شناسهٔ خبر: 57563174 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

بررسی شاخص های عملکردی بانک ملی ایران در دولت سیزدهم و مهمترین اولویتهای بانک ملی در سال ۱۴۰۱

اصلاح ساختار مالی، خروج از بنگاه داری و بانکداری شرکتی

کمک به اقتصاد ملی، مسوولیت اجتماعی و انضباط مالی و شفافیت از مهمترین برنامه های بانک ملی در مسیر اصلاح ساختار و بهبود شاخص های بانکی است.

صاحب‌خبر -

اصلاح ساختار مالی، خروج از بنگاه داری و بانکداری شرکتیگروه اقتصادیمحسن شمشیری روزنامه نگار با سابقه اقتصادی طی یادداشتی نوشت: کمک به اقتصاد ملی، مسوولیت اجتماعی و انضباط مالی و شفافیت از مهمترین برنامه های بانک ملی در مسیر اصلاح ساختار و بهبود شاخص های بانکی است.

به گزارش بولتن نیوز، بانک ملی در دوران کرونا و سال های اخیر، یکی از حامیان اصلی برنامه های دولت، در تامین منابع برای اقتصاد کلان و برنامه های عمرانی دولت، کمک به بخش های تولیدی و صنعتی، حمایت از بخش بهداشت و درمان، پرداخت وام ازدواج به جوانان، مسوولیت های اجتماعی از کمک به مقابله با خسارت های زلزله تا سیل و خسارت های کرونا و... بوده است و در عین حال تلاش کرده که بدهکاران بزرگ بانکی را مجاب به پرداخت اقساط کند و زیان انباشته را کاهش داده و نظم و انضباط مالی را به خصوص در دوره مدیریت دکتر فرزین حاکم نماید.

بانک ملی ایران علاوه بر مطالبات معوق، بدهی های سنگین بدهکاران بزرگ، حجم قابل توجهی از دارایی ها از ملک و زمین گرفته تا کارخانه و شرکت های متعدد را در اختیار دارد که در گذشته به دلایل مختلف از جمله وثیقه گذاری جهت دریافت تسهیلات بانکی، از مسیر بهره برداری، تولید و فعالیت خارج شده اند و اکنون لازم است که با برنامه ریزی موثر، به تدریج به بازار فعالیت های اقتصادی و اجتماعی وارد شوند و با این اقدام به رشد نقدینگی بانک، کاهش زیان و مطالبات کمک شود.  فرزین بر شفافیت به عنوان راهکار کاهش جرائم و رانت و تخلفات اداری تاکید کرده است.

تکمیل سبد خدمات مالی

یکی از اولویت ها و برنامه های اصلی پیش روی بانک در سال جاری، تکمیل سبد خدمات مالی و ارائه محصولات جدید و نوین با هدف تامین نیازهای مالی بنگاه های اقتصادی و افزایش رضایت مشتریان در راستای خلق تعالی ارزش است.

رویکرد اصلی بانک در سال جاری رسیدن به سودآوری، تقویت نظارت ها، مدیریت هزینه ها، کاهش نرخ تمام شده پول، استفاده از ظرفیت های داخلی و حرکت در مسیر حمایت از کالای ایرانی است. زیرا اگر از تولید ملی حمایت شود سرمایه گذاری رونق می گیرد و مسئله اصلی کشور که اقتصاد و معیشت مردم است روبه بهبود می رود و شاهد کاهش بیکاری خواهیم بود.

 با توجه به سند بودجه امسال کشور و به خاطر وجود  شبکه خارجی بسیار خوب و تعدد شعب ارزی  داخل کشور، بانک ملی ایران می تواند در  بخش ارزی، برای کشور و دولت ارزش آفرین باشد.

شعب تخصصی

با تخصصی شدن شعب بانک در سال جاری و تخصیص شعبی به امور شرکت های دانش بنیان، سبد خدمات اعتباری بانک و تامین مالی زنجیره ای را با اولویت حمایت از فعالان فناوری نظیر شرکت ها و کسب و کارهای دانش بیان و استارتاپ ها به سمت تولید هدایت خواهیم کرد.

