شناسهٔ خبر: 57565877 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امام جمعه موقت اصفهان:

رعایت نکردن تقوا مترادف با نافرمانی از عقل است

امام جمعه موقت اصفهان گفت:هنگامی که به زنان در جامعه تذکر داده می‌شود که رعایت عفاف عمومی را کنند، غالباً توهین می‌کنند و این فرهنگ نفسانی آنها است چراکه از عقل فاصله دارند.

صاحب‌خبر -

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان امروز گفت: هرچه درک عقلانی بشر پیش می‌رود خدا را بهتر می‌شناسد و بندگی می‌کند. افرادی که تقوا را رعایت نمی‌کنند، فکر نکنند تنها دین و ایمان را کنار گذاشته‌اند؛ بلکه با فرمان عقل مخالفت می‌کنند.

او افزود: فرهنگ جامعه ما، فرهنگ عقلانی و دینی است. فرهنگ به معنای مجموعه اعتقادات و افکار شخص است که گاهی ضمیمه اخلاقیات و روحیات وی نیز می‌شود و تاثیر و نماد آن در رفتار شخص یا جامعه، دیده می‌شود. در واقع فرهنگ شیوه فکری است که بر رفتار فرد تاثیر گذاشته است.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: گاهی شخص آداب و رسومی را در زندگی شخصی خود رعایت می‌کند و گاهی فرهنگ، فرهنگی عمومی است. از آنجایی که خالق عقل، مرسل دین است؛ فرهنگ، عقل و دین همیشه هماهنگ با یکدیگر هستند و امکان ندارد بر خلاف یکدیگر باشند.

او تصریح کرد: افرادی که فرهنگ آن‌ها خلاف دین است، در واقع خلاف عقل عمل می‌کنند. امروزه لزوم برقراری عفت عمومی از مسائل مورد نیاز جامعه است؛ برخی می‌گویند فرهنگ ما، فرهنگ برهنگی و بی‌عفتی است؛ این فرهنگ آیا عقلانی است یا نفسانی؟ آیا نفس انسان برهنگی می‌خواهد یا عقل انسان؟ افراد آزاداندیش، پاسخگوی این سوالات باشند.

آیت‌الله مهدوی با بیان اینکه وقتی آیات قرآن را ملاحظه می‌کنیم، همسویی عقل و دین مشخص است، اضافه کرد: بدترین جنبنده، عقل ندارد و همان شخصی است که به خدا ایمان نیاورده است. به فردی که حجاب را قبول ندارد، باید متذکر شویم قبل از اینکه حجاب اجبار باشد، عقل آن را قبول دارد.

او با بیان اینکه فرد عاقل، قانونی که مطابق عقل است را دنبال می‌کند، گفت: اجباری در پذیرش دین نیست و عقل انسان حق و باطل را تشخیص می‌دهد. آیات قرآن همانگونه که حجاب را تبیین می‌کند، استدلال عقلی را نیز بیان می‌کند. آیات قرآن، سخن از عقل و استدلال می‌کند، اما برخی قرآن را می‌سوزانند و به عالم دین و مفسر قرآن توهین می‌کنند؛ چراکه جوابی برای آن ندارند.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: جاهل اگر دشمن عالم است به علت جهل او است و اگر عالم، شفیع جاهل است به علت صفت علم او است. هنگامی که به زنان در جامعه تذکر داده می‌شود که رعایت عفاف عمومی را کنند، غالباً توهین می‌کنند و این فرهنگ نفسانی آن‌ها است؛ چراکه از عقل فاصله دارند و جوابی عاقلانه ندارند. اگر کسی عاقل است و منطق دارد، چرا به متخصص توهین می‌کند؟ اگر به دنبال کرامت زن هستند چرا تبلیغ بی‌عفتی می‌کنند؟ و اگر مدافع حقوق بشر هستند، چرا دفاع از تروریسم می‌کنند؟

او با تاکید بر اینکه اگر برخی دوست‌دار آرامش ایران هستند، چرا ترویج خشونت می‌کنند و به وارد کردن اسلحه می‌پردازند؟، خاطرنشان کرد: همه این اقدامات، نتیجه ضعف است. دشمنان از رژیم صهیونیستی دفاع می‌کنند که این موضوع نشانه به آخر خط رسیدن آن‌ها است؛ در طول تاریخ همیشه اینگونه بوده است.

