همواره نسبت به این مساله اعتراض داشتند که توانستیم براساس مصوبه ۱۶۶۲ نظام جبران خدمات آن‌ها را در قالب قرارداد‌ها اجرایی کنیم.

وی گفت: بحث بعدی، اجرای کامل قانون تبصره بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه بود که پنج‌هزار و ۶۰۰ نفر از نیرو‌های قراردادی مدت‌موقت و معین به رسمی تبدیل وضعیت شدند.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت با اشاره به مفاد بند «د» تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ افزود: براین اساس، تبدیل وضعیت ۲۷ هزار و ۸۲۷ نفر هفت نفرکار بسیار سختی بود، زیرا از یک سو جلو ورود نیروی انسانی رسمی گرفته شده و از سوی دیگر ورود نیروی غیررسمی آزاد بود.


جذب ۵۰ هزار نفر با وجود شعار ممنوعیت جذب در دولت گذشته


علی مددی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۲ حدود ۷۰ هزار نیروی غیررسمی پیمانکاری داشتیم که در سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۱۲۰ هزار نیروی پیمانکاری رسیده بود، گفت: همه این‌ها در حالی رخ داد که اعلام شده بود هیچ جذبی نداریم، از این رو لازم است که در حوزه نیرو‌های غیررسمی (پیمانکاری) به‌صورت جدی وارد عمل شویم.

وی با اشاره به اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل پیمانکاری افزود: پیش از این سامانه ساپنا برای پیمانکاران تعریف شده بود و اکنون به‌دنبال این هستیم تا این سامانه را به سامانه حقوق و دستمزد متصل کرده و نظام جبران خدمات نیرو‌های پیمانکاری را نیز درست کنیم.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت با اشاره به فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت تصریح کرد: تعهد بسیار سنگینی بر وزارت نفت در این بخش حاکم بود که موفق شدیم فرآیند مصاحبه تخصصی، فنی و روانشناختی هزار و ۵۷۲ نفر از این فارغ التحصیلان را انجام دهیم به‌نحوی که استخدام پذیرفته‌شدگان این مرحله در حال انجام است.

علی مددی از برنامه‌ریزی برای فراخوان عمومی جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه‌های تخصصی صنعت نفت گفت: تا سال ۱۴۰۸، ۱۷ هزار نیروی صنعت نفت بازنشسته می‌شوند بنابراین از هم‌اکنون به فکر جذب نیرو‌های متخصص در این زمینه هستیم، با اقدام‌های انجام شده تقاضای جذب ۵ هزار و ۸۵ نفر را ارائه کردیم که سازمان اداری و استخدامی با جذب ۳ هزار و ۳۰۰ نفر موافقت کرده است که تا پایان این ماه برنامه برگزاری آزمون استخدامی را با هماهنگی سازمان سنجش خواهیم داشت.


تکثر و گوناگونی قراردادها، پاشنه آشیل صنعت نفت


وی با بیان اینکه تکثر قرارداد‌ها یک پاشنه آشیل در صنعت نفت است، احیای طرح نخبه وظیفه که در صنعت نفت ملغی شده بود، جذب ۴۵۰ نفر از پذیرفته‌شدگان فارغ التحصیل برتر دانشگاهی و تبدیل قرارداد آن‌ها به مدت‌معین را از دیگر اقدام‌های انجام شده در این مدت ذکر کرد و گفت: در این مدت به تعیین‌تکلیف وضع پذیرفته شدگان مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت و نفرات دارای مجوز که ۱۹۱ مجوز استخدامی وزیران پیشین بود، پرداختیم و افرادی که در فرآیند مصاحبه فنی، تخصصی و روان‌شناختی تأیید شوند با مجوز وزیر نفت به‌صورت قرارداد مدت معین جذب می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت با اشاره به بازنگری ابلاغیه تعدیل مدرک تحصیلی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ تعدیل مدرک متوقف شده بود که با تعیین‌تکلیف آن‌ها نزدیک به ۷ هزار تعدیل مدرک را در این مدت انجام دادیم.


موج گسترده ورود نیرو‌های پیمانکاری در صنعت نفت


علی مددی گفت: همچنین تبدیل شیوه‌نامه و دستورالعمل نیرو‌های پیمانکاری همراه با مصوبه تبدیل وضعیت نیرو‌های پیمانکاری ایثارگران بند «د» ابلاغ شد، البته باید به این موضوع هم توجه داشت که در این شیوه‌نامه مجوز جذب از همه مدیران گرفته شد و تنها وزیر نفت می‌تواند مجوز جذب نیرو‌های پیمانکاری را بدهد.

وی با اشاره به بازطراحی ساماندهی نیرو‌های پیمانکاری و تأمین نیازسنجی آن‌ها گفت: باید سونامی ورود نیروی انسانی غیررسمی (پیمانکاری) را در صنعت نفت مهار کنیم، اگر این کار را انجام ندهیم با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهیم شد.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت بازطراحی نظام گروه بندی مشاغل صنعت نفت و خانواده‌های شغلی، تبدیل و ابلاغ شیوه نامه شورای فرهنگی به صورت یکپارچه، ایجاد بانک اطلاعات فرزندان ایثارگران صنعت نفت را از دیگر اقدمات انجام شده ازسوی این معاونت اعلام کرد و افزود: همچنین مصوبه ۱۴۹۷ مبنی بر جذب یکی از فرزندان کارکنان ایثارگر ۲۵ درصد به بالا که در سال ۹۲ ملغی شده بود با دستور وزیر نفت احیا شده است و براین اساس یک نفر از فرزندان ایثارگر به شکل غیررسمی و در چند مرحله جذب می‌شوند.

نظر شما