بانک ملی با تقویت بانکداری شرکتی، کمک رسان بنگاه های تولیدی است، بنگاه ها در همه نقاط کشور باید از خدمات مالی و مشاوره ای بانک ملی ایران بهره مند شده تا به تقویت اقتصاد کشور کمک کنند.

ارائه خدمات بانکی

بازدید مدیران بانک از واحدهای تولیدی و صنعتی سراسر کشور، کمک به شرکت های دانش بنیان و فناوری های نوین، حمایت از طرح های بهداشت و درمان، برگزاری المپیادهای ورزشی، توسعه بانکداری شرکتی و کمک به واحدهای صنعتی و بازرگانی، خدمات دهی مطلوب به مشتریان، بهبود روش های آموزش در بانکداری از جمله اقدامات بانک در ارائه خدمات بوده است.

حضور بانک ملی در طرح های عمرانی مختلف از جمله کمک به شبکه حمل و نقل، جاده ای و ریلی، نیز حضوری موثر بوده است.

گسترش خدمات بانکداری الکترونیک

تحولات دیجیتال و فناوری در خدمات بانکی از جمله انواع نرم افزارهای بانکی که فاصله مشتریان تا بانک را به اندازه مراجعه به گوشی های تلفن کاهش داده است، گسترش شعب ویژه ملی پلاس، بانکداری شرکتی و... همگی خدمات نوین بانکداری الکترونیک را در خدمت مردم به کار گرفته است. میلیاردها پیام شبکه اطلاع رسانی پیامک ها، پیام های نرم افزار بله، و سایر نرم افزارها و میلیاردها تراکنش بانکی، و هزاران میلیارد تومان نقل و انتقال مالی، نشان دهنده نقش موثر بانک ملی از گردش مالی کشور است.

اصلاح ساختار مالی، خروج از بنگاه داری و بانکداری شرکتی

11 میلیون حواله ساتنا و پایا تنها در چهارماه نخست سال 1401، گسترش رضایت از سفته و برات الکترونیکی بانک ملی ایران، بیش از 75 هزار تسهیلات بانک کارگشایی، رشد تسهیلات خوداشتغالی، قرض الحسنه ضروری، رشد تراکنش های بانکی در شرکت سداد، ارتباط شبکه پرداخت و خودپردازهای بانک ملی به سامانه صیاد،  و... نیز بخشی از خدمات گسترده این بانک را در یکسال اخیر نشان می دهد.

سود آوری 7 هزار میلیارد تومانی بانک ملی ایران در دولت سیزدهم / درآمدها و سود بانک در سال 1400 نسبت به سال 99 بهبود داشته است

همچنین امکان خرید ارز توافقی در پلتفرم بله، طراحی ریال دیجیتال بانک ملی، شعبه تخصصی بانکداری شرکتی، انتشار اوراق گام و برات الکترونیکی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و 104 هزار تسهیلات بانک کارگشایی طی هفت ماه بخش دیگری از این فعالیت ها بوده است.

فرزین  به لزوم استفاده از ظرفیت دستگاه های کارتخوان به منظور بهره مندی از منابع ناشی از عملکرد آنها و نیز کارمزد دریافتی اشاره کرد و گفت: بانک ملی ایران برای خرید یک میلیون دستگاه کارتخوان جدید برنامه ریزی کرده و کارتخوان های موجود را نیز ساماندهی خواهد کرد.

مسوولیت های اجتماعی بانک

 در حوزه مسوولیت اجتماعی نیز خدمات مختلفی ارائه می شود که از جمله می توان به حمایت از کودکان کار، ارائه برنامه های مختلف در جهت ارتباط با کودکان و نوجوانان و آشنایی آنها با خدمات بانکی و مالی و پس انداز، پرداخت گسترده  191 هزار وام ازدواج به ارزش 21 هزار میلیارد تومان در طول یکسال اول دولت سیزدهم، اشاره کرد.

