شناسهٔ خبر: 57566718 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

موشک چینی با موفقیت یک ماهواره را به فضا ارسال کرد

پرستو توکلی

چین امروز ۹ دسامبر ۲۰۲۲ یک موشک حامل لانگ مارچ ۲ دی(Long March ۲D) را از مرکز پرتاب ماهواره تائی‌یوان در شمال استان شانشی چین به فضا پرتاب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، به گفته اداره ملی فضایی چین، چین در اوایل صبح جمعه یک موشک حامل لانگ مارچ ۲ دی را برای انتقال یک ماهواره رصد زمین به فضا پرتاب کرد.

دولت چین در بیانیه‌ای خبری، گفت: این موشک در ساعت ۲:۳۱ بامداد به وقت محلی در مرکز پرتاب ماهواره تائی‌یوان در استان شانشی در شمال چین پرتاب شد و به زودی این ماهواره رصدی چند منظوره فراطیفی را در مدار خورشیدهمگام یا مدار خورشیدآهنگ در فاصله ۷۰۵ کیلومتری سطح زمین قرار می‌دهد.

این ماهواره مجهز به تجهیزات علمی است که برای نظارت بر اکولوژی و محیط زیست، بررسی منابع طبیعی و شناسایی عناصر جوی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. داده‌های به‌دست‌آمده توسط این فضاپیما از تلاش‌های چین برای واکنش به تغییرات آب‌وهوایی پشتیبانی خواهد کرد.

هم ماهواره و هم موشک مورد استفاده توسط آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای، (یکی از شرکت‌های تابعه شرکت علوم و فناوری هوافضای چین، پیمانکار فضایی پیشرو این کشور)، ساخته شده‌اند.

نیروی موشک لانگ مارچ ۲ دی، توسط سوخت‌های مایع تامین می‌شود و نیروی پرتاب رانش آن ۳۰۰ متریک تن است. این هواپیما قادر است یک فضاپیمای ۱.۲ تنی را به مدار خورشیدهمگام با ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری بفرستد. این پرتاب چهارصد و پنجاه و سومین پرواز از خانواده موشک‌های لانگ مارچ را رقم زد.

انتهای پیام

نظر شما