آیت‌الله مهدوی اضافه کرد: با این اقدامات، ملت بیدارتر می‌شوند، عزم آن‌ها در دفاع از ارزش‌های دینی قوی‌تر می‌شود، شعار مرگ بر آمریکای آن‌ها محکم‌تر می‌شود همچنین هوشیاری و بصیرت آن‌ها افزایش می‌یابد و به دین و مذهب روی می‌آورند که امید است این راه تا ظهور منجی عالم ادامه پیدا کند.

او ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) و با بیان اینکه بهترین توشه برای آخرت، تقوا است، اظهار کرد: ۱۱۱ شهیدی که به تازگی تفحص شده‌اند و کشور را به ارواح خود نورانی می‌کنند؛ از ورود آن‌ها تجلیل، در مقابل آن‌ها تعظیم و آرمان‌های آن‌ها را با همه وجود حفظ می‌کنیم.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: ۲۵ نفر در کودتای اخیر کشور آلمان به عنوان کودتاچی معرفی شدند و چند هزار سرباز و نیرو به طرز وحشیانه‌ای برای دستگیری آن‌ها اعزام شد. اصل این موضوع واضح نیست و ساختگی بودن آن نزدیک به ذهن است، اما موضوع حائز اهمیت، دوگانگی غرب است که ملت ایران آن را با تمام وجود احساس می‌کند.

او با بیان اینکه اگر از برانداز‌های ایران دفاع کردید، پس از براندازان آلمان نیز باید دفاع کنید، تصریح کرد: به براندازان ایران اسلحه و دلار دادند و باید با آلمان نیز همانگونه رفتار کنند، اما هیچ نمی‌گویند؛ این موضوع، مصداق دوگانگی است و ما را برای پافشاری بر آرمان‌های خود در مقابله با استکبار جهانی، مصمم‌تر می‌کند.

آیت‌الله مهدوی خطاب به مسئولان، ادامه داد: ترویج علم و پژوهش باید در دستور کار قرار گیرد و سطح علمی کشور در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش تقویت شود. تقویت معنویت در کنار نیاز‌های همگان باید در دستور کار قرار گیرد. توجه به معیشت مردم و مباحث مالی و اقتصادی نیز باید مد نظر قرار گیرد و به کمک آنها، بیشتر شتافته شود.

او گفت: همه این تلاش‌ها باید حول محور ولایت و نگاه به ولی فقیه زمان باشد به گونه‌ای که از آن جلو نیفتید و عقب نیز نمانید. مردم در ایام اغتشاشات اخیر، بیش از ۱۰۰ شهید دادند و اموال زیادی تخریب شد؛ مردم منتظر حرکت مسئولان هستند و از آن‌ها انتظار دارند. این مردم، صبر انقلابی داشتند و نیازمند تفکری برای حیا و عفت عمومی هستند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه اگر تدبیری برای عفت عمومی کنید، بدانید نصرت الهی شامل حالتان خواهد شد، اقتدار نظام را حفظ خواهید کرد و مردم نیز با تمام وجود از شما حمایت خواهند کرد، اضافه کرد: مردم باید به توصیه‌های رهبری توجه داشته باشند؛ چراکه هرکجا توجه به رهبران آسمانی وجود داشت، موفقیت نیز حاصل شد.

او اظهار کرد: زمان ظهور، بسیاری حاضر به دادن جان نیستند و تنها ما منتظر نیستیم بلکه حضرت مهدی (عج) نیز منتظر حرکت و روحیه انقلابی ما است. مردم باید از مسئولان مادامی که عمل به قانون و شرع می‌کنند، حمایت و دفاع کنند و اگر زمانی مسئولی کوتاهی کرد از باب شعله‌های انقلابی خود حرکت و به وظیفه انقلابی خود عمل کنند.

آیت‌الله مهدوی با تاکید بر لزوم حفظ اتحاد، افزود: اتحاد با وجود اختلاف سلیقه‌ها همیشه رمز پیروزی بوده است؛ امر به معروف و نهی از منکر نیز باید در دستور کار مردم باشد و به کسانی که رعایت عفت عمومی را نمی‌کنند، تذکر دهند.

او خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر، وظیفه عمومی مردم است و همه باید تذکر دهنده باشند تا مسئولان چاره‌ای بیندیشند. مردم حضور در مساجد و معنویت خود را تقویت و روح خود را از معنویات سیراب کنند؛ چراکه انسان با سیراب شدن روح موفق است.

نظر شما