شناسهٔ خبر: 57565891 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

قائم مقام وزیر کشور:

محله همت‌آباد اصفهان را الگوی ملی بازآفرینی شهری قرار دادیم

موج نیوز

قائم مقام وزیر کشور در امور محرومیت‌زدایی گفت: در تعاونی‌سازی محله همت‌آباد اصفهان را الگو قرار داده‌ایم، زیرا در این محله کار اصولی انجام شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، علی آقامحمدی در نشست قرارگاه محرومیت‌زدایی و توانمندسازی استان اصفهان که با محوریت و دستور کار «طرح ۲۰۲۰ محله کم برخوردار (توسعه اجتماع محور)» تشکیل شد، اظهار داشت: این طرح از یک نقطه آتش به اختیار در جریان یک بازدید با گروهی جهادی در تهران شروع شد.

وی ادامه داد: دیدن صحنه‌های این بازدید میدانی جرقه‌ای برای تهیه و تدوین طرح ۲۰۲۰ محله کم برخوردار (توسعه اجتماع محور) را ایجاد کرد.

قائم مقام وزیر کشور در امور محرومیت‌زدایی بیان کرد: این طرح پس از کسب تجارب و ایده کارشناسان متعدد پس از ۸۰ جلسه آماده شد و در نهایت به دو جمع‌بندی رسیدیم. نخست اینکه دستگاه‌ها را با یکدیگر هماهنگ کنیم و در مرحله بعد نیاز مردم را شناسایی و اولویت‌بندی کنیم.

وی تصریح کرد: در این راستا دو محور، بدون عارضه‌های مرسوم مانند تغییر تشکیلات و هدایت بودجه را مبنای کار قرار دهیم. برای شروع فعالیت ابتدا مناطق مختلف را طبقه‌بندی کردیم تا با یک برنامه مشخص و کارشناسی این حوزه را ساماندهی کنیم.

آقامحمدی گفت: در دنیا بی‌نظیر است کشوری در مدت زمان کوتاهی از جمعیت ۳۰ درصد شهری، ۷۰ درصد روستایی به جمعیت ۲۰ درصد روستایی و ۸۰ درصد شهری تبدیل شود.

وی ادامه داد: برای ساماندهی این موضوع با نگاهی به ظرفیت‌ها دریافتیم که جمعیت مورد نیاز ما در ۲۰۲۰ محله جمع هستند. در این طرح تلاش کردیم مردم را بدون بخش‌بندی و با نگاه کلی در نظر می‌گیریم.

قائم مقام وزیر کشور در امور محرومیت‌زدایی با اشاره به وجود ۲۰۲۰ محله کمتر برخوردار در ایران، خاطرنشان کرد: از این تعداد در اصفهان ۸۵ محله کمتر برخوردار وجود دارد که ۱۵ محله در شهرستان کاشان و باقی در سایر شهرستان‌های استان است.

وی افزود: برای ساماندهی این محلات براساس این طرح اقدامات موثری در حوزه‌های مسکن، بیمه سلامت، تغذیه، تحصیل و ورزش انجام می‌شود. اعتبارات برای هر دستگاهی به صورت درون سازمانی دیده شده و نهادهای مختلف مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز دخیل می‌شوند.

آقامحمدی با اشاره به وجود ۸۷۴ هزار بازمانده از تحصیل در کشور، بیان کرد: در هر استان قرارگاه وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است و به صورت موردی با افراد بازمانده از تحصیل ارتباط برقرار می‌کنند. در مرحله نخست ۵۰۰ هزار نفر برای تحصیل جذب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در این طرح ظرفیت جوانان به صورت ویژه مدنظر قرار گرفته شده، اظهار داشت: برای پاسخگویی به خواست و نیاز مردم در هر کوچه یک نفر جوان زیر ۳۰ سال را به عنوان «شهردار کوچه» قرار دادیم تا در انجام امور بال توانمند طرح باشند و بتوانند پس از طی کردن دوره‌های معتبر مدارک مورد نیاز را دریافت کنند.

 آقامحمدی در خصوص تعاونی‌های مسکن، بیان کرد: در تعاونی‌سازی محله همت آباد اصفهان را الگو قرار داده‌ایم، زیرا در این محله  کار اصولی انجام شده است و یک تیم برای بررسی و شاخص قرار دادن اصول به‌کار رفته در این محله در نظر گرفته شده‌اند.

قائم مقام وزیر کشور در امور محرومیت‌زدایی با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی بیان کرد: برای کنترل فقر تنها راهکار ما تربیت و آموزش نیروی انسانی ماهر است که در این طرح همه جانبه مورد بررسی قرار گرفته شده است.

 

نظر شما