بانک ملی در وام ازدواج و قرض الحسنه و کمک به مددجویان نقش موثری داشته است. آمارها نشان می دهد که بانک ملی  در طول فروردین 1400 تا تیرماه 1401 بیش از 30 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شده است و در طول شش ماه نخست 1401 نیز 90 هزار وام ازدواج و 55 هزار وام فرزند آوری پرداخت کرده است.

همچنین تامین مسکن اقشار کم درآمد، طرح آتیه، افزایش وام های خرد و قرض الحسنه، کمک به مناطق سیل زده و زلزله زده، کمک به واحدهای خسارت دیده از کرونا، افزایش شدید تسهیلات بانکی در دوره کرونا، نشانه مسوولیت اجتماعی بانک ملی و حضور گسترده و جدی این بانک در حوزه مسوولیت اجتماعی است.

 گسترش فناوری های نوین و نرم افزارها و اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی مختلف در خدمت مردم از جمله نرم افزار بله، و سایر نرم افزارهای بانکی، دسترسی روشن دلان به خدمات بانک ملی، خدمات به زائران اربعین، ارائه 121 هزار ارز زیارتی به زائران عتبات، خدمات بیمارستانی به 45 هزار زائر عتبات، کمک بانک ملی به طرح اشتغال پایدار برای 500 هزار مدد جوی کمیته امداد، نیز بخش دیگری از مسوولیت اجتماعی بانک است.

اصلاح ساختار مالی بانک ملی و شفافیت

مدیرعامل بانک ملی ایران در موقعیت های مختلف، بر ضرورت اصلاح ساختار مالی، شاخص های عملکردی، نسبت های ملی، و شاخص های ویژه عملکرد بانک ملی تاکید کرده است.

موضوع خروج از بنگاه داری و شرکت داری و ارائه لیست عرضه سهام شرکت های تابعه در جهت کاهش بنگاه داری، وصول بخشی از مطالبات معوق بانک ملی با اجرای قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران بانکی، پاسخ سریع به دستورهای قضایی، توجه به شایسته سالاری در مدیریت بانک ملی و زیرمجموعه های آن، توسعه کارگزاری های بانک ملی، توسعه عملیات ارزی، بهبود شاخص های عملکردی و ترازنامه ای بانک ملی در یکسال اخیر، بخشی از اقدامات دریکسال اخیر در راستای اصلاح ساختار مالی بوده است.

رشد 155 درصدی تسهیلات به بخش تولید تا تیرماه 1401 نسبت به یکسال قبل از آن، 37 هزار وام جعاله در سه ماه نخست 1401، تسهیلات خرید کالای ایرانی، بیش از 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات بدون ضامن، اکوسیستم دانش بنیان و نوآوری (فینوداد)، پنجره جدید بانک ملی ایران در سیستم بانکی کشور، همکاری با 10 صندوق وثایق تسهیلات درخواستی شرکت های دانش بنیان، همکاری با خودروسازان داخلی، مس سرچشمه، فولاد مبارکه، پالایشگاه های نفت، انرژی های پاک و تجدید پذیر، شرکت های دانش بنیان و پتروشیمی ها و نگاه استراتژی بانک ملی به صنعت پتروشیمی و... بخش دیگری از اقدامات بانک است.

پیگیری مطالبات معوق

بانک ملی ایران از راه اندازی جشنواره تازه ای به منظور وصول مطالبات معوق بانک ملی ایران در آینده نزدیک خبر داده است.

عاملیت ارزی بانک ملی

در نشست هم اندیشی اعضای شورای هماهنگی بانک های دولتی با رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، شرایط و مفاد قرارداد عاملیت ارزی سال 1401 بررسی شد.

خروج از بنگاهداری

خروج بانک ها از بنگاهداری، توسط شخص رئیس جمهور دنبال می شود، سیاست بانک ملی ایران شرکت داری نیست، بلکه خلق بنگاه و واگذاری آن به بخش خصوصی چابک و توانمند است. خروج بانک ملی ایران از بنگاهداری، گزینشی نیست و بانک با جدیت و برنامه ریزی، بنگاه های خود را واگذار خواهد کرد.

