شناسهٔ خبر: 57565040 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دانشجویان حرکت‌های هنجارشکن را به اعتراضات قانونی تبدیل کنند

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: دانشجویان در تبدیل حرکت‌های هنجارشکن و خارج از رویه‌های قانونی و غیرمدنی به اعتراضات مدنی و در چهارچوب قانون، نقش کلیدی دارند.

صاحب‌خبر -

عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران با بیان اینکه دانشجویان در همه عرصه‌ها و در همه مقاطع می‌توانند نقش آفرینی کنند، اظهار کرد: در مقطع کنونی نیز دانشجویان در تبدیل حرکت‌های هنجارشکن و خارج از رویه‌های قانونی و غیرمدنی به اعتراضات مدنی و در چهارچوب قانون، نقش کلیدی دارند که می‌تواند مثمر ثمر باشند.
وی با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در کشور گفت: اگر دانشگاه‌ها این ظرفیت را داشته باشند که بتوانند دانشجویان را نمایندگی کنند و به صورت مدنی مطالبات را در چهارچوب قانون پیگیری کنند، با بسیاری از خشونت‌های موجود در جامعه مواجه نخواهیم بود. 
معاون وزیر علوم در ادامه بیان کرد: دانشجو در شکل گیری انقلاب و توسعه فعالیت‌های علمی، فناورانه، اقتصادی و اجتماعی در برهه‌های مختلف انقلاب نقش ویژه‌ای داشته و بعد از انقلاب نیز در عرصه‌های مختلف فعالیت داشته است.
کلانتری یادآور شد: در دوران دفاع مقدس دانشجویان نقش محوری داشتند و تقریبا تمام جبهه‌ها مشحون از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف بود که بحث جهاد را در آن مقطع میان‌داری می‌کردند.
وی با اشاره به نقش دانشجویان در زمینه‌های علمی، ادامه داد: نمونه بارز آن شهدای دانشجوی تبریز است که در یک سوله در تبریز مشغول ساخت و ساز ادوات جنگی بودند که هواپیمای عراق این سوله را هدف اصابت قرار داد و بیش از 20 تن از دانشجوهایی که درگیر فناوری‌های حوزه دفاع بودند، شهید شدند.
معاون وزیر علوم افزود: دوره سازندگی، عرصه‌های اجتماعی، فعالیت‌های جهادی، حوزه محرومیت‌زدایی، حوزه اعتکاف، اربعین و بسیاری از پویش‌های بزرگ و موفق ایران مرهون فعالیت‌های دانشجویان در دانشگاه‌ها بوده است.
*ظرفیت‌های دانشجویان با مسائل کشور پیوند نخورده است 
کلانتری تصریح کرد: شاید ریل گذاری مناسبی انجام نشده برای اینکه از ظرفیت دانشجویان متناسب با مسائل جدید کشور استفاده کنیم و در واقع این ظرفیت‌ها با مسائل کشور پیوند نخورده است. 
وی ادامه داد: این مطالبه از سوی رهبر معظم انقلاب بارها صورت گرفته و در دیدار اخیری که رئیس جمهوری از وزارت علوم داشت، به مسؤولان گوشزد کرد که هر دانشجویی باید متولی حل مسائل اجتماعی منطقه خودش شود و بر همین اساس رنکینگ و رتبه بندی دانشگاه‌ها صورت بگیرد.
معاون وزیر علوم بیان کرد: اخیرا رویدادهایی در دانشگاه ها تعریف کردیم که توان حل مسأله را در دانشجویان بالا ببریم و از این ظرفیت‌ها در جهت ارتقای توسعه کشور استفاده کنیم.
کلانتری با اشاره به راه اندازی اردوهای راهیان پیشرفت در دانشگاه‌ها عنوان کرد: نزدیک یک ماه است که ابلاغیه اردوهای راهیان پیشرفت به دانشگاه‌ها صورت گرفته و برای آشنایی بیشتر دانشجویان با دستاوردهای نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور این تورها انجام خواهد شد.
وی با اشاره به تشدید جهاد تبیین دانشگاهی در این ایام، خاطرنشان کرد: نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و دانشگاهی کشور از شنبه در نمایشگاه دائمی تهران دایر می‌شود که تمامی شرکت‌های دانش بنیان و انجمن‌های علمی -دانشجویی در آن حضور دارند و مجموعه دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند. 
پایان پیام/۶۷۰۶۲

نظر شما