شناسهٔ خبر: 57560852 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد،

مصرف کیک و شیرینی شما را دچار زوال عقل می‌کند

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، مصرف مداوم کیک، بیسکویت و چیپس ممکن است منجر به زوال عقل شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، مصرف مداوم کیک، بیسکویت و چیپس ممکن است منجر به زوال عقل شود؛ محققان نسبت به استفاده از غذا‌های فرآوری شده هشدار جدی می‌دهند.


مطالعه‌ای که روی ۱۰ هزار نفر انجام شد، چگونگی تأثیر غذا‌های فوق فرآوری شده بر زوال عقل را بررسی کرد و مشخص شد، سیتوکین‌های التهابی با مصرف مواد غذایی شیرین تقویت می‌شوند و درنهایت فرد را در خطر زوال شناختی قرار می‌دهند.

نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است: درصورتیکه بیش از ۲۰ درصد کالری دریافتی روزانه را غذا‌های فوق فرآوری شده تشکیل دهد، ممکن است خطر زوال شناختی افزایش پیدا کند. این مقدار معادل حدود ۴۰۰ کالری در روز در یک رژیم غذایی با ۲۰۰۰ کالری در روز است. همچنین بزرگسالان میانسالی که میزان قابل توجهی از غذا‌های فوق فرآوری شده را مصرف می‌کنند، به طوری که سه چهارم رژیم غذایی آن‌ها را تشکیل می‌دهد، ۲۸ درصد سریع‌تر از افرادی که کمترین میزان را می‌خورند در معرض خطر هستند.


داده‌ها نشان می‌دهد، حدود ۹۰۰ هزار نفر در انگلیس و حدود ۶ میلیون نفر در آمریکا دچار این بیماری هستند؛ همه افراد در طول زمان کاهش قدرت مغز را تجربه می‌کنند، اما همه افراد به زوال عقل مبتلا نمی‌شوند؛ زمانی که مغز به سطحی کاهش می‌یابد که زندگی روزمره را مختل می‌کند زوال عقل بروز کرده است.


غذا‌های فوق فرآوری شده معمولاً در مقایسه با غذا‌های فرآوری شده کمتر، قند، نمک و چربی اشباع بیشتری دارند و شامل مواد غذایی مثل بستنی، سوسیس و سس کچاپ می‌شوند.  

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که جایگزینی غذا‌های فوق فرآوری شده با گزینه‌های سالم ممکن است خطر زوال عقل را کاهش دهد. ناتالیا گومز گونکالوز، نویسنده این مطالعه گفت: «مردم باید مقدار مصرف غذا‌های فوق فرآوری شده را محدود کنند. مطالعات تصویربرداری عصبی نشان داده است که مصرف زیاد الگوی غذایی غربی با کاهش هیپوکامپ چپ و حجم ماده خاکستری در افراد سالم از نظر شناختی مرتبط است».

انتهای پیام/

نظر شما