شناسهٔ خبر: 57561306 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

مهره اول آمریکا در لبنان کیست؟

لبنانی ها شرایط سختی را این روزها طی می کنند، سختی هایی که توسط آمریکا بر مردم لبنان و به خاطر رضایت خاطر رژیم صهیونیستی تحمیل شده است.

صاحب‌خبر -

طی سال های اخیر هرچه بر قدرت مقاومت لبنان که همان عزت و شرف این کشور می باشد، افزوده شده، مشکلات لبنانی ها هم بیشتر شده است، چرا که دشمنان آنها فشار و تحریم های خود را به بر مردم این کشور افزوده اند.

همه لبنانی ها حتی مخالفان حزب الله در این کشور نیز می دانند که عامل اصلی درد و رنج لبنانی‌ها دولت تروریست پرور آمریکا می باشد که به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی چند سال است که لبنان را محاصره کرده و مشکلات اساسی برای مردم این کشور ایجاد کرده است.

تروریست های آمریکایی در چند سال گذشته با فشار بیشتر به مردم لبنان سعی کرده اند تا از رسیدن کمک‌ها به این کشور جلوگیری کند و حتی مانع رسیدن گاز و برق به لبنان به دلیل تعمیق بحران‌ها و چالش‌های این کشور شده اند که تمامی این اقدامات آمریکا در راستای تامین امنیت رژیم صهیونیستی با نگاه داشتن لبنان در ضعف می باشد.

هدف اصلی آمریکا در لبنان، نابودی اقتصاد و اوضاع اجتماعی این کشور از درون و فروپاشی آن می باشد، چرا که تل آویو، واشنگتن و تمامی دشمنان لبنان می دانند که به هیچ وجه توان مقابله با مقاومت این کشور را ندارند و این مساله با شکست سنگین ارتش رژیم صهیونیستی در دو جنگ ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ از حزب الله کاملا به اثبات رسیده است، از این رو با محاصره همه جانبه و دامن زدن به اختلافات، وحدت ملی را لبنان هدف قرار داده اند.

در کنار مشکلات یاد شده، یک مشکل اساسی لبنان را آزار می دهد و آنهم حضور افراد وابسته به آمریکا و دیگر قدرت های سلطه جو در این کشور می باشد، افرادی که به جای آن که منافع لبنان و لبنانی ها را تامین کنند، مجری دستورات آمریکا و کشورهای سلطه گر هستند و فقط منافع آنها و خود را تامین می کنند، منافعی که در اصل سود آن به جیب رژیم صهیونیستی می رود.

یکی از افرادی که منافع آمریکا را در لبنان تامین می کند و مهره اول یانکی ها در این کشور بشمار می آید، "ریاض سلامه" رییس بانک مرکزی لبنان می باشد که بیش از دو دهه در این پست خیمه زده است. در چهار سال اخیر که مشکلات اقتصادی لبنان به اوج خود رسید و "سعد حریری" نخست وزیر پیشین لبنان که اتفاقا ریاض سلامه هم از افراد نزدیک به او می باشد به دلیل ناتوانی در اداره لبنان و اعتراضان مردم این کشور به عملکرد وی، استعفا داد، دست های آمریکا در به آشوب کشیدن لبنان کاملا هویدا می باشد.

مهره اول آمریکا در لبنان کیست؟

با نگاهی به عملکرد بانک مرکزی لبنان طی سال‌های گذشته متوجه می شویم که که این بانک اساسا شیوه‌هایی که در راستای سیاست‌های غرب و به ویژه آمریکا بود را عمل کرده و بانک مرکزی لبنان عملا در دوره ریاض سلامه تبدیل به نهادی وابسته به موسسات خارجی شده است.

تخلفات و فساد گسترده ریاض سلامه در بانک‌های لبنان و به طور ویژه بانک مرکزی این کشور، موجب شده تا وی با غارت میلیون‌ها دلار از اموال عمومی لبنانی‌ها و انتقال آن به خارج از کشور، اقتصاد لبنان را ویران کند و سپرده گذاران نیز دیگر امیدی برای پس گرفتن پول‌های خود نداشته باشند.

پرونده فساد ریاض سلامه و نزدیکان او سال‌هاست که در دستگاه‌های قضایی لبنان و حتی اروپا تحت پیگرد و تحقیق قرار دارد؛ درحالی که قوه قضاییه لبنان با وجود درخواست‌ها و هشدارهای مکرر هیچ اقدام موثری برای رسیدگی به این پرونده و محکوم کردن رئیس بانک مرکزی انجام نداده است.

نفوذ ریاض سلامه و حمایت های داخلی و خارجی لبنان از وی به گونه ای است که حتی میشل عون رییس جمهور سابق لبنان نیز نتوانست وی را تغییر دهد؛ آنگونه که برخی منابع لبنانی اعلام کرده اند، عمده‌ترین عامل مصونیت ریاض سلامه و ابقای او در پست ریاست بانک مرکزی لبنان، حمایت مقامات این کشور از جمله "نجیب میقاتی" نخست‌وزیر دولت موقت و "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان از وی می باشد؛ آنها معتقدند که در شرایط بحرانی لبنان نمی‌توان جایگزینی برای سلامه پیدا کرد.

