شناسهٔ خبر: 57561523 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پربازدیدترین اخبار علم و فناوری در هفته‌ای که گذشت؛

رونمایی از پروژه جدید استارلینک

کمپانی اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک از پروژه جدید اینترنت ماهواره‌ای با نام «استارشیلد» رونمایی کرد که به دلیل رمزگذاری پیشرفته امنیت بیشتری برای کاربرانش خواهد داشت. این نسخه از اینترنت ماهواره‌ای مخصوص دولت‌ها است که از رمزگذاری بسیار قدرتمند با الگوریتمی پیچیده برخوردار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، چت بات شگفت‌انگیز OpenAI، پیشرفت تراشه Exynos 1330، رندرهای مطبوعاتی شیائومی ۱۳، زمان عرضه سامسونگ M04، رونمایی از کمپانی استارشیلد، ویژگی‌های قفل هوشمند Viomi و قابلیت‌های جدید اندروید جزو پربازدیدترین اخبار علم و فناوری در هفته گذشته بود.

چت‌بات شگفت‌انگیز OpenAI

چت‌بات جدید شرکت OpenAI باعث شگفتی افراد بسیاری شده است؛ این چت‌بات با نام ChatGPT قادر است مقاله‌های حائز اهمیتی بنویسد. مقاله‌های نوشته شده توسط ChatGPT توانسته‌اند بسیاری از افراد را شگفت زده کند. این چت‌بات جدیدترین نسخه از الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی GPT محسوب می‌شود.

دن گیلمور، استاد دانشگاه پس از خواندن مقاله نوشته شده توسط ChatGPT اعلام کرد در صورتی که مجبور بود این مقاله را بررسی و به آن نمره دهد حتماً نمره خوبی به آن می‌داد.

به گفته شرکت توسعه دهنده، این چت‌بات بر مبنای استفاده آسان توسعه داده شده است. در این چت‌بات قالب دیالوگ‌ها به صورتی است که وی بتواند به اشتباهات اعتراف کند، سوالات را پاسخ دهد و قواعد نادرست را تصحیح کند.

پیشرفت تراشه Exynos 1330

براساس گزارش منتشرشده، گوشی مقرون‌به‌صرفه ۲۰۲۳ سامسونگ، گلکسی A14 5G بسیار سریع‌تر از مدل‌های قبلی خود خواهد بود. با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۳، اطلاعات بیشتری درباره سری گوشی‌های هوشمند جدید سامسونگ فاش می‌شود. پیش از سری گلکسی اس ۲۳، غول فناوری کره جنوبی احتمالاً از گوشی‌های جدید سری گلکسی A برای سال ۲۰۲۳ شامل گلکسی A14 5G، گلکسی A54 و گلکسی A74 پرده‌برداری خواهد کرد.

گلکسی A14 5G در کنسول گوگل‌پلی برای توسعه‌دهندگان فهرست شده که نشان می‌دهد که این گوشی هوشمند به تراشه Exynos 1330 مجهز خواهد شد. تراشه مذکور دارای دو هسته CPU ARM Cortex-A78 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز و هسته ARM Cortex-A55 با سرعت دو گیگاهرتز همچنین پردازنده گرافیکی ARM Mali-G68 با دو هسته و سرعت کلاک ۹۵۰ مگاهرتز خواهد بود.

با توجه به مشخصات یادشده، تراشه Exynos 1330 باید بسیار بهتر از تراشه Exynos 850 مورد استفاده در گلکسی A13 عمل کند. افزون بر این باید عملکرد بهتری در مقایسه با تراشه Dimensity 700 مدیاتک مورد استفاده در گلکسی A13 5G داشته باشد. تراشه Exynos 1330 که هنوز معرفی نشده است، ظاهراً دارای CPU سریع‌تر و پردازنده گرافیکی بسیار سریع‌تر از Exynos 850 و Dimensity 700 خواهد بود.

رندرهای مطبوعاتی شیائومی ۱۳

درحالی‌که زمان زیادی تا معرفی رسمی سری شیائومی ۱۳ باقی نمانده است، رندرهای مطبوعاتی مدل استاندارد این گوشی‌ها، طراحی آن را از همه زاویه‌ها نشان می‌دهد. حساب کاربری شیائومی در ویبو پس‌از حدود یک‌هفته غیرفعال ماندن به‌دلیل مرگ یکی از رهبران برجسته چین، اکنون تاریخ معرفی نسل جدید پرچم‌داران خود موسوم به سری شیائومی ۱۳ را به‌همراه چند رندر مطبوعاتی از مدل استاندارد این محصولات به‌اشتراک گذاشته است.

