شناسهٔ خبر: 57563849 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

رئیس سازمان بسیج اساتید:

سیاست‌زدگی دانشگاه‌ها محصول فقدان «کرسی‌های آزاداندیشی» است

رئیس سازمان بسیج اساتید گفت: در خلاء نبود ساختار نظام‌مند کرسی های آزاد اندیشی، مباحث کلان سیاسی و فرهنگی در دانشگاه ها بعضاً به کف دانشگاه کشیده می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، آنچه پیش رو دارید گفتگویی مشروح با محمدرضا مردانی است:

کرسی‌های آزاد اندیشی همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، اما به این کرسی‌ها آنطور که باید توجه نشده است، برای جبران این موضوع چه باید کرد؟


کرسی‌های آزاداندیشی ابتکاری راهگشا و راهبردی از جانب مقام معظم رهبری بود، که متأسفانه تا کنون متولیان دستگاه دولتی آنچنان که باید و شاید در اجرای این راهکار و این دستور موفق نبوده اند. ذیل این ابتکارِ مقام معظم رهبری ایده ها، خلاءها، شبهات و انتقادات سیاسی فرهنگی و اجتماعی دانشجویان، در بستری متناسب با شأن والای دانشگاه و در فضایی علمی مطرح می‌شد و مثل هر مبحث علمی دیگر، رد یا قبول تئوری‌ها، فرضیات و ادعا‌ها صرفا به واسطه اقامه ادله و استناد صورت می‌پذیرفت. شما می‌بینید در خلاء نبود ساختار نظام‌مند کرسی‌های آزاد اندیشی، مباحث کلان سیاسی و فرهنگی در دانشگاه‌ها بعضاً به کف دانشگاه کشیده می‌شوند و در فضائی غیرعلمی، بی ضابطه و بعضا حتی با ادبیات موهن که در فضای غیر علمی هم پذیرفته نیست بیان می‌گردند. دولت و دستگاه‌هایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با قید فوریت برای عملی شدن گسترده‌ی این طرحِ سازوکاری دقیق و عملی ترسیم کند و اجرای آن را از دانشگاه‌ها مطالبه کند.

بسیج اساتید برای عمق بخشی به کرسی‌های آزاد اندیشی چه نقشی می‌تواند ایفا کند و حضور اساتید بسیجی و نقش آفرینی آن‌ها در تبیین مسائل چه تاثیری بر روند تأثیرگذاری این کرسی‌ها خواهد داشت؟

بسیج اساتید همه‌ی اهتمام خود را به کار بسته تا در راستای اجرای این امر پیشرو باشد، اساتید انقلابی ما میدان‌داران تبیین و پرچمداران مباحث علمی و کلامی در دانشگاه‌ها هستند. بسیج اساتید با بیش از ۱۲۰ اندیشکده راهبردی تلاش کرده است تا برای هر مبحث و حوزه علمی، اجتماعی و فرهنگی عقبه‌ای مشخص و دقیق از اندیشمندان فعال و انقلابی آن حوزه داشته باشد.

بحمدالله این اندیشکده‌ها نقش بی بدیلی در عمل به فریضه «جهاد تبیین» و روشنگری در سطح دانشگاه‌ها و حتی خارج از دانشگاه‌ها داشته و دارند.

یکی از موضوعاتی که این روز‌ها در فضای سیاسی کشور مطرح است، بهبود نظام حکمرانی است، بسیج اساتید چه نقشی را می‌تواند در این زمینه ایفا کند؟

کمک به حکمرانی اسلامی یکی از اولویت‌های بسیج اساتید به ویژه در یکسال گذشته بوده است. ما معتقدیم ظرفیت کم نظیر کمی و کیفی اساتید بسیجی باید در همه‌ی شئون کشور منشاء اثر و حرکت باشد.

بسیج اساتید برای جهت دادن و ساختارمند کردن استعداد و دغدغه‌ی اساتید انقلابی برای تعالی نظام حکمرانی در کشور طرحی جامع تدوین و تصویب کرده است و ذیل این طرح آمادگی خود را در راستای کمک به حل علمی مسائل کشور در حوزه‌های مختلف، طی نامه‌هایی جداگانه به همه‌ی دستگاه‌های اجرائی کشور ابلاغ کرده است. بعضی دستگاه‌های شروع و مطالبه کرده اند، اما بعضی دستگاه‌ها کماکان نسبت به ظرفیت عظیم بسیج اساتید غافل هستند.

بسیج اساتید با بیش از ۵۵ هزار استاد و عضو هیئت علمی بسیجی و دغدغه مند، بیش از ۱۲۰ اندیشکده تخصصی، بیش از ۱۰۰۰ دفتر و کانون در دانشگاه‌های سراسر کشور، ظرفیتی عظیم و راهبردی برای حل علمی و تخصصی مسائل کشور در همه‌ی حوزه هاست.

