شناسهٔ خبر: 57564607 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

خطیب جمعه تهران:

اعتماد عمومی نتیجه میزان تعهد عملی مسئولان به اصول اخلاقی و قواعد حکمرانی است

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در خطبه نخست نماز جمعه تهران، با تأکید بر نقش اخلاق سیاسی بر افزایش سرمایه اجتماعی و ارتقای اعتماد عمومی گفت: اعتماد مردم دستاورد عمق تعهدات عملی مسئولان به اصول اخلاقی و قواعد حکمرانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد امروز 18 آذر، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به بخشی از فرمان انسان‌ساز و جامعه‌پرداز امام علی(ع) به مالک اشتر و دعوت مالک به رعایت تقوای الهی گفت: در واقع امام علی(ع) مالک اشتر را که در آزمون‌های متعدد پیروز شده، در هنگام قرار گرفتن در رأس هرم حکمرانی در مصر به تقوا توصیه می‌کنند.

وی افزود: این نشان می‌دهد که قدرت سیاسی خطرآفرین است و باید مراقب بود. قدرت مسیر حرکت انسان را تهدید می‌کند و یکی از عوامل کنترل آسیب‌های قدرت در نظام اسلامی آراستگی مدیران خصوصا در سطوح عالی، به تقوا و علم است؛ بحث ولایت فقیه نیز یعنی مدیریت علم و عدالت. لذا امام علی(ع) می‌فرماید مالک مراقب باش، قدرت خطرآفرین است و قرآن را محور حرکت قرار بده.

ابوترابی فرد اظهار کرد: در نظام سیاسی در تراز قرآن سه اصل کلیدی باید در سطوح بالای برنامه‌ها قرار گیرد؛ شایسته‌سالاری، عدالت‌محوری، علم‌مداری و قرآن‌مداری. قرآن‌مداری یعنی علم و وحی فصل الخطاب باشد.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: امام علی(ع) در ادامه خطاب به مالک می‌فرمایند که مراقب باش، نفس اماره خطرناک است، لذا در منطق دین مراقبه و محاسبه از عوامل کلیدی تهذیب و اصلاح نفس است.

وی بیان کرد: قرآن افراد جامعه را به دو دسته تقسیم می‌کند: اول کسانی که هوا و هوس بر آنها حکومت می‌کند و علم و ایمان از آنها بیگانه است و دوم کسانی که در قله‌ای از معرفت الله قرار دارند و عالم را محضر خدا می‌دانند. این معرفت انسان را از گناه باز می‌دارد و لذا ما و همه کسانی که در یک جایگاه مدیریتی در این نظام هستیم مسئولیت ویژه داریم و باید به طور جدی مراقب باشیم.

ابوترابی فرد با اشاره به دو سطح نگاه امام علی(ع) در این فرمان گفت: امام علی(ع) در مرحله اول نگاه به حوزه علم و معرفت و تقوا و تصمیم‌سازی براساس اصول و مبانی علمی و توحیدی دارند و در مرحله دوم نگاه ایشان بیشتر معطوف به حوزه اخلاق و رفتار است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به اهمیت مسئله اخلاق سیاسی در کنار قانون گفت: اخلاق سیاسی نقشی تعیین‌کننده در سلامت، پویایی و نشاط سیاسی جامعه دارد. همانطور که طبق اصل 3 قانون اساسی تمامی قوانین و مقررات باید در چارچوب موازین اسلامی باشد و قرآن و سیره پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) محور باشد و عملکرد مسئولان نیز باید منطبق بر ارزشها، قواعد، اصول و اخلاق اسلامی باشد. لذا اگر نفس مهار شد و عقل و علم و تقوا بر وجود انسان حاکم شد، این رفتار سیاسی، اخلاقی است و مدیریت سیاسی هم مبتنی بر اخلاق خواهد بود.

وی با اشاره به نقش تعیین‌کننده اخلاق سیاسی در افزایش سرمایه اجتماعی گفت: نقش اخلاق سیاسی و اخلاق مدیران در ارتقای اعتماد عمومی بسیار سرنوشت‌ساز است. اعتمادآفرینی اخلاق فراتر از قوانین است. اعتماد مردم دستاورد عمق تعهدات عملی مسئولان به اصول اخلاقی و قواعد حکمرانی است.

ابوترابی فرد با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر حضور میدانی مسئولان و دیدار چهره به چهره با مردم گفت: این تأکید به خاطر آن است که این حضورو ارتباط و تواضع سطح اخلاق مدیران را ارتقا می‌بخشد.

خطیب جمعه تهران با اشاره مجدد به نقش اعتمادآفرین اخلاق گفت: مسئولان و مدیران در همه سطوح باید اخلاق، ادب و احترام به انسانها را به منزله یک تکلیف قطعی الهی مدنظر قرار دهند.

وی در پایان این خطبه ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) را تسلیت و تعزیت گفت.

انتهای پیام

نظر شما