همان‌طور که در گزارش‌های قبلی اعلام شده بود؛ شیائومی ۱۱ دسامبر به‌طور رسمی از سری شیائومی ۱۳ رونمایی خواهد کرد. انتظار می‌رود در این رویداد شاهد معرفی شیائومی ۱۳ استاندارد، شیائومی ۱۳ پرو، MIUI 14، ساعت هوشمند Watch S2، هدفون بی‌سیم TWS بادز چهار و رایانه رومیزی Mini Host باشیم. شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو از طراحی تقریباً مشابهی برخوردار خواهند بود. طبق اطلاعاتی که قبلاً در مورد این محصولات منتشر شده است، مدل پرو درواقع نسخه بزرگ‌تری خواهد بود.

زمان عرضه سامسونگ M04

سامسونگ در تدارک عرضه گوشی گلکسی M04 برای بازار هندوستان است. این دستگاه یک مدل پایین‌رده با برچسب قیمتی کمتر از ۹ هزار روپیه خواهد بود. اکنون سامسونگ با انتشار یک تبلیغ در وب‌سایت هندی آمازون بالاخره زمان عرضه گلکسی M04 را اعلام کرده است.

براساس جزئیات مندرج در اعلامیه تبلیغاتی، گلکسی M04 ساعت ۱۲ نهم دسامبر در هندوستان عرضه خواهد شد. در صفحه اختصاصی مربوط به گلکسی M04 برخی مشخصات کلیدی این گوشی فاش شده است. بر این اساس مدل جدید سری M با مدل‌های رنگی سبز (Sea Green) و آبی (Shadow Blue) در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت، همچنین این دستگاه مجهز به هشت گیگابایت رم (شامل رم مجازی) و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی خواهد بود.

رونمایی از پروژه جدید استارلینک

کمپانی اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک از پروژه جدید اینترنت ماهواره‌ای با نام «استارشیلد» رونمایی کرد که به دلیل رمزگذاری پیشرفته امنیت بیشتری برای کاربرانش خواهد داشت. رسانه‌های تکنولوژی در جهان خبر از پروژه جدید اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس دادند که مشخصاً می‌تواند برای استفاده دولت‌ها به‌ویژه در امور امنیت ملی مناسب باشد. این نسخه از اینترنت ماهواره‌ای مخصوص دولت‌ها که از رمزگذاری بسیار قدرتمند با الگوریتمی پیچیده برخوردار است، احتمال نفوذ و نشتی اطلاعات را به‌شدت کاهش می‌دهد.

سرویس جدید اینترنت ماهواره‌ای به‌صورت سفارشی برای استفاده مشتریان دولتی طراحی شده است. به نظر می‌رسد طراحی ساختار جدید برای اینترنت ماهواره‌ای به سفارش برخی دولت‌ها انجام شده است. اسپیس ایکس با وزارت دفاع آمریکا همکاری دارد و سعی شده است در این سامانه جدید به موارد امنیتی توجه ویژه‌ای شده باشد.

ویژگی‌های قفل هوشمند Viomi

شرکت Viomi یک قفل هوشمند تمام‌اتوماتیک درب را با نام Viomi AI Smart Door Lock Super 2E عرضه کرد؛ این دستگاه قابلیت‌های بیشتری نسبت به قفل‌های هوشمند درب موجود در بازار ارائه می‌دهد. قفل هوشمند ذکر شده از اتصال مستقیم Wi-Fi پشتیبانی می‌کند، همچنین می‌توان آن را به برنامه Viomi متصل کرد تا به راحتی به دستگاه‌های هوشمند دیگر لینک شود و یک خانه هوشمند ایجاد کند.

قفل هوشمند Viomi AI Smart Door Lock Super 2E از شش روش باز کردن قفل مانند اثرانگشت، رمز عبور، رمز عبور موقت، رمز عبور مجازی، کارت در و کلید پشتیبانی می‌کند. این درب‬ کاملاً اتوماتیک است و با بسته شدن به صورت خودکار قفل می‌‏شود.

رونمایی از تراشه دایمنسیتی ۸۲۰۰

مدیاتک چند وقت پیش از تراشه پرچم‌دار خود برای سال ۲۰۲۳ با نام دایمنسیتی ۹۲۰۰ رونمایی کرد و حالا نوبت به تراشه میان‌رده قدرتمند این شرکت رسیده است. مدیاتک در این تراشه از جدیدترین هسته‌های Cortex استفاده نکرده و به جای هسته‌های Cortex-X3 و Cortex-A715، با هسته‌های Cortex-A78 و Cortex-A55 روبه‌رو هستیم با این حال همچنان از هشت هسته پردازشی استفاده شده است.

قابلیت‌های جدید اندروید

با توجه به اینکه در سه‌ماهه چهارم سال و در آستانه تعطیلات سال نو میلادی قرار داریم، کمپانی گوگل به فکر هدیه دادن به کاربرانش در سرتاسر دنیا افتاده است. البته این هدیه در قالب اضافه کردن چند ویژگی جدید به پلتفرم‌های این شرکت است. از این رو گوگل پنجشنبه یکم دسامبر ۲۰۲۲ با انتشار مطلبی در وبلاگ رسمی خود از اضافه شدن چند قابلیت جدید به اندروید و Wear OS خبر داد.

نظر شما