بر اساس اسنادی که دادگاه سوئیس منتشر کرده، مقامات قضایی این کشور مشکوک هستند که ریاض سلامه و برادرش "رجا" به طور غیرقانونی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار از بانک مرکزی لبنان در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ سرقت کرده و در عملیات پولشویی در سوئیس دست داشته‌اند.

در چند سال گذشته تاکنون چندین بار اسناد فساد و رسوایی‌های ریاض سلامه از سوی منابع لبنانی و اروپایی فاش گردیدهف ولی در عمل اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و وی هنوز هم روی کار است.

در ماه سپتامبر سال جاری اسنادی منتشر شد که ثابت می‌کند "ریاض سلامه" پول سپرده‌گذاران لبنانی در بانک مرکزی این کشور را اختلاس کرده و از این اموال لبنانی‌ها ماهانه ۳۰ هزار یورو به معشوقه خود و دخترش می‌داده است. این اسناد همچنین اتهامات وارده در خصوص اختلاس و پولشویی علیه ریاض سلامه که قوه قضایه لبنان و نهادهای قضایی اروپا در حال بررسی آن هستند را ثابت می‌کند.

بر اساس این اسناد، ریاض سلامه که از او به عنوان بزرگترین مفسد لبنان یاد می شود، عامدانه در مدیریت امور بانکی لبنان سهل‌انگاری کرده و با حمایتی که قدرت های خارجی‌ها یا بهتر بگوییم آمریکا و برخی طرف‌های داخلی از او کرده اند، اطمینان داشته است. بر این اساس ریاض سلامه به بهانه تاسیس دفتر برای بانک مرکزی لبنان در پاریس اموال سپرده‌گذاران لبنانی را اختلاس و به فرانسه منتقل کرده بود.

اسناد مذکور نشان می‌دهد که بانک مرکزی لبنان بیش از ده سال اجاره بهای هنگفتی را برای اجاره دفتری می‌پرداخته که هیچ استفاده‌ای از آن نداشته و این دفتر توسط شرکت "BET" خریداری شده بود و چیزی حدود ۵ میلیون دلار بابت اجاره آن از جیب بانک مرکزی لبنان و به عبارت دیگر سپرده‌گذاران لبنانی رفته است.

در سال های اخیر بارها سپرده گذاران لبنانی سعی کرده اند تا سپرده خود را از بانک های لبنان خارج کنند که موفق نشده اند و یا فقط توانسته اند مقدار کمی از آن را خارج نماید و حتی تاکنون چندین بار برخی سپرده گذاران لبنانی با سلاح وارد بانک های این کشور برای اخذ سپرده خود شده اند که نشان از لب ریز شدن صبر آنها دارد.

یکی از نکات مهمی که در خصوص اختلاس های ریاض سلامه وجود دارد این است که معلوم نیست پول های اختلاس شده توسط وی کجا رفته است؟

نکته مهم دیگر این که، با توجه به اسناد و مدارک داخلی و خارجی موجود از اختلاس های ریاض سلامه، چرا تاکنون دستگاه قضایی لبنان اقدامی در خصوص دستگیری وی و بازگشت اموال سرقت شده نکرده است.

تنها کاری که دستگاه قضایی لبنان در خصوص پرونده ریاض سلامه نموده، ممنوع الخروجی وی از کشور بوده است.

در حال حاضر ریاض سلامه اموال زیادی در فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی و آمریکا دارد که دستگاه قضایی لبنان می تواند آنها را ضبط کند.

بنابر آخرین اخبارها، تاکنون سوئیس، آلمان و فرانسه و لوکزامبورگ قسمتی از اموال منقول و غیرمنقول ریاض سلامه و نزدیکان او را در این کشورها مسدود کرده‌اند. علاوه بر آن ۳ کشور اروپایی بیش از ۱۳۰ میلیون دلار از دارایی‌های مرتبط با تحقیقات در مورد پولشویی در لبنان را مسدود کرده‌اند که در واقع همان اموال متعلق به لبنانی‌هاست که توسط سلامه و نزدیکانش به خارج از کشور منتقل شده است.

در حال حاضر شرایط سختی در لبنان از نظر اقتصادی حاکم شده و نزدیک به ۷۰ درصد مردم این کشور زیر خط فقر گذران عمر می کنند. به رقم آن که در سال جاری میلادی که در حال اتمام می باشد، شهروندان لبنانی که خارج این کشور زندگی می کنند حدود ۷ میلیارد دلار پول برای بستگانشان ارسال کرده اند ولی بسیاری از لبنانی ها با فروش اموال اضافی خود همچون خودرو مشغول گذران عمر می باشند.

سران آمریکا و رژیم صهیونیستی دقیقا می دانند که لبنان قوی و به ویژه مقاومت آن مانع بزرگی برای تسلط آنها بر این کشور می باشد، از این رو سران واشنگتن در سال های اخیر و به دلیل توان و سلاح مقاومت تحریم های کمر شکنی را به لبنانی ها تحمیل کرده اند تا از این طریق بتوانند با گرفتن سلاح مقاومت این کشور را عملا در مقابل رژیم صهیونیستی خلع سلاح کنند، که تاکنون نتوانسته اند به هدف پلید خود دست یابند. حال که واشنگتن نتوانسته مقاومت لبنان را خلع سلاح کند از این رو با فشار اقتصادی بر مردم لبنان می خواهد اهداف ضدانسانی خود را در این کشور پیاده نماید تا خودِ مردم لبنان علیه مقاومت این کشور اقدام کنند.

 

نظر شما