بحث ریزش‌ها و رویش‌هایی جنبش دانشجویی یکی از مباحث مهم است، پس از این اتفاقات و اعتراضاتی که در برخی از دانشگاه‌ها رخ داد این نگاه در برخی سطوح جامعه شکل گرفت که حق دانشجو ضایع می‌شود و تصوری از رویش‌های جنبش دانشجویی ندارد، تحلیل شما از رویش‌های جنبش دانشجو چیست؟ و نقش بسیج اساتید در این قضیه چگونه است؟

خوب در هر نظام و جامعه‌ای ریزش و رویش وجود دارد و این طبیعتِ جامعه‌ی پویاست. حتی در صدر اسلام بعضاً کسانی که محضر پیامبر خدا (ص) را درک کرده بودند و در زمره اصحاب رسول الله بودند، دچار لغزش و انحراف شدند. شما ببینید در ماجرای کربلا از یک سو شمر را داریم که از یاری کنندگان امیرالمومنین در جنگ صفین بوده است، ولی در طول زمان به انحراف و انحطاط کشیده شده است و از سوی دیگر حر بن یزید ریاحی را داریم که از فرماندهان سپاه عبیدالله بن زیاد بود، اما حق را پذیرفت، به امام حسین (ع) پیوست و در راه ایشان شهید و رستگار شد.

پس همانطور که گفته شد ریزش و رویش طبیعت هر حرکت اجتماعی است. در دوران معاصر هم ما از همان بدو انقلاب ریزش‌های در همه‌ی طبقات و اقشار حتی از بین مسولان نظام داشته ایم، آنچه که مهم است این است که میزان رویش‌ها در جمهوری اسلامی بحمدالله چندین برابر ریزش هاست. جنبش دانشجویی هم مانند هر اجتماع و جامعه‌ای ریزش و رویش دارد. خوب دانشگاه محل تضارب آراء است و دانشجویان همیشه صریح و بی پرده مطالبات خود را بیان کرده اند. فضای دانشگاه فضای گفتگو و مباحثه است، اینکه ورود نیرو‌های انتظامی به دانشگاه‌ها (بجز در موراد اضطرار) ممنوع است، بخاطر نگاه و عنایت ویژه حاکمیت به دانشگاه است.

نظام می‌خواهد جو مطالبه گر باشد، وگرنه به راحتی می‌توانست از همان ابتدا مسیر هر مبحث سیاسی و غیر درسی را در دانشگاه ببندد. این ظلم در حق نظام است که بگویند در دانشگاه محدودیت سیاسی وجود دارد، اما معنی این آزادی این نیست که کسی اجازه دارد به عنوان دانشجو یا جنبش دانشجویی شیشه بشکند، توهین کند، به دانشجویان یا اساتید حمله کند. در هیچ کجای دانشگاه چنین اجازه‌ای نمی‌دهند.

شهدای دانشجو مصادیق رویش‌های جنبش دانشجویی هستند. شهید «حسین زینال‌زاده» و «دانیال رضازاده» تجلی پیوند علم و عمل، آزادی و امنیت، جامعه و دانشگاه بودند. رد خون شهید زینال زاده و شهید رضا زاده ان شاء الله خط سیر جنبش دانشجویی در ایران خواهد بود.

شما مطالبه امروز بخشی از دانشجویان را در چه می‌دانید که می‌گویند به  مطالبه ما توجه نمی‌شود؟ اساتید برای شنیده شدن صدای همه دانشجویان چه وظیفه‌ای بر عهده دارند؟

در کشور ما مطالبه دانشجویان نه تنها توسط اساتید و مسؤلان دانشگاه که توسط همه بزرگان نظام، حتی شخص مقام معظم رهبری (حفظه الله) رأساً و مستقیماً شنیده می‌شود. در دیدار‌های که رهبر معظم انقلاب به صورت دوره‌ای با دانشجویان و به ویژه فعالین سیاسی دانشگاه‌ها دارند، دانشجویان صریح و بی پرده به بیان دغدغه‌ها خود میپردازند.

مسولان دولتی و غیر دولتی ما مرتب در دانشگاه‌ها حضور دارند، از سخنگوی دولت گرفته تا فرمانده نیروی هوافضای سپاه در جمع دانشجویان حضور می‌یابند و به سوالات، مطالبات و شبهات آن‌ها پاسخ می‌گویند.

همین کشور‌هایی مرتجع منطقه که امروز با ایجاد تلویزیون‌های فارسی زبان علیه امنیت ما صف‌آرائی کرده اند کوچکترین انتقاد پادشاه و خاندان پادشاهی را با شمشیر و زندان پاسخ می‌دهند.

