شناسهٔ خبر: 57564995 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

بازدهی بازارها این هفته چگونه بود؟/بورس منفی شد

این هفته دلار بیشترین بازدهی را در بازارهای مالی داشت. اما قیمت سکه همچنان پیشتاز سقف قیمتی است و بورس هم بازدهی منفی داشت. هفته آینده بازدهی بازارها چگونه است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز بازدهی بازارها از ۱۰ تا ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۱ در دلار بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داد. در هفته ماقبل بیشترین بازدهی مربوط به بازار سکه بود. این هفته نیز کمترین بازدهی مربوط به بورس بود.

در هفته گذشته به ترتیب بازار دلار، طلا ، سکه بیشترین بازدهی را داشتند. بررسی معاملات هفته گذشته بازار سرمایه نیز حاکی از بازدهی منفی سهام بسیاری از شرکت‌‌ها بوده است و شاخص کل بورس تهران این هفته روند خوبی را پشت سر نگذاشت.

نگاهی به بازدهی بازارها

قیمت دلار

قیمت دلار   در این هفته ۴/۳۵ درصد نسبت به هفته قبل رشد داشته است. این در حالی است که در ۲ هفته قبل بازدهی این بازار۲/۷۹ درصد رشد داشته است. دلار در معاملات بازار آزاد طی یک هفته هزار و ۴۹۴ تومان رشد قیمت داشت.

صرافی ملی روز پنجشنبه ۱۷ آذر قیمت دلار را ۳۵۸۶۰ تومان اعلام کرد، این در حالی است که روز پنجشنبه ۱۰ آذر، تابلو صرافی‌ها قیمت ۳۳۴۶۶ هزار تومان را نشان می‌داد.

کارشناسان بازار روند فعلی قیمت دلار را قابل توجه نمی‌دانند و معتقدند آنچه اکنون اسکناس آمریکایی را در بازار داخلی در کنترل دارد بانک مرکزی است و با وجود تصمیمات نهاد پولی کشور هر گونه پیش‌بینی برای قیمت دلار ناممکن است.

آن‌ها عامل تحریم‌ها، ناآرامی‌های اجتماعی، کاهش تولید، کاهش قابل توجه منابع ارزی، سیاست دستوری حاکم بر بازار و از همه مهم‌تر عامل تورم را از فاکتورهای اثرگذار بر افزایش قیمت دلار می‌دانند که فعلا از تورم و سایر کالاها و خدمات در کشور جا مانده است.

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در هفته گذشته با ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان رشد قیمت، ۱/۰۴ درصد بازدهی داشته است.

قیمت طلا بر اساس آخرین گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، در روز  ۱۷ آذر ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۵۹۳ هزار تومان‌رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز  ۱۰ آذر ۱۴۰۱ یک میلیون و ۵۷۷ هزار تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

بازدهی بازار سکه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ ۰/۳۶  درصد بود و با رشد ۶۲ هزار تومانی قیمت را داشت.

سکه امامی ۱۰ آذر ۱۴۰۱ با قیمت ۱۷ میلیون و ۳۴۲ هزار تومان معامله می‌شد و در ۱۷ آذر این قطعه از سکه به قیمت ۱۷ میلیون و ۴۰۴ هزار تومان رسید. قبل این بازار بیشترین بازدهی را در میان بازارهای مالی به خود اختصاص داده بود.

معامله‌گران بازار روند افزایشی قیمت در بازار فلز زرد را ناشی از رشد تقاضا و بازار احتیاطی دلار می‌دانند.

روند نزولی کاهش ارزش پول ملی ، تداوم ناآرامی‌های اجتماعی و رشد تورم باعث شده مردم تمایلی به حفظ ریالی سرمایه‌هایشان نداشته باشند و درصدد تبدیل دارایی‌هایشان به طلا، سکه، ارز و کالاهایی با نقدشوندگی بالا کنند.

 

بورس

بررسی معاملات هفته گذشته بازار سرمایه حاکی از بازدهی منفی سهام بسیاری از شرکت‌‌ها بوده، از این رو این گزارش به بررسی سهم‌هایی که در یک هفته اخیر بیشترین کاهش قیمتی را داشته‌اند می‌پردازد.

شاخص کل بورس در هفته‌ی اخیر روی عدد یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحدی بود و این هفته به سطح یک میلیون و 402 واحد رسید و کاهش یک درصدی را تجربه کرد.

برخلاف شاخص کل این هفته شاخص هم‌وزن وضعیت بهتری را تجربه کرد و توانست با رشد 0.9 درصدی در تراز 417 هزار واحدی برسد. در سوی دیگر بازار نیز شاخص فرابورس همانند شاخص کل کاهشی شد و با افت 0.7 درصدی در محدوده 18 هزار و 563 واحدی ایستاد.

جدول زیر نمادهایی که کمترین بازدهی را در یک هفته گذشته بازار داشتند را نشان می‌دهد.

جدول نمادهایی که در هفته گذشته بیشترین افت قیمتی را داشتند

همانطور که در جدول مشخص است سهام بانک آینده (وآیند) با کاهش 13.88 درصدی بدترین بازدهی را در هفته اخیر بورس داشت. گفتنی است این بانک به ازای هر سهم 986 تومان زیان شناسایی کرده است.

آخرین اخبار از تحولات بازارهای مالی را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظر شما