خروج از بنگاهداری و تعیین تکلیف اموال مازاد، راهبرد اساسی بانک در سال جاری است، خروج بانک ملی ایران از بنگاه داری با جدیت و برنامه ریزی دنبال می شود و در سال جاری بانک با نظارت کامل، بنگاه های خود را به تدریج  و براساس صلاحیت واگذار خواهد کرد.

اعتبار سنجی مهمترین وظیفه یک بانک در پایش بهینه منابع است، بنابراین در راستای تقویت اعتبار سنجی در بانک ملی ایران، اقدامات اساسی انجام خواهد شد.

مرکز تجاری میربیزنس بانک ملی ایران صادرکنندگان را حمایت خواهد کرد / برنامه دوساله استراتژیک بانک ملی شامل چه محورهایی است؟

بانک ملی ایران بر اساس استراتژی جدید خود، ورود به فرایندهای ارزش آفرین و توسعه ای را در دستور کار خود قرار داده است، بنگاه داری، بانک را وارد حاشیه می کند و انرژی و وقت مدیران ارشد بانک را برای پاسخگویی های متعدد هدر می دهد، در حالی که اساسا بنگاهداری با روح بانکداری نیز همراهی ندارد.

بانکداری شرکتی

بانک ملی ایران با تقویت بانکداری شرکتی، کمک رسان بنگاه های تولیدی است. بنگاه ها در همه نقاط کشور باید از خدمات مالی و مشاوره ای بانک ملی ایران بهره مند شده و به تقویت اقتصاد کشور کمک کنند.

بخش های مختلف بانک باید ارتباط ساختارمندی با یکدیگر داشته باشند و از حالت جزیره ای و غیر مرتبط با دیگر بخش ها، پرهیز کنند.

به دلیل میزان زیاد تسهیلات تکلیفی، بانک نمی تواند برای همه درخواست های مردم تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کند.

 

برتری رتبه بانک در همه شاخص ها

رتبه بانک در تمامی شاخص ها از میانگین شبکه بانکی بالاتر بوده که مهم ترین علت آن توجه به جذب منابع ارزان قیمت است و باید این روند ادامه داشته باشد

بیش از 36 درصد مشتریان فعال بازار سرمایه از حساب بانک ملی ایران استفاده می کنند که این یک فرصت و مزیت بزرگ برای بانک محسوب می شود.

شعبه اسکان به عنوان نخستین شعبه بانکداری شرکتی در بانک ملی ایران راه اندازی شده است.  دستورالعمل ها طراحی شده و نخستین شعبه بانکداری شرکتی را در اسکان خواهیم داشت.

سریع بودن، سفارشی بودن و ایجاد ثبات در ارایه خدمات به مشتریان ویژه را از مشخصه های بانکداری شرکتی است. بانک ملی، علاوه بر شعب بانکداری شرکتی، نیازمند ایجاد شعب تخصصی در بخش های مختلف اقتصادی کشور است تا با دانش لازم و تخصصی کردن رویه ها، محصولات نوآورانه ایجاد کنیم.

 

شاخص  اعداد به هزار میلیارد تومان

1399

1400

رشد به درصد

درآمد تسهیلات و سپرده

40.4

51.7

28

هزینه سود سپرده

41.3

48.7

18

خالص درآمد تسهیلات و سپرده

0.98

2.9

201

خالص درآمد و هزینه کارمزد

1.34

1.7

26.7

سود سرمایه گذاری، معاملات ارزی، درآمد عملیاتی

14.5

20

38

فروش کالا و درآمد خدمات

11.6

12.3

5.6

سود خالص با  7459 میلیارد تومان افزایش

0.46-

6.998

944 درصد رشد سود قبل از کسر مالیات

حقوق صاحبان سهام

6.280-

0.572-

-

 

 

نظر شما