همین چند روز گذشته عربستان یک پزشک «مهدیه المرزوقی» را بخاطر پسندیدن (به اصطلاح، لایک کردن) یک توئیت انتقادی، به ۱۵ سال زندان محکوم کرد، یا دختر دانشجوئی دیگری به نام «سلمی الشهاب» را به جرم توئیت در حمایت از اپوزیسیون به ۳۴ سال زندان محکوم کردند. حالا این‌ها آمده اند و برای ما داعیه آزادی بیان دارند! دانشجویان ما باید این مسائل را بدانند و قدر نظام و کشور خود را دریابند و از این آزادی و امنیت در راستای ارتقاء سطح علم و معرفت خود بهره جویند.

آسیب جنبش دانشجویی را در چه می‌دانید؟

جنبش دانشجویی در ایران نه فقط بعد از انقلاب که از بدو تشکیل خود، بیرقدار مبارزه با امپریالیسم و لیبرالیسم بوده است.

شما می‌دانید روز دانشجو، یعنی ۱۶ آذر در ایران در راستای پاسداشت شهیدان مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی به این نام نامگذاری شده. دانشجویان شهیدی که سال‌ها قبل از انقلاب اسلامی، در آذر ۱۳۳۲ علیه حضور «ریچارد نیکسون»  معاون رئیس جمهور وقت آمریکا در کشور قیام کردند و توسط رژیم شاهنشاهی در دانشکده فنی دانشگاه تهران به رگبار بسته شدند.

این حادثه به خودی خود دو نکته تاریخی دارد. اول افشای دروغ کسانی است که می‌گویند زمان شاه آزادی وجود داشت. رژیم پهلوی نه تنها در خیابان که در دانشگاه هم هر کس را که خلاف رویکرد رژیم ستم شاهی حرف می‌زد به گلوله می‌بست.

ثانیا: خط بطلانی است بر کسانی که می‌خواهند پیشینه و رویکرد جنبش دانشجویی در ایران را تحریف کنند و آن را جنبشی با رویکرد‌های لیبرالی جلوه دهند. جنبش دانشجویی در ایران امتزاجی از میهن‌دوستی و اسلام گرائی است. کسی نمی‌تواند گرایش‌های لیبرالیستی و گلوبالیستی برای جنبش دانشجویی در ایران بتراشد. اساس جنبش دانشجویی در ایران، ایران و اسلام است. اگر بخواهم در یک جمله جواب دهم: آسیب به جنبش دانشجویی جایی اتفاق می‌افتد که این جنبش خدای ناکرده خلاف منافع ایران و مصالح اسلام عمل کند.

پیش از این رهبر انقلاب بار‌ها مطالبات خود را از جنبش دانشجویی مطرح کرده اند، گر بخواهید دورنمایی از این مطالبات داشته باشید به چه اندازه هم مسئولان ذی ربط و هم جنبش دانشجویی این مطالبات را پییگری کرده است؟ بسیج اساتید به سهم خود چه کرده است؟

حفظ حالت آرمان‌گرایی در دانشگاه‌ها در  سیاست، در علم و در اخلاق، انصاف در انتقاد، شرح صدر سیاسی، مطالبه عدالت، نگاه کلان (و غیر صنفی) به مسائل کشور، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، حفظ اتحاد و پرهیز از شعار‌ها و رویکرد‌های تفرقه انگیز، صداقت در نیت و سرعت پذیرش خطا، تکمیل نکردن پازل دشمن، مطالعه تاریخ، یافتن افق دید (جامع نگری)، نگاه به استکبار به عنوان یک جبهه، حفظ جهت گیری‌های انقلاب و ... بخشی از این مطالبات صریح مقام معظم رهبری از دانشجویان هستند که در دیدار‌ها و مناسبت‌های مختلف به ویژه در دیدار با دانشجویان و تشکل‌های دانشجوئی بیان فرموده اند.

اما به نظر بنده مهمترین وظیفه تشکل‌های دانشجویی و جنبش دانشجویی در شرایط کنونی حضور موثر در جبهه جهاد تبیین است. مقام معظم رهبری سال‌ها پیش دانشجو را افسر جنگ نرم نامیدند، این نشانگر نقش موثر دانشجو در عرصه جهاد تبیین و جنگ شناختی است.

بسیج اساتید به عنوان اجتماعی از اساتید دغدغه‌مند و انقلابی نه تنها سعی کرده نقش محوری در جهاد تبیین به ویژه در عرصه دانشگاه‌ها ایفا کند بلکه تلاش کرده است تا با حمایت فکری، معنوی و تشکیلاتی، یاریگر جنبش دانشجویی در راستای تقویت جبهه جهاد تبیین و مقابله با حملات ترکیبی دشمن باشد.

اساتید بسیجی و انقلابی سخنرانان و روشنگران جلسات تبیینی هستند که توسط جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود و در سایر عرصه‌های مربوط به جهاد تبیین، از جمله سیاست گذاری، ساختار سازی، برنامه ریزی و حتی اجرا اساتید بسیجی یاریگر دانشجویان و تشکل‌های انقلابی دانشجویی هستند.

انتهای پیام/

 

نظر شما